I disse dager banker kommunestyrer og fylkesting gjennom neste års budsjetter. Forslag om kutt i skolesektoren er dessverre en gjenganger. Det kan bli en kostbar besparelse.
Fredrikstad, Verdal,
Færder, Stjørdal, Larvik og Møre og Romsdal. Og så videre. Et sveip gjennom
lokalaviser landet over viser en trist tendens. I forsøket på å få budsjettene
til noenlunde å gå i hop foreslås det kutt i utdanningssektoren.
Det skjer i ei
tid da flere piler peker nedover, både når det gjelder elevenes læringsutbytte
og – ikke minst – elevenes oppførsel. Det siste lærere og skoleledere trenger
nå, er å få færre muligheter til å gjøre den krevende jobben med å sikre skolen
som et godt sted både å være og å lære.
Over hele landet melder
lærere om økende trøbbel. Undervisninga forstyrres, skjellsordene hagler, gjenstander
kastes, det sparkes og slås. I fjor ble det registrert 20 000 meldinger om
vold, trusler og krenkelser mot ansatte i skolene i Norges 20 største kommuner.
La skolen få gjøre sin del av jobben
For å håndtere dette
trenger skolene mer ressurser, ikke mindre. De må få bedre muligheter til å
sette inn støtteundervisning. Skolene må ha sosiallærere, helsesykepleiere,
miljøterapeuter og barne- og ungdomsarbeidere som kan jobbe forebyggende og
dessuten kunne tre støttende til de gangene situasjoner eskalerer.
Det er ikke alle
problemer man kan bevilge seg bort fra over kommunebudsjettene. Og de økende
atferdsproblemene har sammensatte årsaker, som i stor grad er utenom skolens
kontroll. Det dreier seg blant anna om økende sosial ulikhet, utenforskap og
hvilken ballast elevene får hjemmefra i en tidsånd som ikke akkurat preges av livsmotto
av typen «gjør din plikt», for å si det på en pen måte.
Det er ingen lett
oppgave å få budsjettene til å gå opp i kommuner og fylker. Vi lever i en
dyrtid, som også rammer denne sektoren. En krevende internasjonal situasjon
gjør at landet vårt må bruke større beløp enn før på beredskap og forsvar av
alt vi holder kjært, både her i landet og i våre nærområder. Og kommunene
merker godt eldrebølgen, som krever sine påplussinger innen helse og omsorg.
Kort tid for kursendring
Men prisen ved å
kutte i disse feltene kan bli høy. Ansatte sykmeldes og faller i verste fall ut
av yrkeslivet. Elever er redde for å gå på skolen, og gleden og muligheten til
å lære forringes. Flere steder har Utdanningsforbundet advart mot konsekvensene
av skolekutt.
I Fredrikstad har samtlige rektorer i grunnskolen samlet
seg i et opprop mot kuttforslagene fra rådmannen. «Vi har ikke penger til å
jobbe forebyggende», er den klare advarselen fra Mona Häckert, rektor ved
Haugeåsen ungdomsskole.
I Harstad fikk kommunepolitikere en tilstandsrapport om
skolene, der skolene forteller om stadig flere hendelser med «utagerende eller
uønsket atferd». I klartekst innebærer dette knivepisoder, kvelertak,
steinkasting og dødstrusler. Samtidig har kommuneledelsen på sikt planer om å kutte
bevilgningene til grunnskolene.
Selv om dette ifølge ordfører Kari-Anne Opsal (Ap) skal
ses i sammenheng med antatt færre elever, er det verdt å lytte til Utdanningsforbundets
lokallagsleder Martin Mikaelsen Haugland. Han etterlyser en satsing på flere ansatte
med riktig kompetanse i skolen, og i tillegg gi barnehagene nok ressurser til å
regulere barns atferdsproblemer allerede der.
Det kan være vanskelig
å få forståelse for behovet for satsinger i barnehager og skoler fordi konsekvensene
ofte ikke viser seg med en gang. Denne gangen er det ikke slik. Ansatte i
skolen, fra nord til sør, formidler samme virkelighetsbilde med mer vold, mer
trusler, mer ufin språkbruk og mobbing. Derfor må det handles nå; med flere ansatte
og mer ressurser for at lærere og andre ansatte får mulighet til å gjøre sitt
til at den retningen skolen er på vei, kan justeres mot smulere farvann i
stedet for inn mot enda større brottsjøer enn det vi ser i dag.