Under pandemien fikk sønnen til Katia Ramírez undervisning i barnehagen gjennom TV-programmer, som var likt for alle barn i Mexico.

Barnehagene var stengt i to år under pandemien – det har påvirket barnas utvikling

Barnehagene i Mexico var stengt i opptil to år på grunn av pandemien. Det merker barnehagelærerne på barns utvikling.

Publisert Sist oppdatert

– Barna er blitt vant til at foreldrene gjør alt for dem, og de er blitt mye mindre selvstendige, sier Rocío Iturbe.

Hun er barnehagelærer og styrer i barnehagen Baby Land i Mexico by. I Mexico måtte barnehagene stenge i mars 2020, og mange av dem forble stengt til august 2022. Andre åpnet opp med mindre grupper høsten 2021.

– I starten trodde jeg dette var noe midlertidig. Men da vi så at det trakk ut, begynte vi med digital undervisning for tre-, fire- og femåringene, forteller Rocío. De aller minste fikk ikke noe barnehagetilbud.

Stort frafall

Rocío sier det var med motstridende følelser de ga barna digital undervisning.

– Jeg mener generelt at barn under sju år ikke bør ha tilgang til nettbrett, mobiltelefon eller datamaskin, innrømmer hun. Hun forteller at det var vanskelig å fange barnas oppmerksomhet via skjermen fordi de raskt mistet konsentrasjonen. Barna måtte dessuten få hjelp av en voksen for å koble seg på pc-en.

– Det ble vanskelig for mange foreldre som hadde hjemmekontor, og for hver måned som gikk, sluttet flere og flere, forteller hun. Etter ett år med digitale grupper var det kun 12 barn i aldersgruppen tre til fem år igjen i barnehagen, mot 36 barn før pandemien. Høsten 2021 åpnet barnehagen igjen med bare tre til fire barn i hver gruppe.

– Nå kommer barna gradvis tilbake, men vi har fortsatt bare halvparten av antallet barn som vi hadde før pandemien, sier barnehagestyreren.

Flor Ramírez (t.v.) og Daniken Leyva er glade for at barna nå kan komme tilbake til barnehagen. – Barna er mer urolige enn før pandemien og har enda mer behov for å leke, sier Daniken.

Må passe småsøsken

En studie fra det mexicanske forskningssenteret Mexico Evalua indikerer at en million barn i den mexicanske grunnutdanningen har sluttet som følge av pandemien. Frafallet er størst blant barnehagebarn, med 13 prosent.

Blant de som er en del av denne statistikken, er barna til Katia Ramírez. I huset utenfor Oaxaca by sør i Mexico har det vært hektisk for Katia og de seks barna.

– Jeg har tre barn i barneskolealder, og disse var de eneste som fortsatte på skolen etter at pandemien brøt ut, forteller hun. De to minste på 2,5 og 4 år forble uten barnehage.

Katia selv jobber i renholdsbransjen.

– Eldstejenta på 14 år måtte slutte på skolen for å passe på småsøsknene sine mens jeg var på jobb, medgir seksbarnsmoren. Elever og barn i offentlige skoler og barnehager fikk undervisning gjennom tv-programmer, mens de leverte oppgaver og hadde kontakt med lærere via mobilen. Nå har alle skoler igjen åpnet dørene igjen, men det er mange barn som uteblir. Årsaken er en svært stram familieøkonomi, som gjør at familien ikke har råd til å betale utgifter til skole og barnehage.

Katia med fire av sine seks barn. Kun tre av dem har fortsatt med skolegang etter at pandemien brøt ut.

Mer digitale

Ved førskolen Colegio Aguilas i delstaten Oaxaca har de halvparten så mange barn som de hadde før pandemien. Styrer Daniken Leyva synes det var vanskelig å gi barna noe utbytte av undervisningen foran en dataskjerm.

Etter å ha vært stengt i ett år og fire måneder på grunn av pandemien var Baby Land blant de første barnehagene i Mexico som begynte å åpne igjen. Barna må ennå gå med munnbind.

– Vi valgte derfor at førskolelæreren koblet seg opp på pc-en med et og et barn om gangen og kun i en halv time per dag, forklarer Daniken. Resten av tiden jobbet barna med oppgaver og videoer som førskolelærerne lastet opp via Google Classroom.

Førskolelærer ved førskolen Colegio Aguilas Flor Ramírez forteller at de digitale aktivitetene har gjort at barna lettere retter oppmerksomheten mot hva de ser.

– De ble vant til at ting ble vist på skjermen, og det er vanskeligere å få dem til å følge med på det vi sier, sier Flor.

Må lære barna om følelser

Både Flor og Daniken forteller at barnas følelser er mest påvirket av pandemien.

– Det er vanskeligere for dem å skilles fra foreldrene, og de gråter mer og er mer sinte, forteller Flor. De har derfor jobbet ekstra med at barna skal lære å kjenne sine egne følelser, og de har utviklet det de kaller et emosjonelt førstehjelpsskrin.

– Barna bruker farger for å uttrykke de forskjellige følelsene, og vi bruker fargene i forbindelse med ulike aktiviteter som tegning og modelleire, sier Daniken og fortsetter:

– Førstehjelpsskrinet har vært til god hjelp for å bearbeide følelsene, men vi har fortsatt en jobb å gjøre med å få barna til å bli mer trygge og selvstendige.

I barnehagen Colegio Aguilas har bare halvparten av barna kommet tilbake til barnehagen etter pandemien.

Pandemien i Latin-Amerika

• Latin-Amerika og Karibia er, ifølge UNICEF, regionen i verden hvor utdanningsinstitusjonene var lengst stengt ned som følge av pandemien.

• Mexico var et av sju latinamerikanske land hvor skoler fortsatt var delvis stengt i juni 2022.

• En full gjenåpning av førskoler og skoler i Mexico etter pandemien skjedde i august 2022.

• De fleste private barnehagene i Mexico hadde et digitalt tilbud for barna i alderen tre til fem år under pandemien.

• I de offentlige barnehagene fikk barna undervisning via spesiallagde programmer som ble vist på ulike TV-kanaler, som en del av en offentlig strategi.

• De offentlige barnehagene var lengre stengt enn de private.

• Alle barn og ansatte i barnehager og skoler må ennå bruke munnbind. Helsemyndighetene stiller krav til desinfisering av lokaler, håndvask og at barna skal sjekke feberen før de går inn i barnehagen.

Kilder:

UNICEF: https://www.unicef.org/mexico/comunicados-prensa/3-de-cada-5-niños-y-niñas-que-perdieron-un-año-escolar-en-el-mundo-durante-la

https://www.unicef.org/lac/respuesta-educativa-de-alc-frente-al-covid-19

SEP: https://educacionbasica.sep.gob.mx/wp-content/uploads/2022/06/Acciones-preventivas-por-COVID-JOS-050822-12.30-Pag-web-SEB.pdf

https://aprendeencasa.sep.gob.mx

Powered by Labrador CMS