Bredt lerret spent opp på årsmøtet Troms
– Vår styrke er at vi har medlemmer på alle nivåer i utdanningsløpet. Vi er representert fra barnehage til universitet, og vi har medlemmer i SFO, PPT og voksenopplæringen, startet lederen i Utdanningsforbundet Troms, Anne Løkse Berthinussen, sin åpningst
Artikler fra alle årsmøtene finner du her.
For å vise den store bredden i medlemsmassen fortsatte Løkse Berthinussen:
– Vi har spesialpedagoger i helsevesenet, rådgivere i kommunal og i privat administrasjon. I tillegg organiserer vi ledere i skoler, barnehager, kommunal administrasjon og støttesystemer.
Det betyr av vi kan påvirke både i dybde og bredde når politiske eller administrative valg skal foretas.
Rettigheter kontra plikter
Løkse Berthinussen konstaterte at vi går mot et rettighetssamfunn, der man tyr til jusen for å få erstatning hvis man ikke får innfridd sine rettigheter.
– Hva med heller å snakke om plikter som samfunnsborger? Hva med fellesskapstanken som det norske samfunnet er bygget på, hvor vi bidrar etter evne og mottar etter behov, både i form av aktiv deltakelse og ytelser i rene penger? var hennes utfordrende spørsmål.
Fylkeslederen mente at fagforeningen med sine profesjonelle yrkesutøvere har en særskilt plikt til å jobbe for en samfunnsutvikling som tar vare på alle, Den skal være i fremste rekke når det gjelder å utvikle og videreføre verdier, kultur og tradisjoner. Medlemmene er forbilder, undervisere og oppdragere.
Hun poengterte også at kunnskap og utdanning er bærebjelker i samfunnet vårt og er viktige å investere i for å komme ut av den økonomiske krisen.
Utdanningsforbundets prioriterte krav
De krever
- at minst halvparten av de ansatte i barnehagen skal være førskolelærere
- en lovfestet minstestandard for lærertetthet i skolen
- igangsetting av nødvendige tiltak for å flere til å fullføre videregående opplæring
- at det blir reelle tilbud til voksne om etter- og videreutdanning slik at de er bedre rustet til omstillinger
- flere mastergradsutdanninger for lærere.
Forbundet stiller disse kravene til samfunnet på vegne av barn og ungdom, og vi må i mindre grad sette oss selv i sentrum. Vi skal profilere oss som en profesjonsorganisasjon ved å vise at det er en sammenheng mellom rekrutteringen til yrket, mulighetene til å gjøre en god jobb og kvaliteten i det tilbudet vi kan gi, sa Løkse Berthinussen.
Bedriftsøkonomisk styring av offentlig sektor
New public management, testregimer initiert av OECD, EU-reformer osv. har bidratt til at offentlig sektor styres som bedrifter, der overordnede krav til resultater kan gå på bekostning av innhold og kvalitet i det offentlige tjenestetilbudet. Dette er etter Løkse Berthinussens mening på klar kollisjonskurs mot vårt velferdssamfunn. Man må ikke glemme at dette handler om mennesker.
Hun berømmer kommunenes innsats for å nå full barnehagedekning. Men Utdanningsforbundet vil ikke at barnehagen skal være en oppbevaringsplass, men et godt pedagogisk tilbud til de aller minste i samfunnet. Og hennes store bekymring er mangelen på førskolelærere i Troms. Antallet dispensasjoner fra kravet om pedagogisk kompetanse til de som ansettes, har økt proporsjonalt med utbyggingen. Derfor hadde hun forventet at kommunene tok rekrutteringsarbeidet mer alvorlig.
Andre utfordringer framover
– Om er år skal det framforhandles ny avtale om lærernes arbeidstid, med momenter som leseplikt, forholdet mellom bunden og ubunden tid, arbeidsårets lengde, begrepsavklaring hva som ligger i "tid med elever", seniortiltak, funksjoner med mer, ramset lederen opp.
Hun innrømmet at øremerking av midler er dessverre politisk lite trendy. Likevel må en arbeide for å få på plass klare nasjonale standarder.
Og hun trakk fram et tilbakevendende krav om at forhandlingsansvaret for Utdanningsforbundets medlemmer på kommunalt område må tilbakeføres til staten. De dystre spådommene en hadde i forbindelse med at KS overtok forhandlingene, har dessverre slått til.
Kommende lærermangel
Løkse Berthinussen uttrykte bekymring for at det om få år vil mangle flere tusen lærere i videregående skole. Det er allerede i dag ikke tilgang på yrkesfaglærere, og hvordan vil det gå når "eldrebølgen" slår inn over oss for fullt.
Hun trakk også fram Soria Moria-erklæringens store visjonene om høgre utdanning. Resultatet er blitt lite penger til forskning, lagt på is er masterutdanningen for lærere, og lønningene for dem som jobber i høgre utdanning er ikke konkurransedyktige i det hele tatt.
Østfold, 6. – 8. mai i Sarpsborg
Skyvulstad gjenvalgt i Østfold
Klare krav til ny arbeidstidsavtale
Likestillingsloven må også gjelde i Utdanningsforbundet
Flere lederkandidater fra Østfold
Vil ha lærerne tilbake til staten
Sør-Trøndelag, 5. – 6. mai i Trondheim
Sør-Trøndelag ønsker Bjerkestrand
– Lærere leser minst faglitteratur
Nord-Trøndelag, 5. – 7. mai i Stjørdal
Nominerte fire leiarkandidatar
Nordland, 6. – 8. mai i Bodø
Simonsen valgt til leder i Nordland
Sogn og Fjordane, 6. – 8. mai i Loen
Vil ha både lærarar og førskulelærarar til staten
Leiarduo attvald i Sogn og Fjordane
Open ønskeliste frå Sogn og Fjordane
– Ingen motiverte av subjektiv lønsfastsetjing
Oppland, 7. – 8. mai på Hafjell
Ny tillit til lederduoen i Oppland
Fortsatt strukturforsøk i Oppland
Oppland nominerer seks lederkandidater
Vestfold, 6. – 7. mai i Sandefjord
Oslo, 6. – 8. mai i Tønsberg
Hordaland, 6. – 8. mai i Ulvik
Telemark, 12. – 13. mai i Vrådal
Torild Flåterud gjenvalgt i Telemark
Legger ned seksjonene i Telemark
– Vi må gjenvinne makten over egen profesjon
Rogaland, 12. – 14. mai i Haugesund
Finnmark, 13. – 14. mai i Alta
Frafall og kommuneøkonomi er store utfordringer
Aust-Agder, 13. – 14. mai i Kristiansand
Gjenvalg på ledelsen i Aust-Agder
Troms, 12. – 14. mai i Tromsø
Bredt lerret spent opp på årsmøtet Troms