Kai Audun og hans kollegaer sørger for at du kommer deg fram i snøværet
Kai Audun ble brøytebilsjåfør ved en tilfeldighet, tok fagbrev som privatist med riktig lærerhjelp, og trives nå på veien i all slags vær.
HaraldVingelsgaard
PublisertSist oppdatert
Annonse
Brøyte snø for å holde farbar og trygg vei! Det er den
viktigste jobben til brøytebilsjåfør Kai Audun Lund når han kjører fram og
tilbake på E6 på Dovrefjell i snødrevet.
Annonse
Vintervedlikehold med snøbrøyting, sandstrøing og salting
av veier er nærmest et eget fag.
– En må ha interesse for kjøring og veivedlikehold. Det er
nærmest en livsstil, sier Lund mens han sitter ved rattet og holder stø kurs
nordover.
Han har kjørt brøytebil i åtte vintre for firmaet Stian
Brenden Maskinservice som har vintervedlikeholdet på E6 mellom Vingrom
i sør og fylkesgrensa til Trøndelag på Dovrefjell i nord.
Lund kjører en MAN TGS med 510
hestekrefter, firehjulstrekk og midtmontert høvelskjær under bilen.
Den nye
bilen har oppvarmet frontrute og varme på vindusviskerne. Derfor iser det
verken på ruta eller på vindusviskerne, sikten er med andre ord så god som den
kan bli.
God sikt er svært viktig.
Tilfeldig
Det var nærmest tilfeldig at Lund ble
brøytebilsjåfør. Han tok først fagbrev som lastebilmekaniker og jobbet i
Forsvaret i mange år. Senere tok han fagbrev som yrkessjåfør, som privatist i
regi av et opplæringskontor i Oppland, med lærere fra videregående skole.
Bilen ruver i vinterlandskapet.
Telefonen ringer. Lund prater med en brøytekollega i
headsettet.
Mens han snakker i telefonen, ringer vi til Solør
videregående skole for å få vite hvilken utdannelse man skal ta for å bli
brøytebilsjåfør nå.
Teknologi- og industrifag
– Den som ønsker å bli yrkessjåfør, begynner på vg2
teknologi- og industrifag og fortsetter på vg2 transport og logistikk. Den som
vil bli brøytebilsjåfør, tar deretter to års læretid i yrkessjåførfaget, sier
Håkon Kjernlie, som er avdelingsleder for TIF – teknologi og industrifag – ved
Solør videregående skole.
Dette er en av få skoler som tilbyr vg3 yrkessjåfør, som
egentlig er et 19 ukers kurs, slik at lærlingene kan ta førerkort, enten for
lastebil med henger eller for buss.
– Vg3 er en del av læretiden, forklarer han.
Annonse
Tid for å snu
Vi takker for praten med læreren over telefonen.
Brøytebilsjåfør Lund har nå kommet fram til bommen på Grønbakken på Dovrefjell.
Tid for å snu.
På Dovrefjell er det så dårlig vær om vinteren, med mye
snøfokk, at veien har vært stengt minst en gang hver vinter de siste årene.
Men denne dagen er det lite vind, lett og stedvis tett
snøfall, men ganske bra sikt.
– Jeg trives veldig godt i jobben som brøytebilsjåfør, sier
Kai Audun Lund.
Han kjører sørover for å brøyte snøen vekk fra det andre feltet
på veien, slik at det blir trygt å ferdes på Dovrefjell.