Bjørn A. Grimstad kommer fra stillingen som journalist i
Fagbladet. Han er
utdannet fotojournalist og bruker aktivt visuelle grep i sin historiefortelling.
Grimstad har høstet flere priser for sin journalistikk.
Annonse
Geir
Molnes kommer til Utdanningsnytt fra Faktisk.no. Molnes har en fortid
fra VG, E24 og Universitas. Han har solid digital kompetanse. I Faktisk.no har
han ledet prosjektet med tjenesten Innsyn.no.
– Vi er utrolig glade for å få med oss Bjørn og
Geir på laget. Begge sitter på solid kompetanse som blir verdifull for oss i
satsingen på enda mer undersøkende journalistikk, sier ansvarlig redaktør i
Utdanning/Utdanningsnytt, Kaja Mejlbo.
Hun
skryter av både nyansettelsene og eierne.
– Bjørn har bred erfaring med journalistiske
prosjekter og kjenner godt til fagfeltet vi dekker. Geirs digitale kompetanse
og kunnskap om programmering og datastøttet journalistikk er gull verdt for oss,
sier Mejlbo.
– Og vi er glade for at vi har eiere som ser
verdien av å satse på fri og uavhengig journalistikk. Det står det respekt av.
Annonse
Stor vekst
Utdanning
og Utdanningsnytt dekker utdanningssektoren, fra barnehage til høyere
utdanning. I tillegg har de ytterligere fire fagblader i porteføljen: Yrke,
Bedre skole, Spesialpedagogikk og Første Steg. Sistnevnte har hatt et
solskinnsår – med nominasjon til Den store journalistprisen og prisdryss på
Fagpressprisene, der redaktør Line Fredheim Storvik stakk av med den gjeveste
prisen av alle, selveste Fagpresseprisen 2023.
Utdanning/Utdanningsnytt
har også flere ganger tidligere høstet utmerkelser for sin journalistikk.
– Blant
annet har vi tatt hjem Fagpressens gravepris flere ganger. Nå skal det bli
flere trofeer, sier Mejlbo.
Digitalt har redaksjonen hatt en voldsom utvikling de siste årene. 2022 endte med 3,2 millioner
flere sidevisninger sammenlignet med 2019. I løpet av de fire årene har
sidevisningene økt med 68 prosent.
Utviklingen
på inntektssiden har gått i tilsvarende retning. Samlet sett, for alle titlene,
er annonseinntektene mer enn doblet siden 2019.
– Vi
er en forholdsvis liten redaksjon, men har gjort flere grep for å løfte
produktene våre, spesielt de digitale, og det ser vi resultatene av nå, sier
Mejlbo.
– Når
vi nå styrker laget, er målet å levere enda mer av den gode undersøkende
journalistikken. Målet er å ta i bruk nye metoder og verktøy, slik at vi kan
fortsette å sette dagsorden og være ledende på vårt fagfelt.