Ill.foto: Paal Svendsen
Politikerne bør skjerme lærere og barnehageansatte, og heller kutte i byråkratiet i utdanningssektoren
Debatt: Økningen av ansatte i byråkratiet i skolesektoren de siste tiårene har gjort kjernevirksomheten i skolen; undervisning, læring og vurdering mindre hensiktsmessig for samfunnet og for barn og unge.
Norske
politikere vil i tiden som kommer bruke mer penger på forsvaret, og
antageligvis også på politi og bekjempelse av kriminalitet. Det vil mest
sannsynlig også bli kuttet i utgifter til skole når politikerne må prioritere.
Dersom politikerne skal kutte i de offentlige utgiftene til skole og
barnehager, så bør politikerne ikke kutte i de delene av utdanningssektoren som
møter elever, barn og ungdom i hverdagen. Politikerne bør heller kutte utgifter
i det stadig økende byråkratiet i utdanningssektoren.
Deler av akademias virksomhet kan også strammes inn. Høgskoler og
universiteter er også en egen sektorinteresse, med egne interesser i å karre
til seg økonomiske ressurser fra en oljesmurt, raus norsk stat på bekostning av
å bruke økonomiske midler mer hensiktsmessig. Deler av penger brukt på akademia
kunne heller bli brukt på å styrke skoler og barnehager i å utøve
kjernevirksomheten, læring, undervisning, vurdering og omsorg på best mulig
måte for barn og unge.
Tidligere kunnskapsminister, nå tenketankleder Kristin Clemet, spør seg i Dagens
Næringsliv 4. april om norske politikere på grunn av tilgang til oljefondet har latt
være å gjøre upopulære og krevende valg. Norske politikere har ikke, lik
politikere i andre nordiske land, blitt nødt til å velge økonomisk bærekraftige
teknologiske og organisatoriske løsninger, for å sikre bærekraftig finansiering
av velferdsstaten.
Tidligere kunnskapsminister Clemet undrer seg over at verken
politikere eller media bekymrer seg for et unødvendig dyrt og ineffektivt landbruk,
helsevesen og utdanningsvesen.
Motstridende målsetninger
Clemet åpner selv for lite annet enn en «ostehøvel»-tilnærming til sparing i det
offentlige. Spare litt her og der overalt, er en velkjent Høyre-oppskrift. Hun
viker unna nettopp det hun selv etterspør, viljen til å prioritere og gjøre
upopulære valg. Hva gjorde den tidligere kunnskapsministeren for å gjøre
skolesektoren effektiv?
Kunnskapsminister Kristin Clemet opprettet Utdanningsdirektoratet i 2004. Udir
var av Clemet tiltenkt å være hovedkontrollør for kontrollvirksomheten, som
skulle sikre kvalitet for kjernevirksomheten i skolesektoren, undervisning,
læring og vurdering. Clemets visjon var å gi lærerne og skoleledelsen
metodefrihet. Lærere og skoleledere skulle bruke sitt profesjonelle skjønn til
å vurdere selv hva som var best undervisning for elevene. Resultatene av
undervisingen, elevenes læring, skulle grundig måles ved tester og målinger, og
mest kontroversielt, offentliggjøres. Foreldre og elever skulle selv få
oversikt over elevenes faglige utvikling, og skoleledere og lærere skulle
ansvarliggjøres for elevenes læring i klasserommene.
Utdanningsdirektoratet skulle gjøre skolesektoren effektiv. Kunnskapsminister
Torbjørn Røe Isaksen slo imidlertid sammen Udir og Senter for IKT i
undervisningen i 2018. Udir ble en forkjemper for digitalisering i skolen. Udir
måtte forsøke å forene to innbyrdes motstridende målsetninger; å gjøre skolen
mest mulig digital og samtidig kvalitetssikre kjernevirksomheten, best mulig
undervisning, læring og vurdering.
Nylig har uavhengige økonomer vist at Udir gjorde feilaktig bruk av statistikk
i årene 2015-2021 for nasjonale prøver, et sentralt styringsverktøy for
skolepolitikk. Udirs manglende kompetanse i den grunnleggende ferdigheten
regning ga en feilaktig offentlig virkelighetsforståelse av tilstanden for
kjernevirksomheten i skolen. Udir ga et feilaktig grunnlag for offentlig
styring av norsk skolepolitikk.
Hjerner under ombygging
Udir høstet mye strid for teknologisk og annen inkompetanse ved
eksamensavviklingen våren 2023. Mange kandidater fikk i ettertid
eksamensresultat annulert. Udir vil neppe i løpet av eksamen våren 2024 vokse
seg inn i rollen som garantist for kvaliteten i kjernevirksomheten i skolen,
undervisning, læring og vurdering. Udir burde legges ned, og eksamensavviklingen overlates til andre deler av det
allerede eksisterende byråkratiet i skolesektoren.
Høyre-politikeren burde
fremme flere forslag til innsparinger i unødvendig byråkrati i norsk skole,
fagfeltet Clemet selv i noen år hadde politisk ansvar for.
Siden 1990-tallet har lærernes makt i skolesektoren og i klasserommet blitt
redusert. Samfunnsvitere med bakgrunn i juss, psykologi, pedagogikk og økonomi
har fått økt makt i skolesektoren, både som byråkrater og skoleforskere. Noe
juss er nødvendig, noe psykologi er hensiktsmessig og moderate innslag av
pedagogikk og skoleforskning kan bidra positivt til skoleutvikling.
Yrkesprofesjonene uten nærkontakt med hverdagsvirkeligheten har imidlertid fått
for mye makt i skolesektoren. Politikerne bør flytte makten fra utdanningsbyråkrater,
jurister, psykologer, fagpedagoger og skoleforskere tilbake til lærerne.
Politikerne bør på nytt gi tillit til lærernes profesjonelle skjønn og lærernes
profesjonskultur, og deres evne til å finne løsninger og kompromisser på lavest
mulig nivå. Barn og ungdom har hjerner under ombygging, de mangler
selvdisiplin, mangler selvinnsikt og empatiske evner blir først ferdig utviklet
i midten av 20-årene. Barn og ungdom trenger lærernes og skoleledelsens
handlingsrom til å utøve profesjonelt skjønn. Politikere bør kontrollere kontrollører, som er tiltenkt rollen å kontrollere
lærere og skoleledere. Udir bør ikke fortsatt være garantist for kvalitet i
skolens kjernevirksomhet.
Politikerne bør stole mer på lærere og skoleledelse,
og de bør stole mindre blindt på utdanningsbyråkratiet og Udir. Det norske
samfunnet trenger et kritisk blikk på byråkratiet og samfunnsvitenskapens rolle
i norsk samfunn, norsk skolesektor og øvrig offentlig sektor.