Jeg har, i motsetning til mange av deres mange likelydende innlegg i forbindelse med streiken, skrevet dette innlegget helt selv, KS. Så før du leser videre, vit dette: Jeg benytter et virkemiddel som heter ironi i deler av dette innlegget. Jeg skriver også mye om meg selv, og det er egentlig ganske navlebeskuende på vegne av de av oss som kaller oss lærere og er utdannet for å kunne være det (vi er bare ca 190.000 stykker).
Det betyr ikke at jeg IKKE er forbanna på deg, KS.
Les også: – Et merkbart lønnstillegg kunne fått meg til å bli
Jeg velger å si takk for meg selv jeg, KS, fordi jeg forventer ikke noe takk fra deg. Nå slutter jeg som lærer. Ikke fordi jeg ikke liker å være lærer, ikke fordi jeg ikke utgjør en forskjell i mange barns liv, men fordi det er andre som setter like stor pris (les: lønn) på meg som dere gjør.
Lærerkrisen
Heldigvis er det jo ikke noe lærerkrise i Norge, slik at mine tretti år med erfaring og femårige utdanning raskt kan erstattes her i Trondheim. Det samme gjelder kanskje ikke i Finnmark, på ei øy på Helgeland eller i en liten innlandskommune på Østlandet, men pytt, det finnes heldigvis nok av 19-åringer, som akkurat har tatt av seg russedressen, med litt rester av fargen fra turen til Ayia Napa i sommer, som kan overta.
De har kanskje ikke kommet inn på noe studie fordi russetida tar mye tid fra studering, noe som er veldig synd for dem. Jeg har jo sympati for dem, må vite. Heldigvis kan de kanskje bli kontaktlærer i Nesseby om de ikke får studert i Trondheim! For KS: Mulighetene er mange for en som trenger en kjapp jobb, takket være dere!
For KS, du mener jo at hvem som helst kan ta over min jobb. Jeg, som har den utrolig teite tittelen «adjunkt med tillegg», kan jo takke meg selv for at jeg var så dum at jeg tok utdanning og til og med etterutdanning for å lære mer om hvordan jeg kan bli bedre i yrket mitt. Jeg kunne jo ha jobbet med barn rett etter videregående og hatt like god livslønn. Klask i panna, hvor teit jeg er altså …
Didaktisk kompetanse
Jeg har noe så diffust som didaktisk kompetanse, som er så vanskelig å forklare at jeg brukte tre år på lærerskolen før jeg kunne forklare hva ordet betød, og et yrkesliv og to års videreutdanning på å forstå hva det innebærer. Men det er absolutt ikke verd å betale meg noe mer, fordi jeg har ikke et yrke hvor jeg kan si: «Hei, se på meg, jeg kan dette!» Jeg kan jo knapt slå inn en spiker!
Jeg har aldri vært så god lærer som da jeg gikk ut av lærerhøgskolen i 1992! Jo, selvfølgelig har jeg det, men på veien har jeg fått mye mer didaktisk kompetanse, reflekterer mer, forstår mer om hvor kompleks skolehverdagen er. En kompetanse jeg opparbeidet meg gjennom 30 år nettopp fordi jeg fikk knagger å henge alle teoriene på. Heldigvis leste jeg Bronfenbrenner og Piaget før jeg begynte som lærer, slik at jeg bedre forstår hva Hattie sier i dag.
Heldigvis forstår jeg hva Hattie sier om at læreren er den viktigste faktoren for læring. Det må jo bety at læreren også er den viktigste faktoren dersom læring IKKE skjer, KS. Jeg har aldri vært så god lærer som nå, men jeg har heller aldri vært så usikker som nå. DET er didaktisk kompetanse. Jeg tok mine pedagogiske, metodiske, didaktiske valg på bakgrunn av to ting: erfaring OG utdanning. Jeg reflekterer på bakgrunn av min utdanning, ikke på bakgrunn av bare egenerfaring.
Jeg har også brukt uttrykket «Vi har alltid gjort det slik» som begrunnelse, men jeg har også hatt en utdanning hvor jeg har hatt et bedre grunnlag i bunnen for de avgjørelser og valg som er tatt på vegne av barn og foreldre. Denne utdanningen mener du, KS, ikke er verdt så veldig mye. I hvertfall ikke i mer penger. For det går jo ikke, sier du. Alle de andre er jo så fornøyd de, sier du. Forbaska kravstore lærere.
Les også: Vi kan ikke la «hvemsomhelst» utføre arbeidet vårt
Her kommen forresten noe helt uironisk, KS: Dere tar feil når dere mener at det ikke er en lærerkrise i landet. Det er en lærerkrise når kravet om utdanning i norsk, matematikk og engelsk ikke kan gjennomføres fordi vi ikke har nok utdannede lærere i fagene. Det er en lærerkrise, for om vi skulle hatt utdannede lærere i hele Skole-Norge, så måtte vi faktisk utdanne utrolig mange flere.
Men du kan ikke innrømme det vet du, KS, fordi det kunne bety at du (som altså representerer kommunene) måtte akseptere å betale for den utdanningen. En utdanning som mange av oss nå benytter i andre virksomheter, når den burde ha kommet Skole-Norge til gode. Jeg slutter nå, jeg forlater deg. Jeg har funnet meg noen andre, og noen andre har heldigvis funnet meg. Ikke fordi skolen ikke behøver meg. Jeg slutter, ikke fordi jeg ikke vet at jeg er viktig. Jeg slutter fordi noen andre sier at jeg er viktig, at jeg kan få like mye lønn hos dem, utenfor skolen. Jeg slutter for at du ikke bryr deg noe særlig om meg, KS.
Jo da, jeg er grei nok så lenge jeg ikke krever for mye og holder kjeft, liksom. Gud forby at jeg skal få noe mer enn andre. Det er jo urettferdig.
«Også en tømrer kan undervise i engelsk»
Jeg slutter, KS, fordi du ikke har baller nok til å si at en utdannet lærer er mer verdt enn en 19-åring med fullført videregående skole. Jeg slutter fordi du, KS, tror at lærere vokser på trær. Vel, verken ting på trær eller lærere vokser uten næring. Næring for lærere er ikke at arbeidsgiveren kaller meg kravstor og snakker ned betydningen av min utdanning. Næring er å få et klapp på skuldra, litt framsnakking, en lønn som står i stil med utdanninga. For KS er setningen «Bare lærere er lærere»noe helt uforståelig. Kanskje setningen «Også en tømrer kan undervise i engelsk» kunne være et godt slagord for deg, KS?
Tenk deg, KS, at du skal ta buss i forbindelse med et seminar du skal ha. Det står to busser klare for deg, for det er jo ikke bare én person i KS. KS er jo mange viktige personer og politikere som gjemmer seg bak hverandre, må vite. Det må mange hoder til for å være et så sterkt troll og ha så rett som deg. Tilbake til bussene. Det står to der. Den ene kjøres av en blid, snill og relativt flink bussjåfør som har kjørt buss i mange år uten førerkort. Den andre kjøres av en litt seriøs kar som har lappen på buss og YSK-utdanning.
Hvilken buss ville du gått på, KS? Begge ville nesten sikkert fått dere fram til hotellet der seminaret skulle være, slik at dere kunne funnet enda flere argumenter som hver og en av dere kunne brukt som sine egne når de mastete lærerne begynner å plage dere med at de ikke tjener så mye som de burde igjen (du kan godt tolke dette som ganske ironisk, KS, jeg tar litt selvkritikk der …).
Jeg er ikke bare snart en eks-lærer. Jeg er også pappa, noe jeg ikke har noe valg om å være når jeg først har blitt det, forsåvidt. Som forelder er jeg faktisk villig til å betale litt mer skatt for at min sønn på 16 år skal få en utdannet lærer på den nye flotte videregående skolen han har begynt på nå i høst. Er jeg en unik forelder som kun vil det beste for lærerne? Nei, jeg er opptatt av læreren fordi jeg vil at sønnen min skal få en god utdanning.
Les også: Verdens beste jobb
Mange foreldre bryr seg sikkert ikke om den nevnte 19-åringen fra tidligere er lærer for jevnaldrende, men jeg er dum nok til å mene noe annet. Jeg har mer tillit til en lærer som har tatt utdanning og har bestått den, enn en som tilfeldigvis strøk på eksamen og fikk seg jobb som lærer i en kommune hvor det ikke var mulig å oppdrive en kvalifisert kandidat. Tror jeg at en utdannet/«godkjent» lærer gjør en bedre jobb enn en ukvalifisert? Ja, sjansen er ihvertfall større for det, siden denne er blitt veid og funnet akseptabel til å tre inn i yrket.
Men, nå skal jeg ikke overdrive. Det er jo bare barn vi snakker om, og det går jo som regel bra med de fleste (riktig: ironi igjen her, KS).
Dere viser til «tall» hvor dere sammenligner lærere med alle i kommune-Norge (inkludert lærere…) og påstår at vi er lønnsvinnere. Jeg hadde troa i 2021. Jeg mistet troa i 2021, fordi det var en landsomfattende brann i et søppelanlegg på Østlandet som var så farlig at ingen kunne få lov til å streike noe mer (til KS: dette var litt, men ikke mye ironi, faktisk).
Takk for meg
Bare lærere er lærere, og argumenter for noe annet er kun gjort på bakgrunn av kommuneøkonomien. Så helt uironisk KS: Gi lærerne det lønnsløftet de fortjener!
Dere slipper uansett mer mas fra min side. Jeg er snart ikke lærer mer.
Hjertelig tusen takk for meg, KS.
Det har vært spennende og utfordrende og vet at jeg har gjort en forskjell for mange gjennom årene. Bare så synd at du ikke så meg slik jeg opplevde at mange foreldre og elever gjorde.
Lykke til videre. Det går sikkert bra, og de plagsomme utdannede lærerne slutter nok snart å klage, skal du se.
Hilsen «gammellærer’n» Geir Myran