Sist uke presenterte Høyre sitt forslag til ungdomsskolereform. Det inneholder 80 forslag til endringer i dagens ungdomsskole, deriblant fireårig ungdomsskole, et obligatorisk yrkesfaglig valgfag, nasjonalt fraværsregister og tilbud om et 11. skoleår.
Annonse
Regjeringen har varslet at de vil legge fram sitt forslag til ungdomsskolereform våren 2024.
Utdanningsnytt har spurt LO-sekretær Trude Tinnlund hva hun synes om Høyres reformforslag.
– LO har lenge vært opptatt av å gjøre
ungdomsskolen mer praktisk orientert. Vi mener det kan øke motivasjonen til
læring i allmenhet og for noen elever kan det også øke interessen for yrkesfag. Vi synes det er bra at Høyre nå innser at det er nødvendig å gjøre noe, men Høyre
satt i regjering i åtte år uten å få dette til. De kunne gjort litt mer i de årene de
satt i regjering.
LO-sekretæren har også merket seg forslaget om å gjøre ungdomsskolen fireårig. Det er hun skeptisk til.
–
Det innebærer en stor endring av dagens skole, som det trengs mer tid og
vurdering for å avklare. LO
mener det er viktig at barn «får være barn» og at de lærer på det
utviklingsnivået de er på, sier Tinnlund.
Den samme skepsisen melder seg når hun skal vurdere Høyres forslag om å tilby et 11. skoleår til elever med svake resultater i lesing, skriving og regning.
– Det kan innebære en form for stigmatisering av en gruppe elever, som da «henger igjen»
i ungdomsskolen, noe som kan være uheldig. Jeg er usikker på om det vil løse
problemet med frafall. LO mener at elevene i større grad bør gis styrket individuell
oppfølging for at flest mulig skal klare å gjennomføre 12 års skolegang, sier Tinnlund.
– Er LO enig med Høyre i at
det er behov for et obligatorisk yrkesfaglig valgfag på ungdomstrinnet og
hvordan kan tiltaket i så fall gjennomføres i praksis?
– Det trengs en bredere
inngang for å presentere yrkesfag gjennom blant annet praktisk tilrettelegging av
undervisningen og bedre rådgivning. Vi tror det er bra at elever får anledning
til å velge enkelte fag ut fra egne interesser så fremt det lar seg løse på en
god måte innenfor den totale fag- og timefordelingen, sier Tinnlund.
– I regjering la Høyre fram en strategi for høyere yrkesfaglig utdanning. Bør det legges til rette for at flere av elevene på yrkesfag får mulighet til å gå videre i høyere utdanning?
– Det norske arbeidslivet er kompetansekrevende og trenger flere fagarbeidere. Fagarbeidere som også får tilgang til å etter- og videreutdanne seg gjennom bransjeprogrammer, fagskolestudier, Mesterbrev og yrkesfaglige høyskolestudier for den saks skyld. LO har over lang tid vært pådriver for en gjennomgående yrkesvei fra grunnskolen til høyeste utdanningsnivå i utdanningssystemet, med gode overgangsmuligheter mellom universitets- og høgskolesektoren og yrkesfaglig høyere utdanning. Et mer utbygd tilbud av høyere yrkesfaglig utdanninger vil blant annet være viktig for å svare på kompetansebehov som følger av det grønne skiftet, for å få til mer sosial mobilitet og for å fjerne forestillingen om at en yrkesfaglig utdanningsretning er en «blindvei» i utdanningssystemet.
– Hva mener LO om at Høyre vil åpne for private
profilskoler på ungdomstrinnet innen yrkesfag?
– Det er helt feil
medisin. Samfunnet skal satse på en offentlig, gratis fellesskole som gir
elevene de samme rettighetene uavhengig hvor man bor. Fellesskolen
representerer en viktig fellesarena blant annet for å motvirke økende ulikhet
og for «tillitssamfunnet» vårt. Det finnes mange måter å organisere opplæringen
på innen den offentlige rammen hvis det prioriteres økonomi til det. Løsningen er
ikke å bruke pengene på private tilbud, sier Tinnlund.