Ill.foto: Mostphotos
Kan vi jage PISA-spøkelset?
Debatt: PISA-spøkelset er som andre spøkelser, det er usynlig, men setter sine spor likevel. Men vi vet mer enn nok til ikke å la oss skremme.
Nedslående
PISA-resultater har nok en
gang utløst en opphetet debatt for eller imot elevenes læring i skolen. Det er
synd. Disse resultatene burde heller vekke vår nysgjerrighet omkring hva
elevene trenger for å lære. Og med det en ambisjon om å ta nye grep i så måte.
Man kan bli redd av mindre. Siden PISA-testene måler elevenes
kunnskap på områder som OECD anser som viktige for å sikre nasjoners konkurransekraft
i et globalt arbeidsmarked, handler det om noe så stort som nasjonens
overlevelse på litt lengre sikt. Slik kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun
(Ap) tar til orde for, må det tas grep.
Ideen om å stramme
grepet om elevenes læring i
skolen er gammel, men skjøt ordentlig fart da landet sto overfor sitt første
såkalte PISA-sjokk i år 2000. Da hadde Norge vært tilsluttet OECD i 18 år
allerede, med tilhørende bestrebelser for å utvikle et kunnskapseffektivt
utdanningssystem.
Forestillingen om
å representere en av verdens
beste skoler raknet altså fra den ene dagen til den andre, og med den påfølgende
reformen Kunnskapsløftet skulle skolene forpliktes til å oppnå bedre
læringsresultater gjennom klart definerte mål, systematisk testing og
kontrollsystemer for måloppnåelse.
Så skulle man tro at PISA-resultatene ble bedre med årene,
heller enn dårligere. Selv om det opplagt er flere årsaker til at elevene lærer
mindre i skolen dag – det være seg innføring av digitale læremidler og
koronapandemi – er det god grunn til å se nærmere på de valgte styringsprinsippene
for skolen og om disse gir gode betingelser for læring, slik intensjonen
har vært.
Prestasjonsorientert vs. læringsorientert målstruktur
Hvis vi går til
forskningen innenfor det som
betegnes som skolens målstruktur, finner vi noen svar. Her skilles det mellom
en prestasjonsorientert og en læringsorientert målstruktur for utdanning, der
begge viser til konkrete forhold ved læringsmiljøet som elevene oppholder seg
i. Forhold som utgjør betingelser, gode eller dårlige, for deres læring.
I et
prestasjonsorientert miljø mottar
elevene signal om at det er resultatene som teller. Kunnskap kan måles på
prøver eller tester og som kan sammenlignes elevene, kommunene eller landene
imellom, slik tilfellet er med de OECD-initierte PISA-testene.
I et
læringsorientert miljø
vektlegges at læring skjer når elevene er aktive og samarbeider, og når de kan
oppleve fremgang basert på egne forutsetninger og individuelle mål. Man ønsker
videre at elevene skal forstå hva de strever med og at de skal være seg bevisst
det de mestrer for videre læring. Det å kunne ta egne valg basert på egne
behov, interesser og talent er også viktig. Dessuten skal elevene oppleve at
det er trygt å ta utfordringer, gjøre feil, og be om hjelp når de trenger det.
Selv om elevene naturlig nok vil oppleve aspekter av begge
disse miljøtypene på samme tid, viser forskningen at det er av stor betydning
hvor hovedtyngden ligger.
Mens et
læringsorientert miljø viser
seg positivt for elevenes opplevelse av motivasjon for skolearbeid, tilhørighet
og positive relasjoner med medelever og lærere, er et prestasjonsorientert
miljø forbundet med lavere selvverd, nedstemthet, utmattelse, angst og
psykosomatiske plager.
Dette er symptomer
som i sin tur kan gripe om
seg. For eksempel vil elever med lavt selvverd ha et behov for å beskytte seg
selv i form av å devaluere skolens betydning, oppsøke andre som gjør det samme
og utvise problematisk atferd.
I andre nasjonale
undersøkelser som Ungdata og Elevundersøkelsen bekreftes disse tendensene. Flere elever
opplever motivasjonssvikt, psykiske helseplager og mobbing. Mer vold, skulk og
frafall er også en del av bildet. Da sier det seg selv at altfor mange elever
ikke får utnyttet sine potensial for læring – eller andre potensial for den
saks skyld.
Mer enn læring
Skolen er en arena for mer enn læring i fagene. Slik det slås
fast i læreplanen er grunnopplæringen «en viktig del av en livslang
danningsprosess som har enkeltmenneskets frihet, selvstendighet, ansvarlighet
og medmenneskelighet som mål» (LK20).
Kontrasten til
PISA-testene som svar på landets markedsverdi kunne ikke vært større, og selv
om noen kanskje vil hevde at det må være plass til begge deler, så er det ikke
nødvendigvis så enkelt.
I et
prestasjonsorientert miljø
vil nemlig elevene stadig rette oppmerksomheten mot egne prestasjoner og om
disse er gode nok etter gitte standarder, eller i sammenligning med medelevene.
Det følger med andre ord en egoorientering – «er jeg bra nok?» – med denne
måltypen, heller enn en medmenneskelig orientering; «er jeg bra for andre?». Så
er det kanskje ikke så rart at både elever og foreldre utviser en økende individualisme i skolen.
Lærernes tålegrense
Lytter vi til
lærerne, forteller også de om
en tålegrense. På den ene siden er det de som er pålagt ansvaret for at elevene
presterer godt på PISA-testene. På den andre siden opplever de at slike målbare
parametere på skolens tilstand hindrer dem i å gjøre det de mener blir best for
elevene. Lærerkrisa sier sitt, det skal noe til å bevare trivsel og engasjement
under slike forhold.
PISA-spøkelset er som andre spøkelser; usynlig, men setter
sine spor likevel. Poenget er at vi vet mer enn nok til ikke å la oss skremme.
Nå må det andre grep til.
*) Dette debattinnlegget ble opprinnelig publisert i Dagsavisen.