Biologisk ukorrekt
Tilpasningen i barnehagen er ikke vurdert ut fra barnas beste.
Sommerferien er ved veis ende, til noens store gru og andres
etterlengtede glede. Vi gjør oss selv klare for jobb, og den lille klar for
barnehage. I den 356 dager gamle kroppen finnes erfaringer og opplevelser i
umiddelbar nærhet av trygghet, varme smil og fang, i sekken ligger en liten
matboks og en vannflaske. Det er et kosmos av følelser knyttet til den nye
tilværelsen.
Når den lille står ved porten i barnehagen, venter en helt ny og
ukjent verden, for hele familien. I praksis er ikke denne verdenen tilrettelagt
den lille.
Allerede første dagen må den lille tilpasse seg arbeidsmiljøloven kap. 12, der
den trygge basen, altså mor eller far, gis muligheten til tre dager fri fordelt
på foreldrene ved tilvenning. På disse tre dagene skal personalet være
forberedt på å introdusere og innlemme denne nye verdenen. Slik vi oppfatter
det, er da ikke tilvenningsforløpet vurdert ut fra hva som er barns beste, men arbeidsplassens kapasitet til å unnvære mors eller fars arbeidskraft i de gjeldende
dagene.
Verdsett foreldrenes engasjement
Hazar Raad Al-azaawy og Sondre Bjaberg
Hazar jobber som pedagogisk leder i bydel Alna i Oslo. Sondre er også pedagogisk leder i bydel Alna og er i tillegg foredragsholder, forfatter og lager podkast.
Nå vel, disse
føringene er satt, og samfunnet tilpasset deretter. Parallelt med det har vi en
hjertesak som vår kompetanse og erfaring er bygget omkring, nemlig barns beste.
Dette bør være vår hovedpulsåre i møte med ytre påvirkning og måten vi arbeider
med tilvenning. For å oppnå en sunn start på å skape trygge relasjoner i
tilvenning mener vi at foreldresamarbeid bør flyte gjennom denne hovedpulsåren.
Det hører ikke til det sjeldne å høre: «Å nei, nå kommer han,
pappaen som aldri slutter å prate og blir i evigheter». Den mannen har vært
pappa i 356 dager og skal nå levere det kjæreste som finnes i livet, til deg.
Basert på egen erfaring ville det være helt utopisk og unaturlig for oss å
levere våre barn til mennesker vi selv ikke har et forhold til og er trygge på.
Vi mener at det tvert imot er slike foreldre og foresatte vi ønsker å oppleve
mer av og nærmest hylle, da utviklingen viser at flertallet i mye mindre grad
viser engasjement og tilstedeværelse i barns barnehageliv. Se gjerne på antallet
som kommer på foreldremøter, for eksempel.
Der barndommen skal tas på alvor
Mange mener at barnehagen er det siste «fristedet», den
siste barrikade for individet som tar barndommen på alvor. Skal vi ta utgangspunkt i
barnets beste, er det avgjørende at vi bruker våre stemmer og har tillit til
vår kompetanse og oss selv.
Vi håper at barnehagelærere tenker over hvordan barna blir
påvirket av enda flere føringer i barnehagen knytta til arbeidstid,
pauseavvikling og rutiner. Og om deres barnehage tar vare på barndommen deres
eller tar den fra dem.
Referanser
er stipendiat i pedagogikk ved Institutt for lærerutdanning ved NTNU. Hun har en bred interesse for spørsmål om politikk, skole, ulikhet og inkludering. For tida jobber hun med et historisk doktorgradsprosjekt om grunnskolen som kunnskapspolitikk.
er barnepsykolog. Hun brenner for barndommens egenverdi, hvordan vi kan lage helsefremmende hverdager for barn, lek som helende kraft, både for voksne og barn.
holder til i Stavanger, og jobber som rådgiver for skole i Randaberg kommune. Tidligere har han vært lærer i ungdomsskolen og undervisningsinspektør. Han er opptatt av at vi jobber med fag og teknologi i skolen og har et hjerte for opplevelsen som didaktisk grep.
tar en doktorgrad innen læringsstrategier ved Universitetet i Oxford. Han er også forfatter av bøkene Superhjernen og Superstudent, som begge er oversatt til over 20 språk.
er familiemann, ved-entusiast og lektor i videregående skole i Oslo. På Utdanningsnytt skriver han primært om videregående opplæring.
er barnehagelærer, sentralstyremedlem i Utdanningsforbundet og leder i kontaktforum for barnehage. Hun er også fast spaltist i Første Steg.
er fra Randaberg i Rogaland og har undervist på videregående siden 2004. Hun er sentralstyremedlem i Utdanningsforbundet og leder yrkesfaglig forum. Hun er også fast spaltist i Yrke.