Låste døra for elever, kan være brudd på Grunnloven
Enkelte lærere ved kristenskolen Samfundets skole har låst døra for elever som har kommet for sent. Det kan være et brudd på Grunnloven, mener professor i pedagogikk Thomas Nordahl.
– Dette er en svært alvorlig rapport, det er jeg ikke i tvil om, sier professor i pedagogikk Thomas Nordahl om en tilsynsrapport fra Utdanningsdirektoratet om Samfundets skole i Egersund. Skolen tilhører menigheten Samfundet, skriver Vårt Land.
Rapporten peker på 11 brudd på opplærings- og privatskoleloven, blant annet at det tidligere har vært «praksis for at lærere har vært fysiske med elever og at enkelte lærere har nektet elever å komme inn i undervisningen ved å låse døren».
– Hadde en kommunal skole fått en slik tilbakemelding, ville dette vært veldig alvorlig, sier Nordahl. Han legger til at låste dører kan bryte Grunnlovens paragraf 109, som slår fast at barn har rett til å motta grunnleggende opplæring.
– Det er spesielt å låse døra. I Norge har elever rett og plikt til utdanning. Det får de ikke realisert når læreren låser døra, sier Nordahl.
Udir reagerer også på tette bånd mellom meningheten og skolen. Elevens manglende rettigheter på skolen blir også kritisert i rapporten.
– Det kan se ut om som at elevens stemme, og rett til å bli hørt, ivaretas ganske svakt. Det er veldig sentralt i lovverket at eleven skal bli hørt og trodd, sier Nordahl.