Ill.foto: Mostphotos
– Det er på høy tid å revurdere praksisdelen i lærerutdanningene
Debatt: Rekruttering til læreryrkene – en utfordring som krever handling.
Utdanningsforbundet
har kommet med høringsinnspill til Stortingsmelding 19, «Profesjonsnære
utdanninger over hele landet» (2023–2024), der de understreker viktigheten av
å gjøre læreryrket mer attraktivt gjennom bedre lønns- og arbeidsvilkår, samt
et styrket samarbeid mellom utdanningsinstitusjonene og praksisfeltet og
videreutvikling av lærerutdanningene.
Kommuner over hele landet uttrykker behov for en
utdanning som gir lærere som kan undervise i flere fag og på flere trinn. Små
kommuner med mindre skoleenheter savner allmennlæreren.
Læreren skal jobbe med hele eleven, ikke bare
undervisningsfagene. Arbeidshverdagen i skolen er en kompleks blanding av
undervisning, forberedelser, vurderingsarbeid, kollegasamarbeid,
foreldresamarbeid, konflikthåndtering organisering, krav, forventninger, møter
med laget rundt eleven etc. Dette må lærerstudentene erfare i praksis og
nåværende praksisperioder er for korte. Bare
en betydelig utvida praksisdel vil kunne ivareta en slik del av opplæringa.
Arbeidsmiljøet i skolen har blitt mer
utfordrende i de seinere år. Det kan skyldes at de praktisk retta fagene har
måttet vike plassen for mer teori og vekt på testing av kunnskap i teoretiske
fag. Det kan igjen gjøre at elever med interesser i praktisk retning ikke føler
seg ivaretatt og blir frustrerte og utagerende.
Ønsker bedre praksisordning
Lærerstudentene ønsker selv en bedre praksisordning,
og lederen for Lærerstudentene etterlyste en mer profesjonsnær og yrkesretta
lærerutdanning med stor vekt på praksis av god kvalitet (Khrono 11.06.23). I
desember 2024 kom NOKUT med en sluttrapport for evalueringen av
grunnskolelærerutdanningene. Der kom det tydelig fram at mange studenter føler
seg uforberedt og synes de mangler kompetanse om utfordringene de møter når de
starter som lærere.
Vi tenker at studentene kan tilbringe et helt år ute på
relevante arbeidsplasser. Det kan gi mange fordeler.
Et lengre praksisopphold kan gi lærerstudentene en bedre
og mer helhetlig forståelse av skolehverdagen og de ulike oppgavene som følger
med læreryrket. Det vil åpne for erfaringsbasert læring og kollegaveiledning.
Studentene kan få tildelt relevante arbeidsoppgaver både innen undervisning og
organisering, samt muligheten til å samarbeide med laget rundt elevene, noe som
kan gi verdifull erfaring og innsikt.
Økt forståelse av læreryrkets mange sider vil hjelpe studentene til å relatere det videre studiet til den
praktiske arbeidssituasjonen i skolen, Praksisåret kan deles mellom ulike nivåer i grunnskolen, det kan gjennomføres
på en eller flere skoler. Praksisordningen bør knyttes Stil en eller flere
mentorer med lærererfaring, og vil i løpet av året også bidra til å styrke
voksentettheten i skolen. Det igjen vil bety tryggere og mer motiverte nyutdannede lærere på
starten av sin lærerkarriere.
Lærerutdanningene har
betydelig mindre praksistid enn både politistudentene og sykepleierstudentene. Vi
vet at politiutdanningen har en slik struktur med et helt år ute i praksis. Erfaringene
derifra kan bidra til noen vellykkede forsøksordninger.
Regjeringen har åpnet for ulike forsøksordninger for
opptak og gjennomføring i løpet av det siste året. Som eksempel på det kan vi vise til at fra
høsten 2025 får grunnskolelærerutdanningen på Nesna gi et tilbud om GLU 1 – 10.
Utdanningen gjør at studentene kommer ut med flere undervisningsfag og kan
undervise på alle trinn i grunnskolen.
Stortingsmelding 34, «En mer praktisk skole» (2023-2024)
er tydelig i sine føringer. Framtidas skole skal ha en mer praktisk tilnærming
til læring. Det må også få følger for lærerutdanningene. Det må utdannes lærere
som kan lage praktisk og variert undervisning i alle fag og det må legges mer
vekt på praktisk-estetiske fag.
Det vil ikke være mulig å gjøre skolen mer praktisk uten lærere og gode
profesjonsfelleskap som kan lage praktisk og variert undervisning i alle fag og
på tvers av fag.
Statistisk sentralbyrå presenterte i desember 2024 en
rapport om framtidas behov for økt satsing på praktiske yrker innenfor
industri, håndverk og helse, «Framskriving av tilbud av og etterspørsel etter
utdanning mot 2050». En viktig faktor for å styrke
disse yrkesvalgene er at elevene møter en mer praktisk retta opplæring i
grunnskolen. Dagens lærerutdanning dras i akademisk retning, og tar i mindre
grad vare på de praktisk-estetiske fagene.
Vi mener at mange av momentene over vil bli
ivaretatt gjennom å utvide praksisdelen i lærerutdanninga til et helt
sammenhengende år, samt gjennom større vektlegging av de praktiske og estetiske
fagene.
Utdanningsforbundet er forpliktet av en felles strategi
for rekruttering til lærerutdanningene og læreryrket 2024 – 2030, «Flere lærere i barnehage og skole». I
denne strategien finner vi målsetting om at lærerutdanningene skal ha høy
kvalitet og være profesjonsrelevante. «Lærerutdanninger med høy faglig kvalitet
og som er tett koblet til praksisfeltet bidrar til at flere fullfører
utdanningen og til at studentene utvikler kompetanse til det beste for barn og
elever, og for utviklingen av samfunnet»
Det uttales også at universiteter og høyskoler kan få mer fleksibilitet til å
utvikle lærerutdanninger av høy kvalitet. Det sies at regjeringen vil ta
initiativ overfor sentrale aktører for å få utarbeidet rammer, veiledning og
støtte for bedre praksis i barnehage, skole og kulturskole.
I strategien leser vi også at Lærer- og
lederorganisasjoner skal bl.a.: «…øke kompetansen om lærerutdanning i
organisasjonen og ta ansvar for å bidra i utviklingen av utdanningene»
På denne bakgrunnen mener vi at Utdanningsforbundet,
både sentralt og på fylkesnivå, må være åpne for å sette strukturen på
praksisperiodene i lærerutdanningene på agendaen, være en pådriver for at det settes
i gang forsøksordninger med å legge inn et sammenhengende praksisår som en del
av lærerstudiet. Studiet vil da dreies mer i en praktisk retning.
Denne saken er behandlet i fylkesstyret 28. februar 2025.