Foto: Sonja Holterman
På disse punktene brytes opplæringsloven oftest
På disse seks punktene brytes opplæringsloven oftest: tilpasset opplæring, spesialundervisning, kapitlet om skolemiljø, bestemmelsene om kompetansekrav for lærere og klassestørrelse samt vurdering av elever.
En rapport som Proba har utarbeidet på vegne av
Utdanningsdirektoratet peker også på at kjønnsforskjellene i læringsutbytte er
veldokumentert i forskningslitteraturen. Gutter kommer totalt sett dårligere ut
enn jentene og forskerne bak rapporten skriver at dette er brudd på retten til
tilpasset opplæring, «og representerer i kraft av sitt omfang et alvorlig
rettighetsbrudd».
De skriver at dette bruddet er et samfunnsproblem som trolig
krever innsats forankret i politiske styringssignaler fra statlig hold, «og en
bred vifte av ulike virkemidler, blant dem endringer i lærer- og
skolelederutdanningene og omfattende veiledningsmateriell».
Det gjennomføres årlig et stort antall tilsyn. Når man ser
på disse kan man konkludere med at det er omfattende regelbrudd knyttet til
skolemiljø – opplæringsloven kapittel 9 A. Dette bekreftes av andre kilder, ikke
minst kommunene selv.
Det er en del brudd på bestemmelsene om kompetansekrav for
lærere, og oftere i små kommuner enn i store. For lærernormen er bildet motsatt
– kravene oppfylles større grad i små kommuner enn i store. Forskerne har ikke
klart å konkludere med hvorfor.
Rapporten viser at opplæringslovens bestemmelser om tilpasset
opplæring og spesialundervisning samt forholdet mellom de to, er utfordrende
for kommunene å etterleve. Det samme gjelder bestemmelsen om tidlig innsats på
1. - 4. trinn.
Spesialundervisning er også gjenstand for et høyt antall
klagesaker.
Rapporten peker også på utfordringer av mer moderat grad.
Det gjelder bestemmelsene om gratisprinsippet, om rettighetene til språklige
minoriteter, om skoleskyss og om nærskoleprinsippet.
Både intervjuene og spørreundersøkelsen som forskerne har
gjennomført tyder på at manglende økonomiske ressurser er en hovedårsak til
brudd på reglene.