Ill.foto: Mostphotos
Forslag til en tillitsbasert handlingsrekke mellom skolen og hjemmet
Debatt: Hovedutfordringen er at man legger opp til at læreren som har grepet inn fysisk mot en elev, skal melde fra om dette til rektor, og ikke informere foreldrene selv.
Per Fugelli (1943-2017) uttalte i sin tid at tillit var
gudestoffet i relasjonen mellom pasienten og legen[i].
Tillit kan defineres som en grunnleggende tro på at den andre vil oss vel. I denne
kronikken vil jeg påstå at det å bygge tillit mellom skolen og hjemmet bør være
styrende når vi skal vurdere hvordan skolen bør opptre etter å ha grepet inn
fysisk overfor elever som har utagert.
I et tillegg til
den kommende opplæringsloven fra august 2024, §13.4[ii], foreslås
det at tilsette i skolen skal kunne gripe inn fysisk mot elever for å avverge
skade på personer eller eiendom. Det presiseres at inngrep skal være så få, kortvarige
og skånsomme som mulig. Dersom en tilsatt har grepet inn fysisk mot en elev,
skal han melde fra om dette til rektor. Rektor skal videre melde fra om
hendelsen til elevens foreldre. Til slutt skal rektor melde fra til kommunen
eller fylkeskommunen.
Utfordringer med lovforslaget
Det er flere utfordringer med dette lovforslaget når det gjelder
å bygge tillit mellom de involverte parter. Hovedutfordringen er at man legger
opp til at læreren som har grepet inn fysisk mot en elev, skal melde fra om dette
til rektor, og ikke informere foreldrene selv. Dersom rektor tar kontakt med
hjemmet, kan det igangsette ulike reaksjoner til foreldrene.
Foreldre vil kunne
oppleve det som en overreaksjon fra skolens side at øverste leder på skolen tar
kontakt med dem. Det er nærliggende å tro at foreldrene vil forvente at den
involverte læreren som kjenner til hendelsen og kanskje foreldre hen alt har en
relasjon til, selv tar kontakt med hjemmet? Å ikke gjøre dette kan potensielt svekke
foreldrenes tillit til skolen.
For læreren vil er slikt lovforslag også kunne skape
utfordringer opp mot egen rektor. Læreren vil aldri kunne vite nøyaktig hva som
ble formidlet i dialogen mellom rektor og foreldre. Heller ikke hvordan saken
ble fremlagt fra rektors side, og nøyaktig hvordan foreldres reaksjon var på
informasjonen. I verste fall kan læreren være usikker på om rektor vil anklage
læreren for hans adferd i den konkrete hendelsen. Dette kan føre til at tilliten
mellom lærer og rektor får seg en knekk.
En tillitsbasert handlingsrekke
For å bygge
tillit mellom skolen og hjemmet taler alt for at den første kontakten med hjemmet bør være mellom læreren selv og foreldrene. Før man kontakter hjemmet, vil det være naturlig å snakke med eleven selv. Mitt forslag til en handlingsrekke
er følgende:
1. Lærer – elev
Etter en hendelse snakker læreren med eleven om hva som
skjedde. Hvis mulig, utfordres eleven på hva han selv mener må gjøres for at han
ikke skal bli like sint og utagere ved en senere anledning. Lærer må lytte og
gi eleven god tid, men samtidig uttrykke tydelig at eleven ikke kan opptre slik.
2. Lærer – foreldre
Læreren ringer til hjemmet for å forklare hva som skjedde. Det
beste er hvis læreren kontakter foreldre før skoledagens slutt slik at de er
kjent med hendelsen før de møter sitt barn. Unngå e-post, meldinger og lignende da det kan
gi grunnlag for misforståelser. Læreren må be foreldrene snakke med eget barn
om hendelsen, og invitere til en samtale etter at dette er gjennomført. Saken er løst dersom dialogen med foreldrene
blir god. Skulle foreldrene derimot anklage læreren for hens opptreden i saken,
bør man lytte ut anklagen og ta saken videre til et møte med rektor.
3. Lærer – rektor
Læreren ber rektor om et møte hvor læreren forklarer den
konkrete hendelsen og hvilken reaksjon hen har fått fra foreldrene. På dette
møtet bør tillitsvalgte eller en annen lærer delta. Det bør skrives referat fra
møtet.
4. Rektor – foreldre
Rektor tar kontakt med foreldrene og forklarer hvordan saken
er blitt gjort kjent gjennom dialog med læreren, og lytter til foreldrenes
synspunkter. Dersom foreldre kontakter rektor før møtet mellom lærer og rektor,
må rektor opplyse om at hen tar en prat med lærer for å få en god beskrivelse
av hendelsen.
5. Rektor – kommune/fylkeskommune
Rektor kontakter kommunen eller fylkeskommunen, og
dokumenterer hendelsen slik det foreslås i tillegget til opplæringsloven, §13.5 [ii]
Refleksjoner rundt handlingsrekken
Det er naturlig at foreldrene blir bekymret dersom de får en
telefon fra en lærer om en negativ hendelse om eget barn. Kanskje vil foreldrene
være skeptiske til lærerens beskrivelser, og muligens anklage læreren for hens
opptreden. Det kan også være at foreldrene vil takke læreren for at hen tok kontakt
og informerte om hendelsen. Uansett reaksjon, må læreren prøve å kommunisere
tydelig hva som faktisk skjedde, og samtidig vise empati for foreldrenes reaksjoner.
Dette krever at læreren har det som Spurkeland kaller et relasjonelt mot i
møte med foreldrene[iii].
Læreren må ha evnen til å ta opp ubehagelige mellommenneskelige hendelser, og et
mot til å møte foreldrenes emosjonelle reaksjoner.
Dersom en lærer til stadighet må gripe inn mot en bestemt
elev, bør man vurdere om det er tjenlig at skolen tar kontakt med hjemmet etter
hver hendelse. Hyppige telefoner fra skolen av typen «i dag skjedde det
igjen at…» vil kunne tære på relasjonen mellom læreren og foreldre. Kanskje
man kan avtale en oppsummerende samtale hver fredag dersom eleven utagerer mye?
En vanlig strategi for å bygge gode relasjoner når utfordringene er store, er
at læreren er påpasselig med å kontakte hjemmet også når man har noen positivt
å formidle.
Det er grunn til å tro at de fleste hendelser kan blir avsluttet
på en god måte gjennom direkte kontakt mellom den involverte læreren og hjemmet.
Min erfaring er at dette også er den rådende praksis i skolen ved slike
hendelser. Når noe spesielt skjer rundt enkeltelever er det vanlig at læreren selv
kontakter hjemmet.
Dersom læreren ikke får en god dialog med foreldrene i en
gitt situasjon, bør rektor eller andre fra ledergruppen involveres. I møte med ledelsen
kan det være en styrke for læreren å bringe med en tillitsvalgt eller en annen person.
Vår evne til å prosessere informasjon blir svekket når vi er stresset eller sterkt
emosjonelle, og følgelig kan en støtteperson for læreren være til god hjelp. En
støtteperson vil også være en styrke med tanke på lærerens rettsikkerhet.
På tross av at læreren i en samtale med hjemmet har noe negativt
å formidle, kan relasjonen til hjemmet styrkes i kontakten. Når læreren tar
kontakt, kan foreldrene tolke dette som at skolen virkelig bryr seg om deres
barn. Foreldrene erfarer da at skolen og hjemmet har et felles ønske om at
barnet deres skal ha en positiv utvikling på tross av enkelte svært krevende
hendelser.
Avsluttende kommentarer
Med ny opplæringslov fra august 2024 kan vi for første gang
få en lovtekst som sier at lærere kan gripe inn fysisk mot elever for å avverge
skade. I høringsnotatet til lovforslaget sies det at det «råder stor
usikkerhet blant ansatte i skolen om når det er lov å gripe inn fysisk mot
elever» [ii]. Dermed skulle man tro at det vil være gunstig å få et
lovverk på plass. Samtidig ser vi at lovforslaget, slik det nå er utformet, neppe
vil gjøre lærere tryggere i krevende situasjoner. Det vil trolig heller ikke bedre
relasjonen mellom skolen og hjemmet eller mellom lærere og ledelsen. Lovverket bør
formuleres slik at det kan bidra til å bygge tillit mellom skole og hjem. Tillit
er nemlig gudestoffet i relasjonen mellom skolen og hjemmet.
- [i]
Fugelli, P. (2001). Tillit. Tidsskrift for norske lægeforening, 121:
3621-4
- [ii]
Kunnskapsdepartementet (2023). Høringsnotat, 31.05.23. Forslag til regler
for avverging av skade og bruk av fysisk
inngripen i ny opplæringslov og privatskoleloven
- [iii]Spurkeland,
J. og Onshuus Lysebo, M. (2021). Relasjonskompetanse
og livsmestring i skolen. Bergen:
Fagbokforlaget