Gratis kjernetid i barnehagen gir bedre leseferdighet på 8. trinn
Minoritetsspråklige barn som har hatt gratis kjernetid i barnehagen, har bedre leseferdigheter på 8. trinn enn barn uten tilbud om gratis kjernetid.
– Forskningen er tydelig på at gode barnehager gir bedre integrering, bedre språkkunnskaper og en god start for alle barn. Derfor er en av våre viktigste satsinger å få flere barn i barnehagen, sier kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap) i en pressemelding.
Hun viser til en rapport fra Statistisk sentralbyrå der forskerne har fulgt utviklingen til elever med innvandrerbakgrunn født i perioden 2004–2007 som hadde tilbud om gratis kjernetid da de var små.
Regjeringen ønsker å styrke satsingen på barnehage i områder som har utfordringer med integrering, språk og levekår, sier Brenna.
Resultatene fra SSB viser at barna med gratis kjernetid oppnådde bedre mestring på den nasjonale leseprøven enn elever med innvandrerbakgrunn uten dette tilbudet, og gutter har aller størst utbytte når det gjelder lesing.
Barn i familier med lav inntekt og hvor mor ikke jobber ser ut til å ha størst utbytte av gratis kjernetid.
(©NTB)