– Jeg skal arbeide i fylkeskommunen med blant anna skoleskyss, forteller Geir Myran, enn så lenge lærer ved Vikåsen skole i Trondheim.
Annonse
– Vil du tjene mer på det?
– Jeg går ikke opp i lønn, men heller ikke ned. Og det er en av grunnene til at jeg vil skifte. Jeg skal starte i en jobb der jeg ikke har noen ansiennitet. Likevel får jeg lønn på samme nivå som det jeg har nå, etter tre års lærerhøgskole, to års etterutdanning og 30 år i yrket. Det sier mye om hvordan kunnskap, opparbeida gjennom utdanning og erfaring, blir verdsatt i skolen.
Han forteller at han for ti år siden vurderte å ta en stilling i Nav.
– Da hadde det betydd å gå ned i lønn. Den gangen viste lønna at min lærerbakgrunn var verdsatt. Det gjorde at jeg ble i skolen, sier Geir Myran.
– Er det bare lønna som betyr noe?
– Et merkbart lønnstillegg kunne stoppa meg fra å forlate skolen nå, sier han.
Verdsetter den utdanna læreren
– Lønn er likevel bare en av måtene KS forteller oss hvordan de verdsetter den utdanna læreren, fortsetter Geir Myran.
– KS insisterer også på at så lenge folk er villige til å arbeide i skolen har vi ingen lærerkrise. Det betyr at 19-åringer rett fra russefeiring er akkurat like viktige for skolen som jeg er. Det gir meg ikke den anerkjennelsen og verdsettinga jeg forventer fra en arbeidsgiver.
– Er ikke likevel erfaringa til mange utdanna lærere at det ikke er lett å få fast jobb?
– Litt ut i skoleåret er det alltid muligheter. Du får kanskje ikke fast jobb med den gang. Men er du flyttbar og litt tålmodig, får du jobb.
– Hvor høy lønn meiner du er rett?
– Det bør være ei lønn på linje med andre kommuneansatte med tilsvarende utdanning, som for eksempel kommuneingeniør. Men lærerne i en kommune er så mange flere enn kommuneingeniørene. Så det kan virke som dyrt å heve ei så stor gruppe. Det er kanskje derfor sammenlikninger av lønn i kommunene blir framstilt vanskelig og uoversiktlig.
UDF-leder Steffen Handal ledet forhandlingene med KS for Unio. Han var tydelig på at resultatet som lå på bordet ikke var mulig å akseptere for Utdanningsforbundet.
– Det handler om at de med lengst utdanning og ansiennitet kommer dårlig ut sammenlignet med andre. Unio ønsket å prioritere denne gruppen i skoleverket, men det ville ikke KS. Det kommer på toppen av en historikk med dårlig lønnsutvikling for lærerne over tid. Det burde vært særskilte tiltak for lærerne i dette oppgjøret, i stedet legger KS opp til at lærerne nok en gang sakker akterut, sa han i et intervju med Utdanningsnytt.
Med KS sitt tilbud ville Geir fått ei lønnsøkning på 2,5 prosent. Han er på topplønn i kategorien «adjunkt med tilleggsutdanning og stilling med krav om 5 år u/h-utdanning», en kategori der svært mange i lærergruppa er.
Geir Myran er ikke blant de streikende nå, men har streika for Utdanningsforbundet tidligere.
– Etter streiken i fjor var jeg svært misfornøyd med resultatet. Men jeg hadde likevel trua på at streiken ville gi oss resultater i oppgjøret i år, sier han.
Nå har han mista den trua.
– Men skulle konflikten likevel ende med et godt resultat nå, så skal ingen se bort i fra at jeg kommer inn gjennom skoleporten igjen, avslutter Geir Myran.