Lin Marie Holvik leder en av landets største skoler
Rektor Lin Marie Holvik mener det er en katastrofe at praktiske fag blir borte fra grunnskolen. Hun vil ha en ny plan og en ny retning for å styrke yrkesfagene og hindre at mange elever slutter. Etter hennes mening er det kjempeenkelt.
KariKløvstad
PublisertSist oppdatert
Annonse
Da Lin Marie Holvik var lita jente hjemme på Måløy, skulle
hun bli eventyrer og finne ut hva som fantes på den andre siden av havet.
Oppdageren er der fremdeles, men nå er det innovasjon og nyskapning i skolen
som driver henne. Holvik er rektor på Thor Heyerdahl videregående skole i
Larvik, som er blant landets største. Der er det rundt 1 550 elever og 300
ansatte, som er blitt vant til at det skjer mye på alle kanter. Oppstart og
omstilling kunne vært mellomnavnet til rektoren, som alltid har likt å
organisere. Da hun kom fra stillingen som direktør i Kulturtanken og til
Larvik, kunne hun ikke fått en tøffere start. To uker etter at hun begynte, ble
skolen stengt ned på grunn av koronapandemien, og det var ikke enkelt å gjøre
seg kjent. Men nå er det ingen tvil om at hun er husvarm og glødende engasjert,
og hun presenterer en enkel oppskrift på hvordan norsk skole kan endres til det
bedre.
Annonse
Holdningen med fra barndommen
Lin Marie Holvik er
lillesøster i en søskenflokk på seks. Faren var fisker, og yrkesfagene har
alltid stått sterkt i familien.
– I det lille lokalsamfunnet var det viktig å tenke ut gode
løsninger og gjøre forbedringer til folks beste, og det er dette som driver meg
i dag også, sier Holvik, som understreker at hun har verdibasen forankret i
samfunnsoppdraget.
Selv om oppstart og omstilling lyder som søt musikk i ørene
til det private næringslivet, har det aldri vært aktuelt å melde overgang.
– Jeg finnes ikke opptatt av å tjene penger på noe, men på
den annen side er yrkesfagene helt prisgitt de private, så vi må akseptere at
vi er avhengige av hverandre.
61-åringen har alltid organisert, også da hun
bodde med små barn og mann i Midtøsten og USA. Hun tok ansvar for basaren i
sjømannskirka og bidro til det sosiale fellesskapet.
– Det er en fordel at jeg alltid har likt meg der jeg er.
Rektoren har ikke så lang fartstid som lærer. Hun fikk raskt
lederjobb i Hordaland fylkeskommune og ble prosjektleder for den pedagogiske
prosessen da Nordahl Grieg videregående skole ble bygget i Bergen. Den åpnet i
2010.
Ikke skjedd noe med yrkesfagene
Profilen
HVEM: Lin Marie Holvik
ALDER: 61
BOR: Larvik
STILLING: rektor ved Thor Heyerdahl videregående skole i
Larvik
UTDANNING: lærerutdanning og master i organisasjon og
ledelse
HOBBY: strikking og lesing, reiser mye, bruker tid på 3
barn, 4 barnebarn og kjæreste i Bergen
LESER: akkurat nå «Tollak til Ingeborg» av Tore Renberg, for
skolen skal ha besøk av forfatteren; noe Jon Fosse etter at han vant
Nobelprisen, og setter pris på at han skriver på nynorsk
SER: er ingen stor skjermbruker, og er trett og sliten i
hodet om kvelden, har fått med seg «Makta», og liker feelgood-serier.
BRENNER FOR: at barn og unge skal mestre livet på egne
premisser, og at systemet må legge til rette for at de skal få ut potensialet
sitt
– Enhver politiker med
respekt for seg selv skal løfte yrkesfagene. Det er fint. Men det er mye
snakking, og det har ikke skjedd noe på de siste 15–20 årene. Ingen statsråd
har evnet å se en sammenheng fra barneskolen og inn i et fullført yrkesløp.
Hvordan skal en 16-åring gripe yrkesfag med begge hendene når det har vært
fullstendig fraværende gjennom hele grunnskolen? «Sløydsalen» er borte, og det
finnes nesten ikke faglærere, timer eller kompetanse.
Holvik har snakket seg varm, trekker pusten raskt og
fortsetter:
– Vi trenger ikke populistiske utsagn. I dag er det 100
prosent satsing på teori. Skolen vår har hatt besøk av statsminister Støre, som
har latt seg begeistre. Det er fint, men så da? Spør kvinnen, som gjerne gjør
en liten grasrotinnsats for Ap i Larvik.
Holvik vil ha en ny ideologi i skolen der den praktiske
kunnskapen blir tatt vare på. Ellers mener hun vi kan miste en hel haug med
unge og kalle det frafall.
– Frafall fra hva? Systemet skal ta ansvar og sørge for at
barn og unge får mulighet til å klare seg i livet. Å mest-re med hendene skal
verdsettes like høyt som å være god i matte, norsk og engelsk. Nå er vektingen
av teoretiske og praktiske fag helt i ubalanse. Noen må si at vi må ha en ny
retning og en ny plan helt fra første klasse, og nå er jeg gammel nok til å
gjøre det, understreker Lin Marie Holvik.
Måtte blitt elektro
Rektoren tenker seg litt om når hun får
spørsmål om hvilket yrkesfag hun selv ville ha valgt i dag.
– Hadde jeg visst det jeg vet i dag, hadde det blitt
elektro. Der er det også for lite jenter. Og så hadde jeg nok gått videre til
teknologi, og begynt å organisere. Det er det jeg er god på, sier Holvik med et
smil. Hun mener livet hennes aldri har bestått av klare valg.
Veldig mange ungdomsskoler
sliter med at det er elever som ikke møter opp. Ved Thor Heyerdahl videregående
skole har rektoren, sammen med Larvik kommune og NAV, dratt i gang
Larvikmodellen Våre unge, som et praktisk opplæringsløp.
Det er en mulighet
for elever som har sluttet på ungdomsskolen.
– De får begynne her i verkstedene, og møter opp alle som
en, sier Holvik.
Fagene velges ut fra interesse, og eleven, foreldrene og
lærerne er involvert. Et samarbeid med ungdomsskolen skal sørge for at
kompetansemålene blir nådd.
– Vi hadde en gutt som ikke hadde så mange interesser, men
han fortalte at han likte å gå på jakt. Han ble anbefalt restaurant- og matfag,
der han kunne lære å partere og ta vare på viltet. Dette var vellykket. Nå er
han her et par dager i uka, og fullfører ungdomsskolen.
Annonse
Formel 1
En annen ungdomsskolegutt ville bare bli Formel 1-mekaniker,
men trodde aldri ønsket ville bli oppfylt, så han kjedet seg så mye på
ungdomsskolen at han bare sluttet. Via prosjektet fikk han spørsmål om bilfag
kunne være noe.
– Han elsket å være i verkstedet, drømmen lever, og han er
tilbake på ungdomsskolen igjen, forteller Lin Marie Holvik.
Konklusjonen hennes er klar:
– Noen må bestemme at vi skal få det praktiske på beina i
grunnskolen igjen. Da blir skolen relevant for alle barn og unge, og vi løfter
flere fram til yrkesfagene. Nå mister vi mange for tidlig.