Ill.foto: Mostphotos
En skole med muligheter for alle
Debatt: – La oss arbeide sammen mot et samfunn hvor alle barn, uavhengig av læringsutfordringer, kan blomstre og realisere sitt fulle potensial.
«Er du dum?». «Mamma sa at dyslektikere er dumme». «Dette
mattestykket er nok for vanskelig for deg».
Kun 5 av 188 skoler i Oslo er dysleksivennlige. Barn og unge
med dysleksi opplever et enormt stigma, et enormt tabu og mange skammer seg for
den de er. Er det et samfunn vi ønsker oss?
Vi kjenner nok alle noen som har dysleksi. Vi kjenner nok
alle noen som skammet seg over det – og vi selv kjenner oss nok igjen i at vi
på et tidspunkt har trodd at dyslektikere er «dumme». I et samfunn hvor vi
heier på mangfoldet, og i en skole hvor vi ønsker å få frem det annerledes,
hvordan kan vi være så kunnskapsløse og naive i møte med dysleksi?
Som forelder skammer du deg og. Hvordan kan mitt barn ha
dysleksi? Det er jo bare «dumme» barn som har det. I enkelte minoritetsmiljøer
vil man ikke sjekke opp barna sine engang, fordi man ikke anerkjenner lære og
skrivevansker som en utfordring. De fysiske vanskene blir anerkjent, men det
man ikke kan se, finnes ikke for mange. Taperne blir da barna, som sliter på
skolen og ikke får den hjelpen de trenger og fortjener for å oppnå sitt fulle
potensial.
I møte med denne virkeligheten blir det klart at vi som
samfunn har mye arbeid foran oss. Disse nedsettende holdningene og mangelen på
forståelse for dysleksi gjenspeiler et behov for en dypere endring i vårt syn
på lærevansker. Det er på tide å avlive mytene, bryte ned tabuene og skape et
inkluderende miljø som støtter alle barn, uavhengig av deres
læringsutfordringer.
Bak hvert av de skadelige utsagnene ligger en uskyldig sjel
som bærer byrden av et samfunn som ikke har gitt de rom til å blomstre. Det er
på tide å endre narrativet, både innad i skolene og i samfunnet generelt.
Forandringen starter med utdanning, og det er på dette området vi må sette inn
de største innsatsene. Vi må begynne med å sikre at lærere er utstyrt med
nødvendig kunnskap om dysleksi, ikke bare for å undervise, men også for å
støtte og oppmuntre disse elevene.
Skoler må bli bevisst sin rolle som
brobyggere til suksess for alle, uansett bakgrunn. Inkludering må være mer enn
bare et ord; det må være en forpliktelse til å se hvert barn som en enestående
skapning med ubegrenset potensial.
De fem dysleksivennlige skolene i Oslo er et skritt i riktig
retning, men vi trenger mer enn bare et knippe skoler. Vi trenger en rød tråd
som implementerer den beste praksis for dysleksistøtte i alle skoler. Dette
inkluderer å tilby tilpasset undervisning, tilgjengelige ressurser, og viktigst
av alt, å skape et klima hvor elever med dysleksi føler seg støttet og
akseptert. Foreldre må også være en del av denne forandringen. Å bekjempe
stigmaet begynner hjemme, med å lære barna våre at forskjellene våre er det som
gjør oss unike, og at dysleksi ikke definerer deres intelligens eller verdi.
Det er nødvendig å fjerne skyldfølelsen som noen foreldre opplever når de
finner ut at barna deres har dysleksi, og i stedet fokusere på støtte og
oppmuntring.
I minoritetsmiljøer må vi også arbeide med å øke
bevisstheten rundt dysleksi. Å anerkjenne lære- og skrivevansker som en reell
utfordring er kritisk for å sikre at alle barn får den hjelpen de trenger.
Dette krever et samarbeid mellom skolene, foreldre, og samfunnet som helhet. Vi
må ikke glemme at tapere i denne situasjonen er barna selv. De fortjener ikke å
bli fanget i et system som ikke ser deres potensial.
La oss arbeide sammen mot et samfunn hvor alle barn,
uavhengig av læringsutfordringer, kan blomstre og realisere sitt fulle
potensial.
I dag lykkes ikke skolen med å se de svakeste elevene. I dag
gir ikke skolen muligheter for alle.