Skoletrett ungdom og en handlingslammet ungdomsskole
Debatt: En praktisk og variert ungdomsskole har blitt presentert som en løsning for de skoletrette elevene helt siden innføring av ungdomsskolen i 1969. Lite har skjedd!
May HelenAustadPh.d.-kandidat pedagogikk, Universitetet i Agder
Publisert
Annonse
«Jeg grudde meg til hver dag. Egentlig litt
merkelig, for jeg likte det
sosiale, friminuttene og sånn. Men jeg kjedet meg rett
og slett i hjel i timene.»
Annonse
Allerede som 7-åring uttrykte Alfred høyt og
tydelig at gravemaskinkjører, det var det han skulle bli! Han løp hjem fra
skolen hver bidige dag for å bli med i naboens gravemaskin. Der satt han time
ut og time inn, og bare drømte om den dagen han fikk lov å styre spakene i den
gamle Brøyten. Alfred ble en stadig større urokråke, gjorde ingen lekser og
fant på masse «faenskap» ettersom skoleårene gikk. Redningen fra en meningsløs
tilværelse var da han på ungdomsskolen fikk lov å jobbe en dag i uken hos den
lokale maskinentreprenøren. Samme dag som fullført grunnskole gikk han ut i fast
jobb. I dag er 55-årige Alfred i den samme bransjen, har flere ansatte og
gleder seg til hver dag på jobb.
Daniel startet sin arbeidskarriere som
14-åring, og veien fram til fagbrev som 25-åring har foregått i et tett
samarbeid mellom skole og arbeidsgiver. Daniel hadde en tøff oppvekst og en
tøff skolehverdag. Han hatet skolen, men elsket å mekke og skru. Løsningen ble
at han gikk på skolen hver dag i to timer, og deretter fikk lov å jobbe i et
verksted resten av dagen som belønning for å ha vært på skolen.
Historiene skiller 30 år i tid, men handler om
gutter som ikke finner seg til rette i sin tids skole. De er begge umotiverte
skolen, men svært motiverte for å jobbe. Begge har fått bruke arbeidslivet som
opplæringsarena, og begge kom seg i arbeid. Men det er en vesentlig forskjell.
Alfred hadde «lov» til å være i arbeidspraksis som en del av den normale
skolehverdagen, mens Daniel måtte ha vedtak om spesialundervisning.
Ingen av
disse guttene hadde lærevansker eller utfordringer som krevde
spesialundervisning, de trengte bare et tilpasset opplegg utenfor en kjedelig
og vanskelig skole. Dessverre har ikke skolen samme handlingsrom i dag for å
bruke arbeidslivet som en del av skolens ordinære opplæringsarena. Dette rammer
de skoletrette elevene som trenger noe mer enn det skolen kan tilby, og det kan
jo tenkes at spesialundervisning blir brukt som et «skalkeskjul» for å gi
arbeidspraksis for noen av disse elevene.
De skoletrette elevene
Utvidelse av folkeskolen fra syv til ni år i
1969 skapte en debatt om skolemotivasjon og frafallsproblemet. Bekymringen var
at skolen nå ble mer teoretisk på bekostning av den tidligere mer
praktisk-orienterte og livsnære skole. Hvordan skolen og arbeidslivet best kunne
samarbeide om de skoletrette elevene for at skolen skulle ivareta sitt oppdrag
var et stort tema, og utplassering i yrkeslivet ble foreslått som løsning for å
motivere elevene og redusere uønsket adferd.
I 1975 ble det satt ned et utvalg (NOU) for å
se på endringer i ungdomsskolen slik at den skulle passe bedre til de
skoletrette elevene. Bakgrunnen var at mange elever hadde utplassering i
arbeidslivet, og det var et behov for å formalisere og planlegge opplæringen. Budskapet
var at skolen måtte bli mer praktisk, variert og relevant, og de viste til at
skolens struktur, kultur og holdninger bidro til at de mer teoristerke elevene ble
favorisert i en stadig mer teorifokusert skole.
Siden den gang har vi hatt flere reformer i
ungdomsskolen for å skape en skole tilpasset alle elever, senest med
fagfornyelsen i 2020. Skolen har likevel ikke lykkes! Elevenes motivasjon
synker, skoletrivselen går ned, skulking og skolevegringen øker, mobbingen
øker, skolestresset øker, spesialundervisning øker, og konsekvensen er at flere
elever opplever seg som mislykket og faller ut av skole, arbeid og samfunn.
Arbeidskaren og handlingsrommet
Henrik går det siste året på ungdomsskolen.
Følgesvennen er den gule arbeidsjakka, og han gleder seg bare «mekkelinja» på
videregående. Han er skikkelig skolelei og det blir mye skulking. Henrik har
ingen rett på spesialundervisning, og mor er fortvilet over hans videre
muligheter for utdanning og jobb. Han har valgt arbeidslivsfag, og stortrives
med å være ute i arbeidspraksis hos en lokal bedrift 2-3 timer hver uke, i
likhet med resten av klassen. Det er et ønske fra han og mor om at han får
arbeidspraksis ytterligere en dag per uke som motivasjon til å fullføre
ungdomsskolen.
Arbeidslivsfaget gir mulighet for utplassering
i arbeidslivet på de ungdomsskolene som velger å tilby dette faget. Arbeidslivsfaget
beskrives som en suksess fra første utprøving av faget i 2009, og tilbys i dag
på cirka 65 prosent av ungdomsskolene. Det er et økende antall elever som søker seg
til faget, kjønnsfordelinSgen har vært stabil med en overvekt av gutter (75 prosent) og
tilnærmet alle elevene i faget skal videre på yrkesfag på videregående skole.
Arbeidsliv som opplæringsarena
Hvis Henrik skal få lov til å bytte ut skole
med jobb en dag i uken kreves det som hovedregel vedtak om spesialundervisning.
Opplæring utenfor skolen reguleres av «Alternativ opplæringsarena» og
«25-prosentregelen», og er ment å skulle gi skolen et større handlingsrom for å
tilpasse opplæringen. Dersom vi kan omdisponerer 25 prosent av timene til
arbeidslivsfag gir det cirka en dag til utplassering. Bedrifter anses som
alternativ opplæringsarena, men i arbeidslivsfaget regnes praksis i bedrift som
innenfor den ordinære læreplanen for faget. Men er det så enkelt? Absolutt
ikke!
Først må skolen tilby arbeidslivsfag eller
«samle» fag som gjør at man utplasseres, ellers må man legge godviljen til å
tolke regelverket til ønsket resultat. Regelverket er svært uoversiktlig, og
det er vanskelig å finne ut hvordan skolen kan bruke arbeidslivet som en del av
handlingsrommet for å tilpasse opplæringen. Dette fører til ulik behandling og
skjønnsvurdering av forholdet mellom tilpasset opplæring og
spesialundervisning, som igjen får konsekvenser for den enkelte elev og skole (jf.
figuren: Handlingsrom). Hvem taper?
Jo, de elevene som ønsker, kan og vil ha nytte av å arbeide i en bedrift, men
som ikke har rett og behov for på spesialundervisning.
Annonse
En skole med rom for de teoritrette
Målet med tilpasset opplæring er nettopp å
unngå spesialundervisning, men da må skolen sørge for at også de skoletrette og
teoritrette elevene får vist fram sine talenter og styrker. Når skolen selv
ikke er arena for dette må skolens ordinære opplæringsarena utvides. Det
fremtidige arbeidsliv har behov for yrkesrettet arbeidskraft og bidrar gjerne
med sin kompetanse inn i opplæringsoppdraget. Skolen må tørre å slippe til
arbeidslivet, og sammen bidra til at elevene utdannes til «eit dugande
menneske». En ungdomsskolereform er på trappene der elevenes stemme skal bli
hørt. Lytt ekstra godt til de skoletrette elevene! Skolen er for alle, og da må
skolen gi rom for alle.