De vil rekruttere flere anleggsgartnere, Arne-Olav Klevsgård, Ruben Høie og Oddbjørn Myhren.

Jobb Ute garanterer læreplass

I et fylke der mer enn én av ti ungdommer verken jobber eller går på skole, satser Gjennestad vgs. på å tilby utdanning som garanterer læreplass. Fullfører elevene, er det dessuten mange arbeidsmuligheter i andre enden – ute i det fri.

Publisert Sist oppdatert

Vestfold er på andreplass i en dyster statistikk over utenforskap fra skole og arbeidsliv i aldersgruppen 15-29 år. 11,2 prosent i denne gruppen er verken på skole eller har jobb, ifølge tallene fra Statistisk Sentralbyrå. Bare Østfold har en høyere andel ungdommer i statistikken (11,9 prosent).

Prosjektet Jobbute mener de bidrar til å fylle hullene som oppstår når flere står utenfor arbeid og skole.

– Opp mot 80 prosent av våre elever går direkte over i læreplass. Det finner du ikke i så mange andre yrkesfagsklasser, sier Arne-Olav Klevsgård, avdelingsleder på Gjennestad til Yrke.

 Jobb venter

Og med oppnådd fagbrev, er det jobb å få, sier tre av prosjektets ildsjeler: Arne-Olav Klevsgård (skolen), Ruben Høie (daglig leder i Strandman AS) og Oddbjørn Myhren (driftsansvarlig i park og idrett i Tønsberg kommune).

Og det blir det etter alle solemerker også i årene som kommer. Ikke minst på grunn av store utbyggingsprosjekter og klimaforandringer som gir både et mer uforutsigbart og synlig værbilde.

– Mange tror at anleggsgartnerne ligger i dvale om vinteren. Men det stemmer jo ikke. Områdene vi har ansvar for, må driftes hele året. Vi har brøyting, vi har trær som skal beskjæres, vi har strøing, sier Oddbjørn Myhren.

Ruben Høie er helt enig. Det er arbeidsoppgaver året rundt. Og nye anlegg skal planlegges og bygges.

– Det er skapende arbeid og veldig synlig det vi gjør. Jeg opplever at lærlingene og våre ansatte blir utrolig stolte over resultatet av arbeidet vi utfører, sier Høie.

 Både praktisk og faglig sterk

– Hva slags mennesketype søker mot anleggsgartnerfaget?

– Det er omtrent alle. Det er et veldig viktig poeng at rådgivere blir klar over at det er ikke mulig å kategorisere mennesker når man skal velge fag. Det kan være de med de aller beste karakterene, og det kan være de som nesten ikke har karakterer. Men fellesnevneren for de som kommer til oss er at de er veldig glade i å være ute, i å jobbe ute og de er glade i å bruke hendene. De har litt praktiske ferdigheter. Og noen ganger så tror jeg at karriereveilederne (rådgiverne), tror at hvis man har gode karakterer, så har man ikke praktiske ferdigheter. Men sånn er det ikke. Det er litt for ofte at det bare er de nederst på karaktertrekka som blir skipet ut i praktiske yrker. Mens de med de gode karakter skal studere videre. Men i vårt fag, hvis du er intelligent og har praktiske ferdigheter så har du helt ubeskrivelig gode karrieremuligheter, sier Arne-Olav Klevsgård.

Han nevner kort vei til lederansvar og mange muligheter til videreutvikling, som gode karrieremuligheter.

 Jobber for å rekruttere

– La elevene få velge etter interesse, sier han som et råd til landets rådgivere og karriereveiledere, før han legger til at de har en enorm stor og viktig jobb, ikke minst på grunn av den store bredden av utdanninger og yrker de skal være oppdatert om.

– Landets avgangselever skal straks velge videregående. Hva gjør dere for å gjøre anleggsfaget kjent?

Jobb Ute

* Samarbeid mellom skole, næringsliv og Tønsberg kommune

* Mål om å rekruttere til anleggsgartnerfaget

* Opprettet i 2017 etter flere års nedgang i søkertallene til faget

* Egen fadderordning der bedriftene har utvalgte faddere som møter elevene

* Bransjetreff i desember der lærebedriftene presenterer seg for elevene

* Jobb Ute-leker rett etter skolestart med konkurranse og grilling der fadderne er lagledere for elevene

* Motsatt praksis på høsten der fadderne underviser elevene om yrket

* Garanterer læreplass til alle elever under visse forutsetninger:

* Elevene må ha bestått vg1 og vg2 og fått minst karakter 3 i programfagene

* De kan ikke ha mer enn 5 prosent udokumentert fravær

 

– Vi begynner allerede på ungdomsskolen. Vi er ute på ungdomsskoler i 9. klasse og forteller om faget vårt for å rekruttere. Vi gir også elevene enkle oppgaver som de får gjort fysisk på skolen, så vi står ikke bare og prater. Elevene får mulighet til å gjøre litt anleggsarbeid og får kjenne på litt maskiner og utstyr, sier Ruben Høie.

Høie, som er daglig leder i anleggsgartnermesteren Strandman, sier det er viktig å synliggjøre mulighetene elevene har når de velger et fag som anleggsgartner.

 Fagarbeidere bygger landet

– Det er masse videreutviklingsmuligheter. Vi er opptatt av å vise elevene mulighetene vi har. Kanskje ikke minst er det viktig å synliggjøre dette for mor, som gjerne er den som bestemmer videregående utdannelse, sier han.

– Og så er det viktig å anerkjenne fagbrev, skyter skolemann og avdelingsleder Arne- Olav Klevsgård inn:

– Fagbrev er kjempebra. I de bedriftene her er det folk som har jobbet hele livet sitt med fagbrev, og det er bra. Alle skal ikke strebe etter høyere utdanning og videreutdanning. Fagarbeid er kjempeviktig for å bygge landet. Men mange trenger å vite at det er muligheter også.

– Jeg er helt enig, det er kjempeviktig, repliserer Ruben Høie.

 Like å være ute

– Men hvem egner dette yrket seg for?

– Du må være glad i å være ute og omgås mennesker. Som anleggsgartner skal du jobbe opp mot kunder, svarer Høie.

Alle tre fremhever det å like å være ute som en svært viktig egenskap for en anleggsgartner.

Elevene og lærlingene må håndtere og tåle all slags vær, og de må de kunne kle seg etter været. Dette er bare en av mange ting de lærer på skolen, ifølge Klevsgård.

– Som anleggsgartner er det klart at du må være ute en del kalde og regnvåte dager. Men når alt kommer til alt, er det godværsdagene de fleste husker, sier han.

– Og de kan du leve lenge på.

 Jobber vinterferien

Akkurat en slik deilig vinterdag er det, da Yrke besøker Gjennestad videregående skole som er en internatskole drevet av Normisjon, en dag i vinterferien. På et av anleggene på skolen treffer vi Adrian Schjerven (17) som er elev på vg2 anleggsgartner.

Adran Schjerven jobber i vinterferien.

Han arbeider med å legge belegningsstein.

– Hvorfor jobber du nå når det er ferie?

– Jeg hadde ikke noe annet å finne på, så da spurte jeg skolen om det var behov for litt ekstra arbeidskraft, sier Adrian, som er svært fornøyd med muligheten til en ekstrajobb.

– Har du alltid tenkt du skal bli anleggsgartner?

– Nei, jeg begynte på bygg og anlegg og tenkte at jeg skulle bli tømrer, så tenkte jeg på å bli maskinfører. Men så endte jeg med anleggsgartner, sier han og viser til at anleggsgartnerne også får arbeide mye med maskiner.

– Men hvorfor valgte du på Gjennestad?

Ryktet løp foran

– Fordi skolen har godt rykte. Jeg har en del eldre venner som har gått her før. Begge to er tømrere nå. Så jeg hørte mye bra om skolen, og også om internatet her, sier han.

Han liker å jobbe ute. Han liker oppgavene. Han liker å teste ut nye maskiner og han liker å se resultatene av arbeidet. Han synes også det er et pluss å bo på internatet og slippe reisevei.

– Og når våren etter hvert kommer, blir det mulig å gå ut på anlegget her etter skoletid og trene til eksamen. Skolen har et stort område med forskjellige anlegg og planter og busker og trær, sier han.

Det er en god del teori på anleggsgartner – for eksempel skal elevene kunne navnet på 200 ulike planter, og til eksamen blir de prøvd i 60 av dem.

– Vet du hva du gjør neste år?

– Ja, da er jeg lærling hos Strandmann, og etter det har jeg lyst til å fortsette som anleggsgartner. Kanskje jeg tar mesterbrevet, og kanskje starter jeg for meg selv med egen bedrift, sier 17-åringen som er fra Sandefjord.

© Utdanningsnytt

Powered by Labrador CMS