Foto: Lightfield, Mostphotos
– Elever underpresterer på PISA fordi det ikke får noen konsekvenser
Mange elever er umotiverte og underpresterer på PISA-undersøkelsen. Svensk forsker sier det er fordi prøvene ikke har noen konsekvenser.
Det er ikke bare i Norge PISA-resultatene faller, også blant
svenske 15-åringer ser man en nedgang.
– Skap insentiver for dem for å prestere bedre. Elever
ønsker tilbakemelding på det de gjør, sier forsker Stefan Johansson til Vi Lärare. Han er forsker ved Göteborgs universitet og ansvarlig forsker
for den svenske delen av PISA-målingen som omhandler leseforståelse.
Han og de andre som har forsket på PISA-undersøkelsene, har
basert seg på spørreskjemaet som elevene besvarer i forbindelse med prøven. I
spørreskjemaet svarer de på spørsmål om seg selv, erfaringene sine og holdningen
til PISA.
– Hos elevene som svarer at de ikke er så motiverte for PISA-undersøkelsen,
ser vi en lavere sammenheng mellom PISA-resultatet og resultatet i nasjonale prøver
i lesing - noe som har konsekvenser for de fleste elever. Generelt gjør elevene
det bedre på nasjonale prøver der de er mer motiverte, sier Johansson.
Han tror den manglende motivasjonen delvis skyldes at et
dårlig resultat i PISA ikke får noen konsekvenser for elevene.
– De får ingen tilbakemelding på oppgavenivå, så man kan
anta at alle ikke gjør sitt beste.
– Jeg synes man burde skape insentiver for elevene for å
delta i PISA og prestere bedre. Siden testen nå er digital, ville det ikke være
så vanskelig å gi elevene tilbakemelding på hvor godt de presterer.
En fjerdedel klarer ikke grunnleggende nivå i
leseforståelse. De svenske resultatene i matematikk og leseforståelse er nå
tilbake på samme nivå som i 2012, da Sverige oppnådde sine hittil dårligste
resultater innen disse fagområdene.
– Selv om effekter av pandemien er en sannsynlig forklaring
på resultatnedgangen, gjør ikke alle elever sitt beste. De kan trenge mer
motivasjon, sier Johansson.
Sammen med noen forskerkolleger studerer han motivasjonen
blant elever som tok leseforståelsesprøven i PISA 2018. Studien er ennå ikke
publisert og inngår som en del av et treårig forskningsprosjekt.
i