Ill.foto: Mostphotos
Lærerutdanningene har fått et utvidet læringsrom
Debatt: – Lærerutdanningene har i mange år akseptert at tilgangen på lærere rasjoneres ved at det stilles opptakskrav som ikke er bærekraftige.
Rektor Mohn ved Universitetet i
Stavanger (UiS) har selvfølgelig rett i at «Det er yrket som dreg, ikkje
utdanninga» (Utdanningsnytt 10.4.) – folk velger primært yrke, som de
så utdanner seg for.
Han skriver at jeg mener at «den rette vegen
å gå er bonusordningar for lærarar». I mitt innlegg 8.4. brukte jeg ikke dette
uttrykket, det var Utdanningsnytts redaksjon som endret min opprinnelige
tittel, «Look to Lebesby!», til «Bonusordning for å beholde lærere er riktig
vei å gå».
Det jeg lenge har tatt til orde for, er sterkere stimuleringstiltak for å få lærere til
utkantene, som jeg i tidligere innlegg har kalt en lærernorm for utkantene.
Disse tiltakene må være sterkere enn de vi har, fordi antallet ufaglærte i
grunnskolen har doblet seg i en periode da antall lærere har vokst med mer
enn 10 000.
Et hovedpoeng hos Mohn er at det
er «… grenser for kva universitet og høgskular kan
utrette»". Jeg har ment at lærerutdanningsinstitusjonene ikke har utnyttet
sitt handlingsrom, når de i mange år har akseptert at tilgangen på lærere rasjoneres ved at det stilles opptakskrav som ikke er bærekraftige. I det aller siste har
fem institusjoner søkt om dispensasjon fra kravene, og fått avslag.
Nesten helt samtidig med at Mohn
fremmet sine synspunkter på Forskerforum, kom stortingsmeldingen om opptak til
høyere utdanning, der det åpnes for søknader om dispensasjon. Dermed er
grensene for hva Mohn kan gjøre i Stavanger, utvidet. UiS er ikke blant de
institusjoner som tidligere har søkt.
Jeg er imidlertid redd for at
søknadsprosessen kan bli vanskelig. I opptaksmeldingen er vilkårene for
dispensasjon formulert slik at institusjonen må ha «… tiltak som varetek dei same omsyna som nivåkrava er meint å vareta» (Opptaksmeld s. 21). Det vil lett innebære at lærerutdanningene må gi
matteundervisning på videregående skoles nivå, både til studenter på GLU 1-7
som skal undervise i nokså elementær regning, og til studenter på GLU 5-10, der
mange ikke skal undervise i matte i det hele tatt.
Om
tiltakene heter det videre: «Slike tiltak kan til dømes vere ei
forsterka oppfølging som er tilpassa behova til studentane. Intervju av
søkarane kan gi kunnskap om dei er eigna til læraryrket og kva oppfølging dei
treng for å klare utdanninga. Søkarar med undervisningserfaring kan ha andre
styrkar og behov for tilrettelegging enn dei som kjem rett frå VGO.»
Med referanse til mattekravet er det sikkert mulig å forsterke opplæringen av
studenter på GLU 1-7, men det blir pussig å snakke om forsterking på GLU 5-10,
hvor det ikke er noen matte å forsterke for de fleste studentene. Enda
pussigere blir det å bruke intervju for å kompensere for svak matte.
Undervisningserfaring gir like lite mattekunnskaper som intervju.
Etter å ha skrevet om utkantenes problemer i nesten 19 år, søker jeg nå trøst i
at følgende formulering: «Om ein lukkast med å utdanne gode lærarar som
ikkje har innfridd nivåkrava, bør ein vurdere å avvikle heile ordninga med
nivåkrav», i oversikten over hva regjeringa vil, er dempet til «opne for at universitet og høgskuler som ønsker det, kan få dispensasjon
frå nivåkrava for opptak til lærarutdanningane».
Her minnes man Peer Gynt: «Tenke det, ønske det, ville det med, men gjøre
det?» Det vil vise seg om institusjoner som tenker og ønsker og vil (til
nå i hvert fall fem), får gjøre det. Og det vil vise seg om UiS melder seg på.