Ill.foto: Mostphotos
Vi treng avtalar for å få slutt på gratisarbeidet
Debatt: Skole-Noreg skrik etter lærarar. Det er avgjerande at Utdanningsforbundet sikrar rammene for lærarane i reforhandlingane av arbeidstidsavtalen.
I
«Utdanningsnytt» tysdag 29. august blir alle lærarar oppfordra til å setje
grenser for lærargjerninga. Oppfordringa frå dei fire tillitsvalde frå
Trøndelag er sjølvsagt. Samtidig er eg overtydd om at dei fire er einige med
meg i at den enkelte lærar ikkje kan ta ansvaret aleine.
Hovudoppgåva
til oss tillitsvalde er å vareta medlemmane gjennom grensene som finst i
profesjonsansvaret og tariffavtalane. Slik kan vi hjelpe dei til å slutte med
gratisarbeidet. Skal vi klare det, treng vi avtalar og avtaleforståingar som set
oss i stand til å hjelpe dei.
Eg kjem
frå skolen og vil derfor ta tak i skolelærarane sin arbeidstidsavtale. Avtalen
skal reforhandlast denne hausten, så det er på sin plass å kommentere problema
avtalen gir. Desse problema må på bordet slik at forhandlarane til
Utdanningsforbundet kan ta dei med i førebuingane sine.
18.
august kunne vi på nettsidene til NRK lese om Solveig Sæthre. I vår slutta ho
som lærar etter to år. Dei to åra utfordra lærarrolla ho hadde gått inn i. Elevar
og foreldre forhandla om karakterar. På same tid handla store delar av
lærarkvardagen om omsorg og oppseding av elevane i så stor grad at ho til tider
måtte vere terapeut eller psykolog. Med dette ansvaret på toppen av undervisninga
i fag, blei tida til å leve utanfor arbeidet spist opp. Utdanningsforbundet sin
leiar kommenterer dette med at lærarane må passe på seg sjølv og ikkje strekkje
seg for langt.
Arbeidstidsavtalen
skil mellom planfesta arbeidstid og ikkje-planfesta arbeidstid. Tida som ikkje
er planfesta skal disponerast av den einskilde læraren til for- og etterarbeid
og fagleg ajourføring. At det for ein heilt vanleg lærar kan vere vanskeleg å
avgrense tida og arbeidet, er forståeleg, men leiarar og tillitsvalde kan
hjelpe han å setje grenser ved hjelp av arbeidstidsavtalen.
Då avtalen blei
endra i 2022, fekk vi tillitsvalde ei ny utfordring i dette arbeidet. Avtalen
krev planfesta tid, men på same tid kan partane på skolenivå bli samde om ei
meir fleksibel arbeidstidsordning. No veit vi at dette ved nokre skolar har
gitt arbeidsgivar fleksibilitet til å utnytte arbeidskrafta til lærarane i større
grad enn tidlegare. Skiljet mellom planfesta tid og anna tid er uklar, og
retten til overtidsbetaling er svekka. Rektorar og skolar som var først ute med
å løyse opp den planfesta tida, har blitt førebilete for andre. Når eg no
fryktar at dette vil spreie seg, er det fordi dei moderniserte og fleksible
avtalane ikkje hjelper meg til å hjelpe lærarane med å setje grenser.
Kontaktlæraren
skal òg gjere arbeidet sitt i planfesta arbeidstid, seier avtalen. Men også her
har vi ei utfordring. I 2015 blei KS og fagforeiningane samde om ei forståing
som seier noko anna enn avtaleteksten. Forståinga opnar opp for at kontaktlærarane
kan svare på e-brev og meldingar og ha møte og samtalar med foreldre utanfor
arbeidsplanfesta tid. Sidan 2015 har forventningane til skolen og lærarane
endra seg djuptgåande. Tilrettelegging og tilpassing av skoledagen, samt kontaktlærarar
som er tilgjengelege heile dagen og på kveldstid, er norma stadig fleire foreldre
og elevar møter skolen med.
Når
skole-Noreg skrik etter lærarar, er det avgjerande at Utdanningsforbundet, som
fagforeining for lærarprofesjonen, sikrar rammene for lærarane i
reforhandlingane av arbeidstidsavtalen. Første ledd i arbeidet fram mot forhandlingane
er å samle kunnskap om korleis lærarane faktisk arbeider og korleis det heng
saman med manglande grenser i arbeidstidsavtalen. Det er ikkje godt nok å seie at
lærarane må passe på seg sjølv og ikkje strekkje seg for langt.
Vi har
ikkje råd til at fleire gjer som Solveig Sætre fordi dei ikkje held ut arbeidet
som trykk-kokarar i tåkeheimen – i det som kan vere verdas kjekkaste yrke.