Opprørte over kontrollregime
Testing, dokumentasjonskrav, store elevgrupper og økende arbeidsbyrde skapte opprørsstemning på Utdanningsforbundet Oslos årsmøte.
Artikler fra alle årsmøtene finner du her.
– Ser vi en dreining av lærerens rolle fra å være knyttet til tillit til en rolle knyttet til kontroll og måling, en teknokratisering og deprofesjonalisering av læreren og skolelederen, spurte Petter Aasen i sitt innledningsforedrag på Utdanningsforbundet Oslos årsmøte.
Motstridende signaler
Aasen er rektor ved Høgskolen i Vestfold og tidligere direktør ved Norsk institutt for studier av forskning og utdanning – Senter for innovasjonsforskning (NIFU STEP).
Spørsmålet dannet en naturlig overgang til debatten som fulgte.
Her ble realitetene trukket fram: I de siste årene har det blitt flere elever uten at det har ført til flere lærere. Det er innført testing i skriftlige fag på nesten alle trinn. Økende dokumentasjonskrav setter lærerne under tidspress. Mange opplever ikke å ha tid til å gi barn og unge tilpasset opplæring. Testene tar tid og oppmerksomhet bort fra undervisningen, uten at det fører til en bedre skole. Mange opplever at de blir fratatt kontrollen over arbeidssituasjon og utøvelse av lærerprofesjonen.
Sissel Garaas, tillitsvalgt fra Hovseter skole, sa det slik:
– Myndighetene gir motstridende signaler når de på den ene siden hevder at læreren er den viktigste faktoren for elevers læring, men samtidig overstyrer læreren.
Mange mente Utdanningsforbundet må sette tydeligere grenser for hva som er lærerens ansvar.
Lærere fra videregående skole var også opptatt av finansieringssystemet, der pengene følger eleven og eleven har fritt skolevalg. Hvis en elev slutter midt i skoleåret, mister skolen pengene som følger med. Slutter flere elever, kan skolen tape millioner, noe som medfører økonomisk uforutsigbarhet.
Sentrale arbeidstidsavtaler
Arbeidstid blir tema i tarifforhandlingene i 2010, og vil være en sak som skal debatteres på landsmøtet til høsten. Innleder Steffen Handal pekte på to perspektiver, å ivareta ansatte og gjøre det beste for barn og unge.
Han minnet om at arbeidsgiver styrer over mer av tiden og griper mer enn tidligere inn i lærerens handlingsrom. Samtidig viser erfaringer at lokale arbeidstidsavtaler er en tidkrevende løsning. Derfor ville han ha sentrale, kollektive avtaler, noe han fikk bred støtte for fra salen. Følgende råd hadde han til Utdanningsforbundet sentralt:
– Mer skjermet tid til for- og etter arbeid, lavere leseplikt og en god balanse mellom bundet og ubundet tid.
Nei til lokal lønnsdannelse
Tillitsvalgt Berit Oftedal fra Sogn videregående skole hadde forsamlingen med seg da hun karakteriserte det som usolidarisk når lønnsforskjellen mellom to lærere med samme utdannelse og ansiennitet kan være opptil 11 lønnstrinn.
Flere pekte på at lokal lønnsdannelse med uforklarlige lønnsforskjeller fører til dårlig arbeidsmiljø.
Østfold, 6. – 8. mai i Sarpsborg
Skyvulstad gjenvalgt i Østfold
Klare krav til ny arbeidstidsavtale
Likestillingsloven må også gjelde i Utdanningsforbundet
Flere lederkandidater fra Østfold
Vil ha lærerne tilbake til staten
Sør-Trøndelag, 5. – 6. mai i Trondheim
Sør-Trøndelag ønsker Bjerkestrand
– Lærere leser minst faglitteratur
Nord-Trøndelag, 5. – 7. mai i Stjørdal
Nominerte fire leiarkandidatar
Nordland, 6. – 8. mai i Bodø
Simonsen valgt til leder i Nordland
Sogn og Fjordane, 6. – 8. mai i Loen
Vil ha både lærarar og førskulelærarar til staten
Leiarduo attvald i Sogn og Fjordane
Open ønskeliste frå Sogn og Fjordane
– Ingen motiverte av subjektiv lønsfastsetjing
Oppland, 7. – 8. mai på Hafjell
Ny tillit til lederduoen i Oppland
Fortsatt strukturforsøk i Oppland
Oppland nominerer seks lederkandidater
Vestfold, 6. – 7. mai i Sandefjord
Oslo, 6. – 8. mai i Tønsberg
Hordaland, 6. – 8. mai i Ulvik
Telemark, 12. – 13. mai i Vrådal
Torild Flåterud gjenvalgt i Telemark
Legger ned seksjonene i Telemark
– Vi må gjenvinne makten over egen profesjon
Rogaland, 12. – 14. mai i Haugesund
Finnmark, 13. – 14. mai i Alta
Frafall og kommuneøkonomi er store utfordringer