Utdanningsnytt ansetter to nye journalister – lover mer gravejournalistikk
Utdanningsnytt har ansatt to nye journalister, Bjørn A. Grimstad og Geir Molnes. Det skal det bli enda mer undersøkende journalistikk av.
Bjørn A. Grimstad kommer fra stillingen som journalist i Fagbladet. Han er utdannet fotojournalist og bruker aktivt visuelle grep i sin historiefortelling. Grimstad har høstet flere priser for sin journalistikk.
Geir Molnes kommer til Utdanningsnytt fra Faktisk.no. Molnes har en fortid fra VG, E24 og Universitas. Han har solid digital kompetanse. I Faktisk.no har han ledet prosjektet med tjenesten Innsyn.no.
– Vi er utrolig glade for å få med oss Bjørn og Geir på laget. Begge sitter på solid kompetanse som blir verdifull for oss i satsingen på enda mer undersøkende journalistikk, sier ansvarlig redaktør i Utdanning/Utdanningsnytt, Kaja Mejlbo.
Hun skryter av både nyansettelsene og eierne.
– Bjørn har bred erfaring med journalistiske prosjekter og kjenner godt til fagfeltet vi dekker. Geirs digitale kompetanse og kunnskap om programmering og datastøttet journalistikk er gull verdt for oss, sier Mejlbo.
– Og vi er glade for at vi har eiere som ser verdien av å satse på fri og uavhengig journalistikk. Det står det respekt av.
Stor vekst
Utdanning og Utdanningsnytt dekker utdanningssektoren, fra barnehage til høyere utdanning. I tillegg har de ytterligere fire fagblader i porteføljen: Yrke, Bedre skole, Spesialpedagogikk og Første Steg. Sistnevnte har hatt et solskinnsår – med nominasjon til Den store journalistprisen og prisdryss på Fagpressprisene, der redaktør Line Fredheim Storvik stakk av med den gjeveste prisen av alle, selveste Fagpresseprisen 2023.
Utdanning/Utdanningsnytt har også flere ganger tidligere høstet utmerkelser for sin journalistikk.
– Blant annet har vi tatt hjem Fagpressens gravepris flere ganger. Nå skal det bli flere trofeer, sier Mejlbo.
Digitalt har redaksjonen hatt en voldsom utvikling de siste årene. 2022 endte med 3,2 millioner flere sidevisninger sammenlignet med 2019. I løpet av de fire årene har sidevisningene økt med 68 prosent.
Utviklingen på inntektssiden har gått i tilsvarende retning. Samlet sett, for alle titlene, er annonseinntektene mer enn doblet siden 2019.
– Vi er en forholdsvis liten redaksjon, men har gjort flere grep for å løfte produktene våre, spesielt de digitale, og det ser vi resultatene av nå, sier Mejlbo.
– Når vi nå styrker laget, er målet å levere enda mer av den gode undersøkende journalistikken. Målet er å ta i bruk nye metoder og verktøy, slik at vi kan fortsette å sette dagsorden og være ledende på vårt fagfelt.