Under pandemien fikk sønnen til Katia Ramírez undervisning i barnehagen gjennom TV-programmer, som var likt for alle barn i Mexico.Photographer: Marco Aguilar
Barnehagene var stengt i to år under pandemien – det har påvirket barnas utvikling
Barnehagene i Mexico var stengt i opptil to år på grunn av pandemien. Det merker barnehagelærerne på barns utvikling.
– Barna er blitt vant til at foreldrene gjør alt for dem, og
de er blitt mye mindre selvstendige, sier Rocío Iturbe.
Annonse
Hun er barnehagelærer og styrer i barnehagen Baby Land i
Mexico by. I Mexico måtte barnehagene stenge i mars 2020, og mange av dem
forble stengt til august 2022. Andre åpnet opp med mindre grupper høsten 2021.
– I starten trodde jeg dette var noe midlertidig. Men da vi
så at det trakk ut, begynte vi med digital undervisning for tre-, fire- og
femåringene, forteller Rocío. De aller minste fikk ikke noe barnehagetilbud.
Stort frafall
Rocío sier det var med motstridende følelser de ga barna
digital undervisning.
– Jeg mener generelt at barn under sju år ikke bør ha
tilgang til nettbrett, mobiltelefon eller datamaskin, innrømmer hun. Hun
forteller at det var vanskelig å fange barnas oppmerksomhet via skjermen fordi
de raskt mistet konsentrasjonen. Barna måtte dessuten få hjelp av en voksen for
å koble seg på pc-en.
– Det ble vanskelig for mange foreldre som hadde
hjemmekontor, og for hver måned som gikk, sluttet flere og flere, forteller
hun. Etter ett år med digitale grupper var det kun 12 barn i aldersgruppen tre
til fem år igjen i barnehagen, mot 36 barn før pandemien. Høsten 2021 åpnet
barnehagen igjen med bare tre til fire barn i hver gruppe.
– Nå kommer barna gradvis tilbake, men vi har fortsatt bare
halvparten av antallet barn som vi hadde før pandemien, sier barnehagestyreren.
Må passe småsøsken
En studie fra det mexicanske forskningssenteret Mexico
Evalua indikerer at en million barn i den mexicanske grunnutdanningen har
sluttet som følge av pandemien. Frafallet er størst blant barnehagebarn, med 13
prosent.
Blant de som er en del av denne statistikken, er barna til
Katia Ramírez. I huset utenfor Oaxaca by sør i Mexico har det vært hektisk for
Katia og de seks barna.
– Jeg har tre barn i barneskolealder, og disse var de eneste
som fortsatte på skolen etter at pandemien brøt ut, forteller hun. De to minste
på 2,5 og 4 år forble uten barnehage.
Katia selv jobber i renholdsbransjen.
– Eldstejenta på 14 år måtte slutte på skolen for å passe på
småsøsknene sine mens jeg var på jobb, medgir seksbarnsmoren. Elever og barn i
offentlige skoler og barnehager fikk undervisning gjennom tv-programmer, mens
de leverte oppgaver og hadde kontakt med lærere via mobilen. Nå har alle skoler
igjen åpnet dørene igjen, men det er mange barn som uteblir. Årsaken er en
svært stram familieøkonomi, som gjør at familien ikke har råd til å betale
utgifter til skole og barnehage.
Mer digitale
Ved førskolen Colegio Aguilas i delstaten Oaxaca har de
halvparten så mange barn som de hadde før pandemien. Styrer Daniken Leyva synes
det var vanskelig å gi barna noe utbytte av undervisningen foran en dataskjerm.
– Vi valgte derfor at førskolelæreren koblet seg opp på
pc-en med et og et barn om gangen og kun i en halv time per dag, forklarer
Daniken. Resten av tiden jobbet barna med oppgaver og videoer som
førskolelærerne lastet opp via Google Classroom.
Førskolelærer ved førskolen Colegio Aguilas Flor Ramírez
forteller at de digitale aktivitetene har gjort at barna lettere retter
oppmerksomheten mot hva de ser.
– De ble vant til at ting ble vist på skjermen, og det er
vanskeligere å få dem til å følge med på det vi sier, sier Flor.
Annonse
Må lære barna om følelser
Både Flor og Daniken forteller at barnas følelser er mest
påvirket av pandemien.
– Det er vanskeligere for dem å skilles fra foreldrene, og
de gråter mer og er mer sinte, forteller Flor. De har derfor jobbet ekstra med
at barna skal lære å kjenne sine egne følelser, og de har utviklet det de
kaller et emosjonelt førstehjelpsskrin.
– Barna bruker farger for å uttrykke de forskjellige
følelsene, og vi bruker fargene i forbindelse med ulike aktiviteter som tegning
og modelleire, sier Daniken og fortsetter:
– Førstehjelpsskrinet har vært til god hjelp for å bearbeide
følelsene, men vi har fortsatt en jobb å gjøre med å få barna til å bli mer
trygge og selvstendige.
Pandemien i Latin-Amerika
• Latin-Amerika og Karibia er, ifølge UNICEF, regionen i verden hvor utdanningsinstitusjonene var lengst stengt ned som følge av pandemien.
• Mexico var et av sju latinamerikanske land hvor skoler fortsatt var delvis
stengt i juni 2022.
• En full gjenåpning av førskoler og skoler i Mexico etter pandemien skjedde i
august 2022.
• De fleste private barnehagene i Mexico hadde et digitalt tilbud for barna i
alderen tre til fem år under pandemien.
• I de offentlige barnehagene fikk barna undervisning via spesiallagde programmer
som ble vist på ulike TV-kanaler, som en del av en offentlig strategi.
• De offentlige barnehagene var lengre stengt enn de private.
• Alle barn og ansatte i barnehager og skoler må ennå bruke munnbind. Helsemyndighetene stiller krav til desinfisering av lokaler, håndvask og at
barna skal sjekke feberen før de går inn i barnehagen.