Foto: Joakim S. Enger
Dugnaden for langlesinga
Debatt: Alle skular treng eit språkleg og litterært kraftverk av et bibliotek, der ein kan finne gamalt og nytt i alle sjangrar.
Vi har
ein lesekrise i skulen. Barn og unge les for lite lange tekstar, og dei lese
lite krevjande tekstar utanfor klasserommet. Gutane les (som alltid) mindre enn
jentene, men det er like vel eit faktum støtta opp av både forsking og
lærarerfaring at den «diskursive kondisen» er på hell. Regjeringa vil difor ha
idear og tankar om korleis vi kan få elevar til å lese meir.
Eg har
mange idear og tankar om dette, og her er nokre av dei. Som på alle andre
område treng menneske i utvikling av lesekunne førebilete. Dei ser til sine
næraste, til foreldre, vener og til læraren som forvaltar norskfaget. Er du
omgitt av lesande menneske som brukar tid på lesing, verdset det å lese, og
framsnakkar boka og du liker desse menneska, er det sannsynleg at du tek etter
dei.
Går vi dei unge sine nettverk etter i saumane, finn vi kanskje ut at
lesekondisen ikkje er heilt på topp der heller. Skjermen har stole lesekondis
frå både liten og stor, og fleire og fleire vel vekk den motstanden som er i
langlesinga til fordel for blitzkriegen av bilde og korte tekstar som dominerer
i mobilverda. Vil du at barnet ditt skal lese meir, les meir sjølv.
Som lærar
har eg eit privilegium og ansvar i mine tekstval i klasserommet. Lever eg i
mine eigne preferansar og vil promotere lesing ut frå dei, vil eg sannsynlegvis
kvele alle tilløp til leselyst. Eg ser i eiga bokhylle at den er dominert av
bøker av livstrøytte, godt vaksne kvite menn. Eg har gjerne ein jobb å gjere med
meg sjølv der, men det som er sikkert er at desse bøkene er ikkje eigna til å
få fyr i lesegleda hos ein femtenåring. Vi lærarar har eit ansvar for å
orientere oss i den bokverda som kan vere interessant for elevane våre.
Då eg
sjølv tok til å lese, var det heilt klart med radaren finstilt mot litt
spesielle leseopplevingar og «forboden frukt». Bøker som ikkje er spekka med
velmeinte vaksenpoeng, men som kan snakke til det opprøret og det mangfaldet
som er i klasserommet utan å ende opp i enkle moralske formlar er viktige.
Konklusjonar med store bokstavar, laga av andre, er svært kjedelege. Den
frekke, småsyndige, burleske, tvisynte, rare, usikre og fargerike litteraturen
er mykje meir eigna til å opne opp leseopplevingar enn dei høgverdige tekstane
vi har tolka i hel dei siste femti åra. Vi bør bruke tid til å oppsøke og
utforske denne litteraturen sjølv, slik at vi kan gje gode lesetips til elevane
våre.
Då treng vi og å bruke tid med dei andre norsklærarane til å utveksle
leseerfaringar og klasseromserfaringar. Vi brukar ofte tid på overordna
problemstillingar i dei faglege fellesskapa våre, men ofte kan det vere vel so
inspirerande og viktig å dele erfaringar med kva val som har gjeve elevane
sjølve inspirasjon og motivasjon til å overvinne den motstanden som ligg i lang
og samanhengande lesing, utan notifikasjonar frå den blinkande bestekameraten.
Ja, eg veit faktisk ikkje om det er noko viktigare vi kunne gjort enn å dele på
kva som har kveikt entusiasme i klasseromma våre. Vi kan vere ærlege og dele
kva som har kvelt den òg!
Eg sjølv
har gjort mykje kjedeleg i klasserommet, grunna respekt for lokal og nasjonal lesetradisjon og manglande mot til å ta djerve og eigne val. Minste motstands veg.
Eg har òg teke sjansar og gått for opplegg som har teke tid frå mange små
«pliktløp». Vi vil gjerne tru at elevane er meir modne enn dei eigentleg er, og
tek oss sjeldan tid til høgtlesing.
Gode erfaringar med høgtlesing
Eg har alltid hatt tru på høgtlesing, og
ikkje berre av korte tekstar. Lange og krevjande tekstar er nesten umogleg å
forstå for en urøynd lesar. Mange har og gode minne knytt til mor eller fars
høgtlesing i barndommen. Eg har lese «Kurt blir grusom» for ein tiande klasse,
som sat som tende ljos i alle dei timane det tok, og mange av dei som brukte å
kome slentrande for seint til timane, kom «right on time» for ikkje å gå glipp
av noko.
Elevane var ekstraordinært friske i desse vekene. Merkeleg. I ein
niande klasse brukte eg fem veker på å lese og arbeide med heile Peer Gynt. Det
er dermed ikkje den enkle og lett konsumerte litteraturen eg framsnakkar, men å
bruke den tida som trengs for ein og annan heil- og halvmaraton, og viljen til å
velje vekk 60-meteren.
Skulebiblioteket
Ei viktig
utfordring på skulenivå er skulebiblioteket. Altfor mange skular har i skuggen
(ikkje lyset) av Det Digitale Skiftet forsømt boksamlinga si, og dimensjonert
ned eller droppa den heilt. Det nyttar lite om vi som foreldre eller lærarar
les og les og framsnakkar og framsnakkar, om skulen sjølv ikkje viser at den
lange lesinga på papir er bryet verd. Alle skular treng eit språkleg og
litterært kraftverk av et bibliotek, der ein kan finne gamalt og nytt i alle
sjangrar, både analogt og digitalt. Eit miljø som er bygd for det lesande
menneske. Koselege lesekrokar der ein kan gøyme seg vekk med boka si, og treffe
ein skulert og interessert bibliotekar som kan kome med tankar og forslag om
bokval og kva som er populært og ikkje.
Det er
ikkje sagt at desse elementa eg har lista opp, er tilstrekkelege til å snu ein
global trend av kortlesing. Det som eg likevel er trygg på, er at om ikkje vi
gjennomfører ein lesekulturell dugnad der både foreldre, lærar og skule tek eit
ansvar i dei retningane eg har nemnt, kjem vi til å vingle ukritisk hit og dit
på den vegen som storkapital tufta på våre digitale uvanar bestemmer seg for å
leie oss.