Ill.foto: Mostphotos
Høyre trenerer arbeidet med tillitsreformen
Debatt: – Høyre klager over mangelen på noe de egentlig ikke vil ha.
Jan Tore Sanner øser i en kommentar i Utdanningsnytt sin
indignasjon utover det at regjeringen ikke er tydelig på innholdet i vedtatte
tillitsreform. Egentlig er han vel glad for at de ikke har gjort det, for Høyre
har vel neppe stilt seg på offentlig ansattes side noen gang når vi har prøvd å
albue oss større rom for å slippe til vår faglige dømmekraft. Høyre stilte seg for eksempel ikke
bak representantforslaget om tillitsreform i skolen, da det ble levert i 2018.
Det ble et felles fremstøt fra Ap, SV og Sp der ingen fra høyresiden viste
synderlig interesse. Vedtaket ble derfor i første omgang ikke vedtatt. Som
følger:
Stortinget har behandlet et representantforslag fra
Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti om en tillitsreform
i skolen. Forslaget ble ikke vedtatt, men Stortinget har vedtatt å be
regjeringen om å undersøke i hvilken grad detaljerte målkrav og indikatorer
knyttet til elevresultater benyttes i ansettelsesavtaler med skoleledere og
rektorer, og melde tilbake til Stortinget om dette.
Videre har Stortinget
vedtatt å be regjeringen sørge for at arbeidet med fagfornyelsen og revidering
av opplæringsloven ivaretar lærernes profesjonelle handlingsrom. Stortinget har
også vedtatt å be regjeringen fortsette å redusere omfanget av rapportering og
dokumentasjon, og å nedsette et utvalg der partene i skolesektoren er
representert, som skal gjennomgå Nasjonalt kvalitetsvurderingssystem i lys av
fagfornyelsen.
Vi endte likevel opp med en tillitsreform på tvers av
departementene, som er ment å utfordre den «top-down»-styringen som vi har og
har hatt i mange år, i hele offentlige sektor. Både den som for skolen og den
generelle endte opp med å bli formulert i Hurdals-plattformen. For
utdanningssektoren sin del er det likevel vedtaket fra 2018 som er definerende
for innholdet i tillitsreformen. Realisering av fagfornyelsen er i full gang,
og vi har fått en ny opplæringslov.
Den har blitt forbedret på mange måter,
men om opplæringsloven kan tas til inntekt for en tillitsreform, er jeg faktisk
usikker på. Det som er mest relevant for tillitsreform i skolen er jo
revisjonen av nasjonalt kvalitetsvurderingssystem, og der har høyresiden i
mange år kommet med «gode» ideer om hva som skal inn i systemet, men
ikke hatt noen forslag til hva som kan fjernes. Høyresiden har over tid gitt
lærerne mindre og mindre og mindre tillit, og for hvert nytt styreskifte i Unge
Høyre, får vi repetert maset om anonyme prøver. Det Sanner sier, er at han
egentlig er fornærmet fordi han ser det slik at sittende regjering driver
høyrepolitikk. Og det går selvfølgelig ikke an.
Om vi får realisert en tillitsreform eller ikke, vil vise
seg når nasjonalt kvalitetsvurderingssystem er endret og vi har en skolehverdag
der måling og dokumentasjon irrelevant for elevens læring er redusert
betraktelig. Jeg går da ut fra at Sanner og resten av Høyre helt frem til
ferdig vedtak er med på alle gode forslag som gir øket tillit til oss som kan
yrket vårt. De vil nok trenere dette arbeidet også, akkurat som de sto for den
systematiske knirken i stortingsmaskineriet da tillitsreform i skolen ble
forsøkt vedtatt i 2018. For så å klage etterpå på alt regjeringen ikke får til.