Ill.foto: Paal Svendsen
Systemsvikten i skolen har fått utvikle seg med hjelp fra høyeste hold
Debatt: Når skal skoleeier stå fram som voksen og rydde opp?
Hva skjer når respekten for lærere blir borte og de
utsettes for vold og stygge kommentarer? Hva hjelper avviksmeldinger når de
bare bidrar som statistisk materiale, og skoleeier ikke har maktmidler og evne
til å rydde opp? Når skal det komme noen «voksne» på banen?
Når
lærere kan bli kalt «en jævla hore» (Sarpsborg Arbeiderblad, 7. des. 2023: Et
rop fra en jævla hore), og avviksmeldingene fra klasserommet om håpløse
arbeidssituasjoner ikke medfører annet enn statistikk, forstår man at
lærerrollen begynner å bli håpløs. Så lenge avviksstatistikken vokser, kan det
betyr at noe skurrer. I tillegg meldes det om lavt kunnskapsnivå og betenkelige
vurderingsresultater. Hvor kraftig må det ropes før ansvarlige myndigheter tar
situasjonen på alvor? I tillegg uttaler ansvarlige og høyt lønnede ledere at de
forstår situasjonen. Gjør de det? Hvordan kan de som ikke står i klasserommet, kjenne
på virkeligheten der?
Frustrasjonen
over utviklingen de siste årene i skolen foregår på mange områder. Den handler
om alt fra skjermbruk, KI, PISA og nasjonale prøvers hensikt, vurderingspraksis
og etterutdanning, til elevers utbytte av dagens tilbud.
Nedsnakking av skole og lærere
I tillegg kan det se ut som om det er godkjent å snakke ned skole og lærere på en slik
måte at respekten for høyt kompetente og godt utdannede lærer blir
gjennomhullet. Dette medfører utfordringer i kommunikasjonen mellom skole og
hjem, som i verste fall kan bli sterkt konfliktskapende i stedet for
samarbeidsorientert. Brudd på regler og lover i samfunnet fører normalt til en
reaksjon, gjerne i form av bøter eller straff. Hvem har gitt barn og foreldre
lov til å krenke lærere som står ansvarlige for opplæring og utdanning? Hvem
har ansvar for dette?
Lærerens
oppgave i samarbeid med foreldrene er å bidra og oppdra barn og unge til å bli
gode samfunnsborgere og finne seg sin plass i arbeidslivet. Sammen skal de
bidra til å utvikle et samfunn med mindre forskjeller og bedre fellesskapsbygging.
Hvordan er dette mulig dersom barn oppmuntres til respektløshet og uartige
tildragelser som til og med medfører vold mot læreren, og skoleeier ikke er i
stand til å ta sitt ansvar?
Systemsvikt
De
siste ti årene har skoleeier og arbeidsgivere registrert avvik i
hopetall uten at det ser ut til å hjelpe. Nå roper også skolens rektorer i
fortvilelse (Fredriksstad Blad, 6. des. 2023: Brev fra rektorene). Dette kan tyde på
en systemsvikt som har fått utvikle seg med god hjelp fra høyeste hold. Hva
skjer når varslingsrutinene bare blir til statistikk og nærmest fungere som
«løse kanoner på dekk» uten betydning for det som daglig skjer i skolen?
Hovedansvaret ligger hos stortingspolitikerne og
regjeringen. Dessuten kan det se ut som at den godt betalte KS-lederen
(Dagbladet, 23.11.2021: Full jobb og 800 000 i politikerlønn) tatt
på seg så mange ekstraoppgaver at hun ikke lenger kan gjøre jobben sin, men
blir sittende handlingslammet med alle sine verv i politikken i stedet for å
instruere sine medlemskommuner om hvordan respekten for skole og samfunn skal håndteres!
Det hjelper heller ikke at KS-direktøren
flagrer rundt med sin veileder om «Ytringsfrihet og varsling». Hvilke tiltak
kan skoleledelsen, kommunen, KS, KS-lederen, KS-direktøren og de politiske
myndigheter finne for å våge å møte skolehverdagen med når høyt kompetente
lærere brytes ned fysisk og psykisk på jobben de elsker.
Sviktende rekruttering
Søknadstallene
og frafallet fra lærerutdanningene er skremmende stort. Det samme gjelder i
skolene når høyt kompetente lærere ikke orker mer og etter år med slitasje,
søvnmangel og trakasseringer finner andre yrker. De oppgir at de ikke har noe
handlingsrom eller maktmidler til å håndtere vanskelige situasjoner. Er det
blitt slik i lærerutdanningene at akademisk suksess får større oppmerksomhet
enn klasseledelse, kommunikasjon, problemløsning, læringsteorier og
praksisrefleksjon? Nå skal samfunnet gi lærerne myndighet og oppmerksomhet slik
at de neste generasjoner overlever med verdier som demokrati, solidaritet,
kunnskap og fellesskap?
Det
kan virke som nesten alle de ansvarlige kryper inn i sine lune hi når stormen
raser. Det må snart komme noen «voksne» på banen som vil ta ansvar og rydde opp!