– Vi må gjenvinne makten over egen profesjon
Utdanningsforbundet i Telemark startet andre dag av årsmøtet med den viktige debatten om profesjonsutfordringene.
Artikler fra alle årsmøtene finner du her.
– Vi forvalter et samfunnsmandat, arbeidet med barn og unge har en verdi for samfunnet.
Vi gis stor frihet, men det stilles også store forventninger til oss, sa fylkesleder Torild Flåterud i sin innledning til debatten om utdanningspolitikk og profesjonsutfordringer.
– Vi stilles til regnskap på en annen måte enn før. Hvordan møter vi førskolelærere og lærere dette? Vi må ha en autonomi og metodefrihet og vi må gjenvinne makten over egen yrkesutøvelse, slo Flåterud fast.
To temaer var satt opp som hovedtemaer til diskusjon rundt bordene; tid til å være lærer og førskolelærer, prioriteringer av arbeidsoppgaver og vurdering av dokumentasjon.
Bort med assistentene
– Jeg mener at en av de største vanskelighetene i vår profesjon er assistentene, sa Ole Hustoft fra Kragerø.
– Når det er ei bru som skal bygges er det ikke husmødre eller studenter som gjør det. Når det et hjerte som skal opereres er det ikke en hjelpepleier som gjør det. Når det gjelder undervisning av barn av fremtiden så er det vi som skal gjøre dette, ikke tilfeldig ufaglært arbeidskraft, sa han.
Ifølge Hustoft og Utdanningsforbundet i Kragerø begynner ufaglært arbeidskraft å bli en vesentlig del av driften.
– På landsnivå drives 85 prosent av spesialundervisningen av ufaglærte assistenter. Det er skremmende at den elevgruppa som har mest behov for pedagoger må ta til takke med ufaglærte. Det er også særdeles utilfredsstillende at lærere uten kompensasjon får ansvaret for disse assistentenes "pedagogiske" virksomhet.
– Vårt mål er at Utdanningsforbundet starter arbeidet for å forby at assistenter utøver pedagogisk virksomhet i skolen, sa han.
– Jeg vil ikke ha mer undergraving av vår profesjon.
Vaktbikkjer
– Ikke noe vondt om assistenter, det er dyktige personer, men i diskusjonen ved vårt bord kom vi til at problemet er mangesidig og at det er ikke er så lett å komme med en kort uttalelse om dette, sa Knut Skau fra fylkesstyret.
– Problematikken trenger en nærmere utredning, vi trenger mer dokumentasjon bak en eventuell uttalelse. Jeg tror det ville gi en eventuell uttalelse tyngde.
– Vi kan ikke forby alle assistenter, mente Tollef Stensrud fra Porsgrunn.
– Alt som foregår i barnehage og skole er pedagogisk arbeid, vår rolle må være å tydeliggjøre rollene, ingen er mer verdt enn andre. Vi må si klart fra om at det ikke kan brukes ukvalifisert arbeidskraft i undervisning. Vi tillitsvalgte må være vaktbikkjer, sa Stensrud.
Østfold, 6. – 8. mai i Sarpsborg
Skyvulstad gjenvalgt i Østfold
Klare krav til ny arbeidstidsavtale
Likestillingsloven må også gjelde i Utdanningsforbundet
Flere lederkandidater fra Østfold
Vil ha lærerne tilbake til staten
Sør-Trøndelag, 5. – 6. mai i Trondheim
Sør-Trøndelag ønsker Bjerkestrand
– Lærere leser minst faglitteratur
Nord-Trøndelag, 5. – 7. mai i Stjørdal
Nominerte fire leiarkandidatar
Nordland, 6. – 8. mai i Bodø
Simonsen valgt til leder i Nordland
Sogn og Fjordane, 6. – 8. mai i Loen
Vil ha både lærarar og førskulelærarar til staten
Leiarduo attvald i Sogn og Fjordane
Open ønskeliste frå Sogn og Fjordane
– Ingen motiverte av subjektiv lønsfastsetjing
Oppland, 7. – 8. mai på Hafjell
Ny tillit til lederduoen i Oppland
Fortsatt strukturforsøk i Oppland
Oppland nominerer seks lederkandidater
Vestfold, 6. – 7. mai i Sandefjord
Oslo, 6. – 8. mai i Tønsberg
Hordaland, 6. – 8. mai i Ulvik
Telemark, 12. – 13. mai i Vrådal
Torild Flåterud gjenvalgt i Telemark
Legger ned seksjonene i Telemark
– Vi må gjenvinne makten over egen profesjon
Rogaland, 12. – 14. mai i Haugesund
Finnmark, 13. – 14. mai i Alta
Frafall og kommuneøkonomi er store utfordringer