– Du kan booste leken når den går i stå
Barnehagelærere har en avgjørende rolle når det gjelder å beskytte lek som pågår, booste lek som er i ferd med å gå i stå, slår en dansk rapport fast.
En ny undersøkelse av barns perspektiver på deltakelsesmuligheter i lek, understreker at lek er krevende, kompleks og svært viktig for barna. Undersøkelsen som er gjort av det danske EVA-instituttet, peker også på at pedagogisk personale kan beskytte leken og bidra til å skape flere deltakelsesmuligheter for barna.
Laura Detlefsen er seniorkonsulent ved Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) og står sammen med en rekke kolleger bak den nye undersøkelsen «Barneperspektiver på deltakelsesmuligheter i lek». Den ser på hvordan barn opplever mulighetene for å delta i lek sammen med andre barn i barnehagen.
– Pedagogisk personale kan øke lekens utvikling. Undersøkelsen har også mange eksempler på den avgjørende rollen til pedagogisk personale, både som leke-boostere og som med-leker, sier Detlefsen.
Hun forteller om en pedagog som går inn i en lek som begynner å gå litt i stå, ved å sette seg ned og leke heks nær tre barn som leker prinsesser.
– Pedagogen engasjerer seg i leken og bygger videre på handlingen sammen med barna, som selv engasjeres til å komme med flere innspill, sier hun.
Hun vil ikke gi direkte råd til pedagogisk personale basert på undersøkelsen, men sier det er verdt å vurdere om nærhet i leken kan erstatte noen av de andre pedagogiske aktivitetene i løpet av dagen.
– Det vi ser er at pedagogisk personale har en avgjørende rolle når det gjelder å beskytte lek som pågår, booste lek som er i ferd med å gå i stå, og støtte at det er deltakelsesmuligheter for alle barn. Det ville være løgn å si at det ikke krever tid og prioritering av krefter. For det gjør det. Men det er verdt å vurdere om kreftene ikke er godt brukt. Vi ser i hvert fall at pedagogisk personale kan arbeide fokusert, ikke minst med barnas innbyrdes relasjoner ved å leke med - nettopp med fokus på barnas tilgang til lekefellesskap og dermed også til barnesamfunn, sier hun.
Åpne og lukke lek
Barns perspektiver på lek viser at betydningen av lek ikke kan overvurderes. EVA har fått et mangfoldig innblikk i hva som opptar, utfordrer og er morsomt for barn når de leker, eller ønsker å leke, basert på observasjoner av barnas lek, samtaler med barna og barnas tegninger, bilder og omvisninger. Barneperspektivene er samlet inn i fem barnehager med 44 barn, hvor 14 barn er fulgt spesielt tett.
– Barna viser oss at lek er en grunnleggende måte for dem å være i verden på. Vi møter for eksempel Jakob på 5 år, som i køen for å vaske hendene før lunsj leker dinosaur og brøler «wrauu» til de andre barna, før han sammen med to andre barn begynner å leke med noen matter i garderoben. Jakob er hele tiden i lek og bruker omgivelsene til å utvikle leken i nye retninger, sier Detlefsen.
Samspill kan åpne og lukke for deltakelse i lek. Det går imidlertid ikke alltid så smidig når leken skal utvikles. Undersøkelsen viser også hvor det kan gå galt i leken.
Kunnskap om barnet
– Vi ser en del leker som bryter sammen fordi samspillene lukker ned for deltakelsen. For eksempel ser vi tre barn som leker bursdag, men ikke tar imot hverandres innspill til lekens utvikling. Det oppstår en stillstand i leken, og den bryter sammen når to av barna forlater lekestedet og samtidig leken, sier hun.
Barn øver seg i å delta i lek. Undersøkelsen viser også at barn kan delta i lek på mange forskjellige måter. For eksempel kan et barn plassere seg nær to andre barn på lekeplassen som leker far-mor-og-barn, og si høyt at han er storebroren i leken. Barna som leker ved siden av, ser på ham, men inviterer ham ikke ytterligere inn i leken.
– Barn kan plassere seg i periferien av en lek for å øve seg på å leke, for senere å kunne få en mer sentral posisjon i leken, der de for eksempel kan komme med innspill til leken som de andre barna anerkjenner og følger, sier Detlefsen.
Hun sier det krever kunnskap om det enkelte barnet og barnegruppen over tid hvis pedagogisk personale skal vurdere om barnet i en slik situasjon for eksempel har behov for å bli hjulpet inn i leken, videre til en annen lek eller bare trenger ro til å øve seg i periferien og nærme seg mer innflytelse i leken i sitt eget tempo.