Yrkesfaglærer Morten: – Før skiftet vi dekk selv, nå får vi andre til å gjøre det for oss
Morten Gorseth-Jerven er billakkerer og student, men han tar også en bachelor som yrkesfaglærer på OsloMet. 41-åringen inspireres av å jobbe med ungdom, men synes generelt at de kan for lite om å reparere egne ting.
Det er to hovedgrunner til at Morten Gorseth-Jerven utdanner seg til lærer. Han er veldig interessert i billakkererfaget, og han liker å jobbe med ungdom. Nå får han jobbe med begge deler.
Det er litt hektisk i verkstedet på Rud videregående skole i
Bærum. Lakkboksen krangler. Bilen som står der, skulle snart vært ferdig, men
det er umulig å få opp temperaturen der inne. Marion Sjøberg Davidsen (17) er
jenta som skal gjøre jobben.
– Hva skjer hvis det er for varmt eller kaldt der du skal lakkere? spør Morten Gorseth-Jerven.
– Temperaturen må ligge på rundt 20 grader, ellers skjer det noe feil med kjemikaliene, svarer den ivrige eleven. Nå må hun fortsette med å pusse på bildeler som skal gjøres klare til videre behandling.
Morten Gorseth-Jerven er kontaktlærer for vg2 bilskade, lakk og karosseri, og samtidig studerer han på OsloMet for å få utdanningen som yrkesfaglærer i teknologi- og industrifag (TIF) på plass.
Glad i biler
Yrkesvalget til Morten Gorseth-Jerven var ikke helt tilfeldig. Han har alltid vært glad i biler, kjørte gokart aktivt fra han var 12 til han var 20 og skrudde mye.
– Jeg lakkerte også sykkelen min før jeg begynte på ungdomsskolen, og syntes praktiske oppgaver var gøy, forteller mannen, som vokste opp i Drøbak.
Etter et år på grunnkurs mekanisk på Vestby videregående skole og videre til kjøretøy på Ås videregående skole, gikk Morten ut i lære som biloppretter. Men så kom det en henvendelse fra et annet verksted om han ikke heller ville bli billakkerer, så han slo til og fikk fagbrevet i 2004.
Etter hvert ballet det på seg. Morten etablerte eget firma som billakkerer. Fra 2009 jobbet han også som brannmann, og fra 2017 fikk han mulighet til å prøve ut læreryrket ved å være lærer i lakkering på Ås videregående skole en og en halv dag i uka.
Det var mellom travle brannvakter i 2019 at telefonen ringte fra Rud videregående med spørsmål om han ville bli kontaktlærer der. Da kom også kravet om at han måtte begynne på yrkesfaglærerstudiet innen tre år.
– Det er inspirerende å jobbe med hyggelig og flink ungdom. Som lærer kan du leke med faget, og ingen dager er like.
Yrkesstoltheten er viktig for Ås-mannen.
– Jeg har lang erfaring i faget og vil gjerne dele det jeg kan med andre. For selv om det skjer mye i bilfaget med ny teknologi, kommer ikke folk til å slutte å bulke, sier Morten. Han setter pris på fagfornyelsen der det legges vekt på at elevene skal lære seg å lære.
Men så var det denne lakkboksen som fortsatt er like kald. Råd kommer over telefon, og læreren må se hva han kan få til.
"Den beste læreren"
Marion Sjøberg Davidsen (17) pusser på en
skjerm mens hun tålmodig venter. Den unge jenta likte seg ikke så godt på
ungdomsskolen, og etter første året på videregående hadde hun lyst til å
slutte.
– Det var Morten som fikk meg til å fortsette. Han er den beste læreren jeg han har hatt. Han ser meg, vet hva jeg er god til, og han er morsom, sier Marion.
Marion har alltid likt å tegne. Morten så dette, og det gikk opp for ungjenta at hun kunne bli motivlakkerer. Læreren puffet også litt på for å få henne inn i lakkboksen. Der trives hun så godt at hun nå gjør sitt beste for å lære opp de andre elevene.
– Jo mer jeg finner ut, dess mer vil jeg lære. Morten har satt i gang læremetoder som gjør at jeg vil finne ut av det. Det gjelder å finne sin lille gnist, og nå er den blitt til en stor flamme. Det ser du også på motivene mine, sier Marion og viser en bildel der ilden danser.
Det beste av alt er at 17-åringen har fått læreplass akkurat der hun ønsker seg. Marion er i yrkespraksis hos Toyota Lier, og der får hun også fortsette.
– Morten hadde forberedt meg på hva som ventet ute på en arbeidsplass, og jeg gleder meg til læretiden. Og så tror jeg han ble like stolt og glad som meg, sier Marion, som er den eneste jenta i klassen.
80 fagbrev
Teknologi- og industrifag rommer mye. Det er mulig å ta over 80 fagbrev, så elevene på vg1 har mange veier videre. Samtidig er ikke forutsetningene like gode som for en del år siden.
– Det er færre i dag som vokser opp med å kunne fikse ting. Før var barna med og byttet til vinterdekk på bilen eller reparerte sykkelen selv. Nå får vi enten noen til å gjøre det eller kjøper nytt, sier Morten, som er far til fem sønner, som er fra tre til elleve år. Fire av dem går på barneskolen og er med på ulike aktiviteter om kvelden.
– Blir det gokart på dem også?
– Nei, motorsport har vi ikke råd til foreløpig, men jeg prøver å få dem til å skru, sier Morten Gorseth-Jerven
Ved siden av jobb, studier og familieliv har han flere bilprosjekter. Det er gamle italienere som står og hviler, blant annet en Fiat 500 fra 1970. Lidenskapen er Fiat 500, og han har flere i små og store deler. Men dette haster ikke. Siste studieåret venter bacheloroppgaven.