Ill.foto: Free Images
En hyllest til læreboka
Debatt: – Den gode læreboka finnes!
Som lærerutdanner har jeg lagt vekt på å dyktiggjøre
studentene i valg og bruk av læremidler. Husk at det er du som er eksperten i
klasserommet, har jeg sagt. Vær klar over alle de fantastiske læringsressursene
som fins. Ingen lærebok vil kunne møte alle behovene til en gitt elevgruppe, og
ingen lærebok vil oppleves dagsaktuell i en gitt situasjon. Husk at læreplanen
gir deg stor frihet til å velge innhold og læremidler. Bruk den friheten!
Det ser ut til at dagens lærere har tatt poenget, og vel
så det. Forskning viser at lærere i økende grad designer sine egne
undervisningsopplegg basert på et mangfold av ulike læringsressurser. Rasmussen
& Lund (2015) fant at lærere (i historie og engelsk på ungdomstrinnet og i
videregående) ofte benytter seg av det de kaller «hybride praksiser». Aashamar,
Bakken og Brevik (2021) undersøkte bruken av læremidler i norsk, engelsk og
samfunnsfag på 9. og 10. trinn og konkluderte med at både elever og lærere nå
er «fri fra lærebokas tøyler».
Men når tida er knapp og oppgavene står i kø, er det
kanskje ikke frihet til å orientere seg i en overveldende mengde potensielle læringsressurser
læreren trenger aller mest? Selv er jeg i alle fall kommet på nye og, synes
jeg, mye bedre, tanker. Denne teksten er derfor en hyllest til Den Gode
Læreboka. For den finnes. Jeg velger boka PASOS, spansk for vgs[1], som eksempel.
Læreboka som guide
Læreplanverkets intensjoner må tolkes og omsettes til
praktisk læringsarbeid. Lærebokforfatteres tolkning blir selvsagt bare én av
flere mulige. Men læreboka/læreverket blir uansett et nyttig hjelpemiddel for å
synliggjøre hva det er elevene faktisk skal lære. På denne måten kan læreboka være
en guide, eller et kart (McGrath, 2006). Det er en åpenbar fordel
at både lærere, elever og foreldre har lik tilgang til den, slik at de kan ha
samme forståelse av hva som skal læres.
Som de aller fleste lærebøker, har PASOS en
omfattende innholdsfortegnelse som gjør rede for læringsmål og hvilke temaer
som behandles. Hvert kapittel har de samme komponentene, pasos (skritt),
som omfatter vokabular, grammatikk, tekster og oppgaver. På siste side i hvert
kapittel skal elevene svare på ti spørsmål, på spansk. Greier de det, har de
«lært det viktigste i dette kapitlet».
Læreboka som lærer
PASOS har en tydelig
forfatterstemme som henvender seg direkte til elevene. De blir oppfordret til å
bla i boka og gjøre seg kjent med den, og de blir bedt om å diskutere både
hvorfor de ønsker å lære spansk og hvordan de best kan gå fram for å gjøre det:
«Snakk med éin eller fleire medelevar og læraren din
om kva for hjelpemiddel du vil få bruk for i spanskundervisninga på
vidaregåande. Kva kan boka hjelpe deg med, og kva for hjelpemiddel utanfor boka
kan vere nyttige?» (s. 15).
Boka inneholder et vell av varierte oppgaver som
eksemplifiserer ulike måter å jobbe med språket på. På denne måten gir boka
mange innspill til elevenes læringsstrategier. Første del av hvert kapittel er for
eksempel en oversikt over nye ord, uten at de oversettes til norsk. Poenget er å finne ut «Kva for nokre forstår du, og
kva for nokre må du slå opp?» (s. 71). I tilknytning til en skriftlig
oppgave, blir elevene fortalt at «Det er lurt å begynne med nokre nøkkelord for
kvart punkt før du begynner å skrive» (s. 67). Tidlig i boka oppfordres elevene
til å
«… ta initiativ til å kome i aktiv kontakt med
språket. Sjå til dømes nokre seriar på spansk, eller endre språk på telefonen
din. Snakk med fleire medelevar om kva de kan gjere for å høyre og bruke meir
spansk, og lag ei liste med felles mål for å vere meir i kontakt med spansk»
(s. 19).
PASOS legger åpenbart opp til at
elevene skal bli selvstendige brukere av boka, ved at alle kapitlene har samme
oppbygging og at innholdet forklares grundig og tydelig. Referansen til
læreboka som lærer innebærer med andre ord at boka tar over en del av lærerens
oppgaver. Dette betyr at tid frigjøres til oppgaver som bare læreren kan gjøre,
som det å skape et trygt og godt læringsmiljø og å gi tilbakemeldinger.
Læreboka som ressurs
Den viktigste funksjonen til ei lærebok er selvsagt å
tilby læringsressurser. Som spanskbok, legger PASOS opp til at elevene
skal lære å snakke om dagligdagse emner som skolegang, mat og musikk. De får
også kunnskap om den spansktalende verden, i tråd med læreplanens krav om
dette, i tillegg til tekster som tar opp problemstillinger som kjønnsroller og
klima. Oppgavene bidrar til å gjøre stoffet relevant for elevene, ikke minst
ved å be dem snakke om sine egne erfaringer og preferanser. Andre oppgaver bidrar
til å gjøre temaene dagsaktuelle, blant annet ved å be elevene søke etter mer
stoff. Mange oppgaver peker på læremidler utenfor boka og oppfordrer til aktiv
bruk særlig av filmer og sanger.
Læreboka som støtte
Læreboka presenterer fagets innhold i tillegg til
relevante måter å nå fagets mål på. På denne måten viser tekstene og oppgavene
hva som er viktig i faget (Skjelbred, 2019). Dette kan åpenbart være en god
støtte for både lærer og elev, ettersom de fleste lærere forholder seg til
flere ulike fag og ikke har like god kompetanse i alle. For elevene er i alle
fall hvert fag ett blant mange. I en undersøkelse som ba elever og lærere
presentere metaforer for læreboka, ble støtte, anker og autoritet nevnt,
i tillegg til guide, kart, lærer og ressurs (McGrath, 2006).
Læreboka som produkt
Mitt siste poeng handler om bokas materialitet. Ei bok er
heftet sammen, - den flyr ikke av gårde, blir borte, eller legger seg nederst i
sekken som ei krøllete lefse. PASOS fins i digital utgave, men jeg vil
slå et slag for papirboka. Den er en håndfast og lett tilgjengelig
representasjon av spanskfaget i videregående skole. Dessuten viser forskning at
det å lese på papir, for mange, er fordelaktig når det gjelder leseforståelse (Regjeringen,
2023). PASOS er visuelt attraktiv, med oversiktlig layout, variert, men
klar typografi og et vell av fargefotos som inspirerer til å bli bedre kjent
med folk og land. Jeg kan vanskelig tenke meg en bedre ressurs for den som
ønsker å lære spansk best mulig i løpet av videregående.
Referanser
- Aashamar,
p. N., Bekken, J. & Brevik, L. M. (2021). Fri fra lærebokas tøyler.
Om bruk av læreboka og andre tekster i norsk, engelsk og samfunnsfag på 9. og
10. trinn. Norsk pedagogisk tidskrift, 105(3), 296-311.
- McGrath,
I. (2006). Teachers’ and Learners’ Images for Coursebooks. ELT
Journal 60(2), 171-180.
- Rasmussen, I. & Lund, A. (2015). Læringsressurser
og lærerrollen – et partnerskap i endring? Acta Didactica Norge, 9(1),
Art. 18, 20 sider. https://doi.org/10.5617/adno.2352
- Regjeringen (2023). Konsekvenser av
skjerm i skolen - et kunnskapsgrunnlag fra skjermbrukutvalget. Konsekvenser-av-skjerm-i-skole-endelig.pdf
- Skjelbred, D. (2019). Skolens tekster
– et utgangspunkt for læring. Cappelen Damm Akademisk.
[1] Christiansen, Ane (2020). PASOS.
Spansk nivå 2. Nynorsk. Aschehoug undervisning.