Foto: Bjørn Asle Grimstad
Arbeiderpartiet sa ja til å droppe kartlegging i første klasse
Hva er oppskriften på en mer praktisk skole? Stryk kartlegging og legg mindre vekt på digitale ferdigheter, sier Arbeiderpartiet
Fra talerstolen på Arbeiderpartiets landsmøte kunne kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun meddele nyheten:
– Vi fjerner kartleggingsprøver for førsteklassingene fordi de tar tiden bort fra lek, sosialisering og relasjonsbygging.
Dette settes i sammenheng med en mer praktisk og aktiv skolehverdag. Utdanningsnytt møter kunnskapsministeren for å høre mer om bakgrunnen for endringen.
– Kartleggingsprøvene fungerte ikke etter formålet. Det sier evalueringen av seksårsreformen, rapporten fra kvalitetsvurderingsutvalget og det mener partene i skolen, blant annet Utdanningsforbundet.
Selv om prøvene i utgangspunktet skulle rettes mot et mindretall av elevene med utfordringer, ble det i realiteten gjennomført for alle elever i veldig mange kommuner, forteller Nessa Nordtun.
Samtidig må partiet se videre på hvordan de skal dekke dette behovet fremover.
– Vi sender et oppdrag til Utdanningsdirektoratet fordi vi ser behovet for å hjelpe de som trenger det mest, og for å avdekke hvem det er tidlig. Men kartleggingsprøvene vi har i dag fungerer ikke godt nok for det.
Et annet tiltak som kan sees i sammenheng med Arbeiderpartiets politikk for en mer praktisk og aktiv skole, er ikke overraskende nok: mindre skjerm.
Digitale ferdigheter
Det er ingen hemmelighet at mindre skjerm i skolen har vært en kampsak for Arbeiderpartiet. I sitt innlegg stiller stortingsrepresentant Elise Waagen spørsmål ved hvilken påvirkning det digitale har fått på landets elever.
– Resultatene i skolen har gått ned samtidig som de digitale enhetene har gått opp. Jeg er stolt av at vi har gått foran, og at vi har tatt et oppgjør med den ukritiske digitaliseringen av skolen.
I forslaget til partiprogrammet står det blant annet at de vil lovfeste retten til fysiske lærebøker i skolen. I tillegg står det at de vil bedre balansen mellom skjerm og bok ved å gi elevene flere fysiske skolebøker.
Nå vurderer de også å fjerne digitale ferdigheter fra grunnferdighetene man skal ha de første skoleårene. Slik det er i dag regnes både lesing, skriving, regning og muntlige ferdigheter som grunnleggende - i tillegg til de digitale. Enn så lenge. Også dette skal det voteres over lørdag morgen.
– Vi tar initiativ for å vurdere om digitale ferdigheter fortsatt skal være en del av grunnleggende ferdighet de første årene. Fordi det å kunne lese, skrive og regne er viktigere enn digitale ferdigheter de første årene på skolen, sa Nessa Nordtun fra talerstolen.
Det gjelder altså fra 1.-4. klasse.
– Skal iPaden ut fra 1.-4.trinn igjen? spør vi kunnskapsministeren.
– Det som er viktig for meg er at lærerne skal ha pedagogisk handlingsrom til å vurdere dette i undervisningssituasjon. Digitale ferdigheter vil fortsatt være en del av kompetansemålene, og det er også viktig - men det er ikke det mest grunnleggende de første årene i skolen, sier hun.
Saken er oppdatert 5.4.2025 kl 15.50 med at forslaget er vedtatt. Red