Ill.foto: Mostphotos
Dei viktigaste tekstane i skulen
Debatt: «AI har blitt klasserommet sin elektriske sykkel. Visst får du framdrift, men når du er tom for straum, sit du der som ein idiot.»
Vi har
hatt mange runder med kva som er dei viktigaste tekstane til bruk i skulen. Kva
tekstar har det største danningspotensialet for elevane våre å arbeide med?
Tekstane har blitt selekterte av ulike kriterier. Nokre tekstar er gjerne som pedagogiske lærestykke å
rekne, medan andre er berre diffuse komponentar i det vi enda meir diffust
omtalar som «kulturarven». For mange lærarar handlar forvaltninga av desse
tekstane utan tvil om eit privat sorgarbeid, der ein med tårer i augekroken
fortviler over klassikaren som forsvann.
Dei
viktigaste tekstane i skulen finn ein diverre ikkje i ei kanonisert liste av
litteratur, med hovudtyngden på seint 1800-tal. Dei viktigaste tekstane i 2023
vert skrivne i 2023, av elevane våre. Gjennom eigen skriving vert ein kjend
med og utviklar si eiga tenking, og ein får synlege prov for språkkompetansen
ein har tileigna seg. Å skrive er å dannast, og det er ein intim prosess mellom
skrivaren, verda og skriftteiknet. Gjennom å skrive skriv vi oss sjølv inn i
verda som individ, og avdekker kvar vi står, både språkleg og menneskeleg.
Eleven si tenking er mest interessant
Kva og
korleis eleven skriv, er viktigare enn kva dei les av kanoniserte og
framandgjerande tekstar som gir oss lærarar finkulturell forløysing. Alt kan
rakne, men so lenge eg har gjort mitt for allmenn fordømming av Torvald Helmer, kan eg sove godt til natta. Eleven si tenking er den mest interessante tenkinga
i klasserommet, og det er denne vi må få på trykk so autentisk som mogleg.
Vi må
ikkje gløyme at når frontane hardnar til i diskusjon av kunstig intelligens eller vurdering, er
det til sjuande og sist skriving vi diskuterer. Kor mykje kan vi sleppe til AI
som hjelpemiddel før vi ikkje lenger kjenner at oss sjølv i teksten? Kor mykje
kriteria kan vi køyre inn i læringsprosessen før den brått vert tømt for
inspirasjon og utforsking? Skrivinga vi gjer i skulen er trass alt ikkje for å
lage best moglege tekstar, det er for å stimulere til språkleg og kognitiv
utvikling hos individet. Gagns menneske og ein fullverdig medborgar er kanskje
ein og same sak.
Ei god
skriveopplæring opererer kontinuerleg i spennet frå det vi kallar det lokale
til det globale nivå: frå einskildteikn til den sosiokulturelle konteksten som
teksten går inn i. Eg seier ofte til elever/deltakarar at eg er ikkje
interessert i perfekte tekstar, eg er interessert i autentiske tekstar. Får eg
ein tekst du har skrive sjølv, kan eg og sjå kva du treng hjelp med, og korleis
du tenker.
Mindre AI = større eigarskap
Når det
gjeld AI: til mindre AI som vert brukt i ein skriveprosess, til større
eigarskap til teksten har mennesket ved tastaturet. Ufullkommen og menneskeleg
er betre enn fullkommen og umenneskeleg. Når eg les ein elevtekst som eg veit
berre er eleven sin, ser eg det faglege «andletet» tydeleg, og kan gje ei
høvande tilbakemelding. Når eg ikkje veit kva i teksten som er menneske og kva
som er maskin, er eg avskoren frå eleven sin reelle kompetanse, og kan ikkje
hjelpe med noko som helst.
Språkmodellane
truar med å prege læringsprosessar i alle ledd, og det å vurdere vert krevjande
når ein ikkje veit kva ein vurderer; er det eleven sin faktiske kompetanse,
eller er det kompetanse i å bruke KI? Skulen treng eit skriveløft, det er
på tide med eit likeverdig forhold mellom lesing og skriving, og det har vi
ikkje i dag.
Styrkar
vi skrivinga, styrkar vi tenkinga, og styrker vi tenkinga, har vi hjelpt til å
føre eleven eit steg til inn i samfunnslivet. Når diskusjonen gløder om AI
eller om vurdering, saknar eg ei avklaring av kva vi utgangspunktet vil med
skriving. AI har blitt klasserommet sin elektriske sykkel. Visst får du
framdrift, men når du er tom for straum, sit du der som ein idiot.