Foto: Anne Charlotte Schjøll
Takk til lærere som ser, som forstår og som hjelper
Debatt: Jeg var eleven som aldri fikk til noe. Som sto igjen som et spørsmålstegn der andre hadde to streker under svaret.
Da jeg begynte på ungdomsskolen tok det ikke lang tid før
jeg merket at jeg hadde problemer med å henge med i matematikktimene. Jeg har
aldri vært glad i, eller flink med, tall. Språk, ord og kreativitet var min
greie. Jeg elsket også fysisk aktivitet og historie. Samtidig ville jeg så
gjerne mestre tallenes verden.
Er du god i matematikk blir du sett på som glup. Strever du,
blir du sett på som en idiot. Trodde jeg den gangen. Heldigvis hadde jeg en
matematikklærer som så meg. Som så oss som trengte litt ekstra hjelp.
Klassen ble delt i to. Lærerne skapte et skille. I det store
klasserommet satt flinkisene. På et grupperom vegg-i-vegg satt vi. Fem-seks
stykker som slet. Kall oss gjerne idiotene.
Da læreren min kom bort til meg etter en mattetime og spurte
om jeg ville være med på ei gruppe som fikk litt ekstra mattehjelp, ble jeg
glad. Han hadde sett meg.
I stedet for å be meg om å prøve hardere og pugge mer
hjemme, ga han meg verktøyene og mulighetene til å lære hvordan jeg skulle
jobbe med oppgavene på egen hånd. Han ga oss et tilpasset opplegg som førte til
at vi til slutt forsto. Vi kunne stille de dumme spørsmålene så mange ganger vi
orket.
Idiotene fikk idiotsikker opplæring. Straks fikk vi også to
streker under svaret. Vi gikk opp flere karakterer i matematikk. Hadde ikke
læreren sett meg den gangen, hadde jeg nok strøket i faget. I stedet fikk jeg
en firer. Og det gjorde så godt. Det var deilig å være idiot!
Skillet som så mange er redde for, ble min redning. Jeg fikk
tilpasset opplæring og mulighet til å lykkes. Ingen så på meg som en idiot. Og
til slutt følte jeg meg heller ikke som en.
Da jeg leste om Revetal ungdomsskole og deres tilbud til
tiendeklassinger med behov for ekstra oppfølging i teoretiske fag, ble jeg
kjempeglad!
Jeg tror ikke vi skal være så redde for grupper, skiller og
forskjeller. Hvorfor skal vi lære barna våre at alle er forskjellige, når
systemet er laget for at vi skal være like?
Jeg ble aldri noen matteekspert. Det er helt greit. Min
gamle lærer Norvald forsikret meg om at journalistikken ikke ville lide av den
grunn.
Takk til lærere som ser, som forstår og som hjelper (selv om
rammene til å gjøre det egentlig ikke er der).