– Vi jobber med mangfold hver dag året rundt og ikke som et
tema noen uker i året, forteller styrer Lisbeth Angelsen i Gydas vei barnehage
i Oslo.
Annonse
De snakker ikke om ulike familieformer i planlagte aktiviteter, men når
barna selv kommer inn på det i lek eller samtaler.
– Hos oss handler ikke mangfold om hvor du kommer fra, men
en respekt for at vi er forskjellige og hvilke kompetanser som bor inni deg.
Det er plass til alle uansett hvilken mening de har og hvordan de velger å
leve, sier pedagogisk leder Eirin Solberg.
Barnehagen har 60 barn fra 20 ulike
nasjoner og med ulike behov.
– Alle våre 60 barn er forskjellige, med sine unike
kvaliteter, uavhengig av hvor de kommer fra. Vi blir kjent med hverandre
gjennom de felles møtene vi har rundt barnehagens materialer, sier styreren.
Barnehagen
er inspirert av den italienske Reggio Emilia-
filosofien, der det fysiske læringsmiljøet skal oppmuntre barna til utforskning
og lek. Barnehagen har store åpne rom og barna kan leke på ulike møteplasser og
stasjoner.
– Vi er opptatt av at læringsmiljøet tilbyr et mangfold av
materialer og verktøy, sier pedagogisk leder Marte Endresen Storesund.
Barnehagen har få tradisjonelle leker og få typiske gutte- og jenteleker. Det
finnes et fåtall småbiler og dyr. Her finnes ingen familiekrok med dukker. Derimot
har de mange gjenbruksmaterialer som barna bruker i leken.
– Hos oss kan en murstein være en baby. Materialene kan bli
til hva som helst i barnas lek. Materialene bygger på denne måten en bro mellom
barn som ikke snakker samme språk eller har samme erfaringer, forteller Marte
og Eirin.
Må ha noe å samles om
I en del av barnehagen har de et naturforskerrom, der barna
akkurat nå er veldig interessert i en utstoppet storspove som har flyttet inn.
I et annet hjørne har de en malestasjon der barna kan male med ulike farger og
teknikker. I en del av konstruksjonsrommet kan barna leke med sylindre i ulike
størrelser og farger.
Barnehagen har også en kjøkkenhage der barna sår frø og
dyrker alt fra neper og rødbeter til gulrøtter, tomater og urter.
– Alle verksteder og stasjoner er formet slik at barna har
noe å samhandle rundt. Det er et tredje element som utfordrer tankene deres og
skaper et engasjement. Det er da barnas ulikhet kommer frem, og det er da vi
blir nysgjerrige på hverandre, sier pedagogisk leder Eirin.
Barnehagen har for eksempel ikke pride som et måneds-tema,
men når barna kommer og forteller at de har sett regnbueflagg, snakker de
ansatte med barna om det.
– Barn spør av nysgjerrighet og vitebegjær. Vi tar barns
naturlige nysgjerrighet på alvor, og da vil det være naturlig å reflektere med
barna om regnbueflaggene, sier Eirin.
De har også bilder av flere familieformer på veggene og
bøker med ulike familiesammensetninger.
– Alle barn skal finne noe i miljøet de kan kjenne seg selv
igjen i, for eksempel en karakter i en bok, sier Marte.
De ansatte er opptatt
av at de ikke selv skal være formidlere av ulike tema, men snakke om det når
barna selv bringer det på banen.
– Det er nyttig for oss å kjenne bakgrunnen til barna for å
kunne møte dem der de er. For eksempel hvis et barn kommer i en fantastisk
kjole fordi det er hjemlandets nasjonaldag, sier Marte.
Ingen fasit
– Det finnes ingen fasit i hvordan man skal jobbe med
mangfold. Mangfold er ikke et produkt, men et prosessarbeid som varer livet ut.
Det handler om å lytte til hverandre, være påkoblet og utfordre hverandres
tanker, sier Eirin.
Hun sier mangfold handler om å ha et læringsmiljø som
støtter alle barns interesser.
Ansatte i Gydas vei barnehage i Oslo kjenner seg ikke helt
igjen i de tre beskrivelsene av mangfold som kommer frem av studien ved
Høgskolen på Vestlandet, men håper de fleste ser på mangfold ut fra
mangfoldsfellesskapet. De synes de tre beskrivelsene er lite dekkende for å
beskrive mangfold i barnehagen.
– Da jeg først leste gjennom de tre beskrivelsene, tenkte
jeg at likhetsfellesskapet kanskje var der jeg passet inn, frem til jeg kom til
den delen om neglisjering av kulturer. Det håper jeg da virkelig ikke jeg gjør,
sier Marte.
– Barns matpakker kan være en god inngang til samtaler. Hva
du liker, eller ikke liker. Vi lærer om hverandre i alt vi gjør, og vi lærer at
vi er forskjellige, og at det er helt greit, påpeker Eirin.