Foto: Ingar Storfjell
Udirs papirfobi går utover elevene
Debatt: Til alt overmål vil den ramme de elevene som har behov for tilrettelegging ekstra hardt.
- Jannicke
Hestås Minken
- Ruth
Elisabeth Vedvik
- Lena
Marie Juvland Martinsen
- Line Charlotte
Cranner
- Anette Grandahl
Feed
Norsklærere, Holtet videregående
skole
Liv Cathrine Krogh og Siv Sørås
Valand skriver i Aftenposten 10. mai at det er en dårlig idé å
legge opp til heldigital eksamen i norsk. Dette er vi helt enige i! Spesielt
uheldig mener vi det er at Utdanningsdirektoratet eksplisitt anbefaler skolene
å ikke skrive ut papirversjoner av tekstvedleggene til eksamen i norsk hovedmål
og sidemål.
Denne anbefalingen er både urimelig og uforståelig. Til alt overmål
vil den ramme de elevene som har behov for tilrettelegging ekstra hardt.
Ved å fraråde skolene å skrive
ut vedleggstekster, fratar Udir elevene muligheten til selv å velge om de skal bruke
tekstvedlegg på papir til eksamen. Hva er egentlig hensikten med det? Det er
fullt mulig å kombinere oppgaver laget for et digitalt format med å gi elever
som ønsker det papirutskrifter av de tekstene de skal skrive om i sine
besvarelser. Denne uforståelige frarådingen vil slå spesielt uheldig ut for mange
av de elevene som har rett på tilrettelegging på eksamen.
På en papirutskrift
kan elevene notere i margen, streke under utdrag og gule ut viktige passasjer.
Faktisk er et av formålene med eksamen, slik det uttrykkes i innledningen til
eksempeloppgavene, at elevene aktivt skal interagere med tekster. Elever
har lang erfaring i å veksle mellom digitale tekster og tekster på papir. På
vår skole ser vi at mange elever trenger og setter pris på denne muligheten.
Derfor gir det ingen mening for oss at elever som selv ønsker dette,
ikke skal få lov til dette på eksamen, når det teller som mest.
En
likeverdig eksamensgjennomføring må innebære at alle elever som ønsker og
trenger det, får tilgang til tekstvedlegg på papir i tillegg til de digitale eksamensoppgavene.
Enten kan elever gis mulighet til selv å skrive ut de vedleggene de ønsker,
eller så kan skoler gjøre noen utskrifter tilgjengelige på forhånd. For mange
elever vil dette være helt nødvendig for at de skal få vist sin faktiske
kompetanse på eksamen. Det er rett og slett uforståelig hvorfor Udir velger å
ta fra dem denne muligheten.