Ill.foto: Mostphotos
Forslagene til endringer i barnehageloven bidrar til å sette barna i fokus, ikke eierne
Debatt: Det nye forslaget kan føre til at enda flere kommuner velger å satse på bedre bemanning.
Høsten 2023 kom det et høringsnotat med forslag til endringer i barnehageloven og forskrift om styring og finansiering av barnehagesektoren. Mye av grunnlaget er en videreføring av Storberget-utvalget sitt arbeid, som var på høring i 2021.
Jeg registrerer at det er en del
reaksjoner og at noen hevder forslagene vil føre til at de private får mindre
penger enn de kommunale, at foreldre får mindre valgfrihet, at
barnehagetilbudene blir dårligere og at attraktive barnehageplasser blir lagt
ned. Jeg forstår at det er mye usikkerhet rundt forslagene og at det er ulike
erfaringer med kommunene, men jeg oppfordrer alle til å sette seg godt inn i
forslagene selv. Det kommer tydelig frem at de scenariene som en del tegner opp, verken er intensjonen med eller mulig med lovforslagene.
Årsaken til endringene handler i stor grad om at en god del
kommersielle barnehageeiere har tjent store penger på barnehage slik
tilskuddsordningene har vært. Særlig fordi finansieringen består av offentlige
midler og foreldrebetaling, er det hensiktsmessig at disse pengene blir brukt
til beste for barna, ikke til profitt. Det er derfor høyst nødvendig med et
skjerpet lovverk. Høringsforslaget innebærer at i stedet for dagens formål med
finansieringen, som er likebehandling av (ulike) barnehager, skal finansieringen
innrettes mot at «barna i kommunen får et likeverdig barnehagetilbud av høy
kvalitet» (forslag til ny paragraf 19).
Det betyr at det er barna og deres tilbud som
er i fokus, ikke eierne. Dermed vil også barnehager som koster mer å drive, som
små barnehager, barnehager som ikke er i kjede, barnehager i grisgrendte strøk
eller i levekårsutsatte strøk kunne få bedre muligheter enn før til å drive med
kvalitet.
Kommunene kan ikke fordele slik de selv vil
Det er likevel ikke sånn at kommunene kan fordele penger slik de selv vil. Kommunene må lage forskrifter, noe som gir forutsigbarhet. Det
ligger kriterier i forslaget for hva som skal spille inn, hvordan ulike
tilskudd skal kunne begrunnes saklig og som alltid i kommunene skal budsjetter
og tilskudd behandles etter forvaltningsloven, forslag skal sendes på høring og
dermed gir det mulighet for andre å komme med innspill til politikerne.
Loven gir ingen åpning for at kommunene systematisk kan forskjellsbehandle
private og kommunale barnehager. Bemanningsnorm, barnehagelov og forskrift om pedagogisk
bemanning må kommunene fremdeles følge og finansiere. I tillegg gir forslaget
kommunene mulighet til å stille forsterkede krav dersom de også finansierer
kravene både i de kommunale og de private. Det betyr at det nye forslaget kan
føre til at enda flere kommuner velger å satse på bedre bemanning.
Befolkningsutviklingen er forskjellig i kommunene og det har
betydning for behovet for barnehageplasser. Med dagens ordning har kommunene
ingen mulighet til å se på det samlede behovet og redusere eller øke hvor mange
barn private barnehager skal/ kan ta inn. Det betyr at ved reduserte barnetall
er det bare kommunale barnehager som kan vedtas nedlagt. Det har noe å si
for fordelingen mellom private og kommunale, og det kan ha noe å si for det
samlede tilbudet, altså mangfoldet og valgfriheten til foreldrene, i kommunen.
I
høringsforslaget foreslås det derfor at de demokratisk valgte politikerne i en
kommune skal ha mulighet til å redusere antall barnehageplasser en barnehage er
godkjent for dersom det er overkapasitet i hele eller deler av en kommune. Kommunen
skal ifølge forslaget ta utgangspunkt i at reduksjonen skal fordeles jevnt
mellom barnehagene i kommunen, men kan gjøre vurderinger om behovet i
ulike deler av kommunen og om det er behov for å opprettholde plasser i
barnehager med særskilt profil.
Hvert tiende år
Endringene kan ifølge forslaget ikke skje
oftere enn hvert tiende år og skal varsles minimum to år før. Prosessene skal
også skje etter vanlige politiske og forvaltningsmessige prosesser, det vil
derfor være mulig for alle å komme med innspill.
Jeg kjenner ikke igjen høringsforslaget i mange av
innleggene om finansiering og styring av sektoren. Dersom mange av
høringssvarene svarer på noe som ikke er en del av forslaget, mister de
påvirkningskraft. Det er synd, for forslaget er ikke perfekt og det er viktig
med innspill fra sektoren for at de skal bli best mulig.
Jeg oppfordrer derfor alle
som er engasjert i dette om å lese høringsnotatet.
Dersom du ikke har anledning til å lese alt, bør du ta deg tid til å lese
sammendraget og bakgrunnen for forslagene, samt de faktiske lovforslagene som du
finner helt sist. Det er ut fra det du kan gi relevante innspill til høringen
for å påvirke slik at de endelige endringene blir mest mulig treffsikre. Og det
er vel målet?