Jørn-Tommy Schelderup, administrerende direktør i PBL.
Foto: PBL
Nytt lovforslag dumper ansvar, oppgaver og risiko på kommunene
Debatt: – Stortinget fraskriver seg ansvaret for å få på plass et forutsigbart finansieringssystem for private barnehager.
Ulike flertall på Stortinget har i snart ti år forsøkt å finne
et fungerende system for finansiering av private barnehager. I forslag til ny
barnehagelov gir regjeringen opp. De sender en tsunami av ansvar, oppgaver og
risiko over på kommunene.
I stedet for en videre satsing på kvalitet med kompetente og
mange nok ansatte til å gi barna lek, omsorg og læring, så er det nye
lovforslaget fra regjeringen mer en satsing på høyere voksentetthet på rådhuset.
For med alle oppgaver som skal løses av kommunene, så vil
det utløses behov for flere ansatte i kommuneadministrasjonene med
barnehagefaglig, juridisk og økonomisk kompetanse.
Regjeringen vil at kommuner skal velge finansieringssystem,
de skal lage forskrifter om driftstilskudd og eiendomstilskudd, de skal føre
tilsyn med at forskriftene etterleves, de skal kunne overstyre foreldrenes valg
av barnehage og de skal, med begrensede ressurser og barnehagefaglig kompetanse,
stille krav til innholdet i barnehagetilbudet. I tillegg åpner regjeringen for
at kommunene kan tidsavgrense godkjenning av private barnehageplasser.
Ansvarsfraskrivelse
Dersom forslagene vedtas, så fraskriver Stortinget seg
ansvaret for å få på plass et forutsigbart finansieringssystem for private
barnehager – et oppdrag ulike flertall på Stortinget har jobbet med å få på
plass i snart ti år. Er kommunene rustet til å få til en så omfattende og
kompleks omlegging, når landets øverste folkevalgte ikke har fått det til etter
år med arbeid?
Dersom en slik ansvarsfraskrivelse gjennomføres, vil det
innebære at svært komplekse oppgaver, et enormt ansvar og betydelig risiko lesses
over til kommunene.
Regjeringen
antyder at overkapasitet er et problem fordi kommunene må finansiere tomme
plasser. Denne problemstillingen er falsk. Bare private barnehageplasser som
faktisk blir brukt utløser tilskudd. Private som av ulike årsaker ikke blir
valgt, må skalere ned i takt med søkertallene. Det bør kommunene også gjøre,
slik at ressurser brukes mest mulig effektivt.
Mer uforutsigbar drift
Etter at regjeringen har kuttet 1,7 milliarder kroner fra
private barnehager i inneværende stortingsperiode, vil drift av private
barnehager bli enda mer uforutsigbart med de foreslåtte lovendringene.
Fire av ti barnehager går allerede i underskudd, og sju av
ti barnehager kutter i kvalitet – i vikarbruk, kompetanseheving, leker og
aktiviteter til barna. Det er dårlig nytt for barna, de ansatte og for oss som
samfunn.
Risikoen må kommunene bære. Kanskje bør de allerede
planlegge beredskap for å kunne innfri lovfestet rett til barnehageplass dersom
regjeringens forslag til ny barnehagelov fører til at en hel rekke private
barnehager ikke lenger har forutsetninger for videre drift?
Til slutt: I 2017 kom ny rammeplan for barnehagen som stilte
tydeligere krav til innholdet i barnehagene. I 2018 innførte Stortinget
bemanningsnorm og forsterket pedagognorm for alle norske barnehager.
I stedet for å gi alle offentlig godkjente kommunale og
private barnehager rammevilkår til å innfri disse nasjonale kravene, så
pulveriserer regjeringen nasjonale krav og regler med sitt lovforslag.
Det bør ikke barnehager, kommuner eller foreldre akseptere.