Ill.foto: Mostphotos
Innsats for andre, for alle
Debatt: Gjennom å gi valgfaget Innsats for andre større plass, vil flere elever kunne oppleve en meningsfull skolehverdag.
Flere politiske partier ønsker
en ungdomsskolereform for en mer praktisk og variert skolehverdag. Gjennom å gi
valgfaget Innsats for andre en større plass i skolen kan flere av
læreplanverkets intensjoner oppfylles, og enda flere elever vil kunne oppleve
en meningsfull skolehverdag.
Etter at 10-årig grunnskole
ble innført og skolen har over tid fått økt timetall, er det vanskelig å påvise
at dette har påvirket elevenes læringsutbytte (Djupedal, 2022). Det er altså
ingen automatikk i at elever lærer mer av å få flere timer i et fag, i hvert
fall i form av målbare faglige resultater.
Disse ekstra timene har i hovedsak
blitt gitt til norsk og matematikk, noe som har gjort andre fag forholdsmessig
mindre og kan ha gjort skolehverdagen mindre variert. Når effekten av å øke
timetallet er ukjent, kan det kanskje være mulig å omfordele noen av disse
timene til andre fag uten at elevenes totale læringsutbytte vil gå ned.
Eksempelvis kunne alle elever fått faget Innsats for andre på timeplanen for å bedre
ivareta noen av målsetningene for opplæringen i grunnskolen.
Forskningsprosjektet EVA2020
følger innføringen av læreplanverket LK20, og de første evalueringene fra
innføringen er publisert (Karseth, Kvamme & Ottesen, 2022). Den fjerde
forskningsrapporten peker på at intensjonene om medmenneskelighet, solidaritet
og nestekjærlighet som finnes i Overordnet del, ikke gjenspeiles i målene for de
enkelte fagene.
Vi finner altså ikke igjen disse fagovergripende kvalitetene i
fagenes kompetansemål. Det er dermed sannsynlig at disse verdiene kan få en
mindre plass i elevenes opplæring enn det som har vært intensjonene. At
kompetansemålene skal være grunnlag for vurdering i fagene, vil trolig føre
til at de overordnede intensjonene kan bli mindre vektlagt i en hektisk hverdag.
Faget Innsats for andre har kompetansemål som kan ivareta disse intensjonene på
en god måte:
- utforske og reflektere over hva frivillig arbeid og sosialt entreprenørskap innebærer, og hva dette betyr i praksis
- planlegge og utvikle sosiale tiltak som bidrar til et inkluderende samfunn
- gjennomføre praktiske sosiale tiltak for andre i samarbeid med andre
- følge etiske retningslinjer og tilpasse kommunikasjonen til ulike målgrupper
Vi kjenner til at elevenes
motivasjon synker i løpet av ungdomsskoletiden, gradvis frem til 10. trinn
(Udir, 2023). Kanskje faget Innsats for andre, som har en åpen læreplan med
store muligheter for medvirkning og meningsskaping, kan bidra til å øke
elevenes motivasjon?
Velkjente motivasjonsteorier, eksempelvis Ryan og Deci’s
selvbestemmelsesteori (2000) peker på medvirkning, tilhørighet og autonomi som
sentrale drivere for motivasjon. Fagets få og åpne kompetansemål kan legge til
rette for medvirkning og rom for elevenes egne interesser og valg. Dette kan
stimulere elevenes indre motivasjon gjennom opplevd relevans i skolearbeidet.
Noen eksempler på
aktiviteter det har blitt lagt til rette for i faget, er innsamling av julegaver,
besøk og underholdning på eldrehjem, innsamlinger til veldedige formål, dugnad
for nærmiljøet, strandrydding, arbeid med TV-aksjonen og strikking for
flyktninger. Disse aktivitetene viser
hvordan det er mulig å ta tak i elevenes interesser og engasjement som
utgangspunkt for arbeid i faget. Aktivitetene gir også rom for tverrfaglig
arbeid og utvikling av grunnleggende ferdigheter i helhetlige og naturlige
sammenhenger.
Slik kan faget få en
sterkere plass i skolen
Som Djupedals forskning har
vist, har ikke økt timetall gitt påviselig effekt i på elevenes læring. Det kan
derfor være en mulighet å omprioritere noen av disse timene og gjøre Innsats
for andre til et obligatorisk fag for alle. Her vil det også være lokalt
handlingsrom til å organisere dette best mulig. For eksempel er det mulig å
legge faget på ett årstrinn, eller å «ploge» slik at faget får dobbelt
timeantall og fullføres på et halvt år. Det kan også være mulig å legge faget
som et totimersfag i barneskolen og tilsvarende totimersfag på ungdomsskolen.
Et år med Innsats for andre
som totimersfag vil utløse 83 timer. Totalt har faget norsk totalt 1770 timer
og av disse er 398 lagt til ungdomstrinnet. For matematikk er tallene 1201
totalt og 313 timer til ungdomstrinnet. Av
det totale timetallet utgjør omfordeling til et nytt totimersfag ca. 5 % og 7 %
av timetallet, noe som kan sies å være en beskjeden andel. Omfordelingen vil bli
mindre omfattende i barneskolen enn i ungdomsskolen, der en omfordeling vil utgjøre
20 % av norskfagets og 27 % av matematikkfagets timer. Det kan være mulig å
legge faget til enten barneskolen eller ungdomsskolen, eller til begge.
Å omfordele timene vil
kunne legge til rette for mer praktisk og tverrfaglig læring, og for utvikling
av elevenes grunnleggende ferdigheter gjennom arbeid med faget. Det vil altså
ikke nødvendigvis bety at elevene vil gå glipp av annen læring ved å gi faget
Innsats for andre større plass. Tvert imot kan dette faget i større grad bidra
til at elever opplever meningsfullhet, økt motivasjon og en mer praktisk
skolehverdag. Samtidig vil elevene kunne utvikle viktige kompetanser for dagens
og fremtidens samfunn.
Kilder
- Djupedal, E. F. (2022). På
skuldrene til de minste: grunnskolens timefordeling som verktøy for å skape
framtida. Nytt Norsk Tidsskrift, 39 (1), 29-40.
- Dæhlen, M. & Eriksen,
I. M. (2015). Det tenner en gnist. Evaluering av valgfagene på
ungdomstrinnet. NOVA-rapport 2/15.
- Karset, B., Kvamme, O. K.
& Ottesen, E. (2022). Evaluering av fagfornyelsen: Intensjoner, prosesser
og praksiser (EVA2020). Rapport nr. 4. Universitetet i Oslo.
- Kunnskapsdepartementet (2017).
Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen.
Kunnskapsdepartementet.
- Regjeringen (2022). Ungdomsskolen
skal bli mer praktisk og variert. Pressemelding, hentet fra Regjeringen.no 02.05.2022.
- Ryan,
R. M. & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the
facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American
Psychologist 55:68-78.
- Utdanningsdirektoratet
(2020). Læreplan i Innsats for andre. (IFA01-02).
- Utdanningsdirektoratet (2023).
Høy trivsel og godt læringsmiljø, men flere forteller om mobbing og lav
motivasjon. Hentet fra Udir.no/tall-og-forskning/statistikk.