Illustrasjonsfoto: Eivind Senneset
Klok bruk av skjerm i skolen
Debatt: Om skolen skal kunne gi alle like muligheter kan det kanskje være greit at skolen gir elevene grunnleggende opplæring i nettvett og bruk av skjerm? Vi kan ikke skru tida tilbake, vi kan heller ikke ta skjermen ut av skolen. Men vi kan bruke den klokt.
Det
er bekymringsfullt at 1 av 5 elever i 5. klasse har svake leseferdigheter. Det
er også bekymringsfullt at svært få barn og unge sier de er glad i å lese
lengre tekster og at færre barn leser bøker på fritiden. Vi som samfunn en
felles oppgave – vi må stimulere og engasjere til mer lesing, men vi må
akseptere at lesing og læring kan skje både på skjerm og på papir.
Debatten
om skjerm går i mange klasserom, på foreldremøter og rundt kjøkkenbord. Det er
viktig at samtalene nyanseres. Som foreldre blir vi kanskje oppgitt over
at vi ikke klarer å følge opp godt nok, vi synes det er vanskelig å følge opp
lekser når vi må logge inn i en portal. Som mor selv har jeg stor forståelse
for at mange foreldre river seg i håret av barnas bruk av ipad, mobil og PC. Men
spørsmålet er om ønsker vi oss en skjermfri skole, eller en skole som er
lettere å følge med på for oss hjemme.
De
som roper høyest om skjermbruk i skolen er ofte de mest negative, og det kan
synes som de er de mest privilegerte også. De drømmer seg tilbake til fortidens
skole og slitte lærebøker med tape i ryggen. De drømmer seg tilbake til en tid
der verdenskartet kun endret seg med nytt opplag. Den tida er forbi.
Vi
må huske på at skjermen i skolen er et pedagogisk verktøy i lærernes
verktøykasse, den skal ikke brukes hele tiden og den må bruke den klokt. Og -
vi skal selvsagt også ha bøker i skolen, både i klasserommet og på biblioteket!
Men lærerne kan ikke bare ha penn og papir tilgjengelig i verktøykassen.
Derimot
trenger vi mer kunnskap. Hvordan påvirker egentlig skjermen barna våre og
hvordan brukes den best mulig. Og hvor mye skjerm brukes faktisk i skolen?
Vi
har et ansvar for å lære alle barn å være sikre på nettet I debatten om skjermbruk i skolen synes det som om
mange har glemt at skolen er det eneste stedet som samler alle barn og unge på
tvers av sosial bakgrunn og etnisk opprinnelse. Det synes også som om de har
glemt at ikke alle barn har samme tilgang på skjerm på fritiden. Ikke alle barn
har tilgang på foreldre som kan bidra med kunnskap eller bidra til å utjevne
forskjeller eller lære de om sikkerhet på nett heller.
Vi
må også anerkjenne at noen barn har utfordringer med å lære, og at for dem kan
digitale hjelpemidler være et stort framskritt. Det er grunn til å minne om at
digitale hjelpemidler får fram det beste i mange elever som tidligere ikke har
opplevd læringsglede og mestringsfølelse. Jeg vil ikke være blant dem som
rakker ned på det. Tvert imot heier jeg på de som utvikler digitale
læreprogrammer som gjør matematikk og historie interessant og tilgjengelig for
flere. Og vi må klare å se at det er en forskjell mellom disse og de som
utvikler sosiale medier.
Alt
var ikke bedre før
Skal du utvikle framtida må du forstå fortida. Det er
historieløst å si at alt var bedre før. Veldig sjelden er det riktig at “alt
var bedre før”. Hvordan hadde vi håndtert stengte skoler under pandemien om det
ikke hadde vært for at elever på alle trinn hadde en viss kjennskap til
digitale hjelpemidler? I en tid der det meste av informasjon vi skal tilegne
oss er digital, der tilnærmet all kontakt med det offentlige, og med bank og
post, for å nevne noe, skal vi da ha en helt analog skole?
Vi
lever i en tid med store endringer. Informasjonen som var riktig i går er
kanskje ikke det i dag. Verdenskartet endres stadig og vi kan ikke vente til
neste opplag. Skolen må gripe muligheten til å formidle oppdatert og korrekt
kunnskap til elevene til enhver tid. På samme måte må skolen utnytte digitale
hjelpemidler og skjerm til å gjøre undervisningen tilgjengelig og spennende for
alle.
Utfordringen
er ikke at det brukes skjerm i skolen. Utfordringen er mangel på kunnskap om
skjermbruk i skolen. Jeg tror de aller fleste foreldre skal være godt fornøyd
med at elever i norske klasserom møter en hverdag med innslag av både skjerm og
bøker.
Jeg
tror barns bruk av skjerm på fritida er det som bør bekymre oss mest. Det er
det vi foreldre som har ansvaret for. Da kan det kanskje være greit at skolen
har gitt litt grunnleggende opplæring i nettvett og bruk av skjerm.