Ill.foto: Mostphotos
Skal vi finne svar på rekrutteringskrisen, må vi spørre de unge
Debatt: – Ekspertutvalget på yrkesvalg er ungdommen selv. Spør dem!
Når har Skole-Norges store kanoner slått seg sammen for å løse skoleverkets største
utfordring: rekrutteringskrisen. Alle
er enige om problemet, men posisjonene de innehar, dikterer helt klart
forslagene til løsning. Den «smørbrødlisten» som er fremlagt som regjeringens
strategi, inneholder mange gode satsinger, men det er jo i bunn og grunn bare
spekulasjoner, håp, tomhet og jag etter vind å liste opp disse intensjonene.
De har
ingen dekning for om dette faktisk kommer til å trekke avgangselever i
videregående mot lærerutdanningene på universiteter og høyskoler. Jeg kan ikke
fatte at det blir arbeidet så overfladisk med kunnskapsgrunnlaget for å kunne
ha bittelitt garanti for at et gitt tiltak vil virke. Jeg tror at de
foreslåtte tiltakene vil gjøre det bedre å være lærer og få til en bedre
overgang mellom studie og praksis.
Ikke tid til å vente
Men jeg vet også at vi ikke har tid til å
vente på at tiltakene skal løfte yrket sitt omdømme slik at vi innen kort tid
får opp søkertallene. Vi trenger mer kunnskap for å spisse tiltakene slik at vi
får til noe kjapt, og det er helt innlysende hvor vi kan få denne kunnskapen fra.
I stedet
for at vi på autopilot resiterer våre etablerte løsningsforslag, må vi på inn i
hodet og inn i hjertene på de som er kandidater til lærerutdanningene, 18-åringene som skal ta store og viktige valg for arbeidslivet. Det er så lett
at det er banalt, selv om det ikke er gitt at svarene er enkle.
Det er som
om vi går rundt uten klokke og mobil og er omgitt av hundrevis av folk med både
klokke og mobil, og så velger vi enten:
a) å gjette på hva klokken er
b) spørre noen andre uten klokke hvor mye den er
c) få sjokk når en utilfreds finne
sier hva soluret hennes viser om natten, eller
d) spørre de som har klokke på.
Om
majoriteten sier det samme, har vi sannsynligvis rett tidsangivelse, og kan
planlegge veien videre.
Spørre avgangselevene om yrkesvalg
Alle
avgangselever i videregående skole burde bli spurt inngående om yrkesvalg,
gjennom en grundig undersøkelse. Jeg er ikke ekspert på forskningsdesign, men
noen helt enkle spørsmål burde gi oss mer svar enn flere års synsing i
kronikker og kommentarfelt.
- Ranger
disse ti yrkene fra topp til bunn
- Begrunn
hvorfor du satte de yrkene på topp som du gjorde.
- Begrunn
hvorfor du satte de yrkene på bunn som du gjorde
- Beskriv de
ti yrkene med tre ord hver.
- Hva er
viktigst for deg ved valg av fremtidig yrke?
Det går an
å lage en lang liste av spørsmål, og det går an å lage en undersøkelse med både
avkryssing og fritekst som kunne bli en pålitelig indikasjon på hvorfor
ungdommen velger som de velger. Alle undersøkelser burde jo ha noen
bakenforliggende hypoteser som strukturerer design og innhold. Både læreryrket
og sykepleieryrket er jo yrker der mye handler om å gjøre noe godt for andre.
Læreren
vil at eleven skal skinne, lære og utvikle seg. Sykepleieren vil at pasientene
skal bli så friske som mulig og ha det så godt som mulig i sykdomsforløpet. Andre
yrker handler mer om selvhevdelsen til yrkesutøveren og har et mindre uttalt
medmenneskelig formål. Det er noe eget med yrkene der en viktig del av jobben
er å møte andre mennesker ansikt til ansikt, der du har både ansvar og
definisjonsmakt.
Det gjør
yrkene til sterke opplevelser på godt og vondt, og det gir oss også
uforutsigbare dager der alt kan skje. Hvorfor det ikke blir verdsatt, skjønner
ikke jeg. Jeg blir fremdeles blank i øynene når jeg tenker på eleven som møtte
meg i 8. klasse med «Jeg driter i alt hva dere lærere sier». Da jeg skulle gå
ut i permisjon for å bli tillitsvalgt noen år og jeg sto og skulle holde tale
til ungdommene, brøytet hen seg vei frem til tavlen, klamret meg rundt låret og
gjentok: «Ikke slutt! Ikke slutt!». Det var ikke fordi hen hadde lært
samsvarsbøying av meg, for å si det sånn.
Vi underviser jo ikke for å skape sånne
situasjoner, men når vi interagerer med mennesker over tid, kan det skje slike
uventede ting som fyller opp både tanken og tankene. Det gjør deg takknemlig
for at du faktisk kan spille en rolle i unge menneskers liv. Jeg vet hvorfor
jeg har valgt som jeg har gjort, men jeg vet heller ikke hvorfor unge mennesker
ikke tar de samme valgene.
Spør nå
disse unge menneskene om hvorfor de gjør som de gjør, i stedet for å gå rundt
grøten eller seminarbordene på jakt etter den beste twisten.
Til grunn
for en sånn undersøkelse kan vi legge til grunn en hypotese at ungdom søker seg
bort fra det som er mellommenneskelig krevende, og utforme undersøkelsen slik
at den vil avkrefte eller bekrefte denne hypotesen. Vi trenger å komme mer på
innsiden av hodet og hjertene på de som gjør valgene om vi skal endre på denne
tendensen med at menneske-yrkene blir valgt bort.
Mannekrisen
En del av
lærerkrisen er mannekrisen, nemlig at den overveldende majoritet av lærere og
lærerstudenter er kvinner. Elevene møter en skjev kjønnsfordeling blant
lærerne, og det er da for eksempel mye lettere for en kvinnelig elev å blinke
seg ut en rollemodell blant oss.
I en
undersøkelse fra OsloMet blinkes det ut noen punkter som ligger til grunn for
menns (bort)valg av læreryrket:
- status, lønn og profesjonell autonomi
- egen erfaring med skole og lærere
- erfaring med å jobbe med barn
- tidspunkt for utdanningsvalg
- påvirkning fra foreldre og venner
- læreryrket som en «feminisert» profesjon
Det er altså
mange mulige «push-and-pull»-faktorer i valg av yrke for guttene, og mange av
beveggrunnene som holder dem borte fra læreryrket, gjelder nok jentene også.
Det er nå på
tide å få ny kunnskap, i stedet for å drøvtygge elendighetsbeskrivelse og
fortsette å tro det vi alltid har trodd. Når det du gjør ikke virker, hvorfor
fortsetter du å gjøre det?
Vi trenger
ikke flere utredninger og NOU-er der ekspertutvalg etter ekspertutvalg skal
overgå hverandre i flinkisme. Ekspertutvalget på yrkesvalg er ungdommen selv.
Spør dem!