FAGARTIKKEL: Tanken om den aktive eleven, som selv bygger opp sin kunnskap, er ikke en ny idé. En gjennomgang av læreplanene fra de siste 100 årene viser hvordan målet har vært det samme, selv om begrepene har endret seg underveis.
Jeg skal i denne artikkelen se nærmere på
hvordan krav til elevens læringsaktiviteter har kommet til uttrykk i læreplaner
for folkeskolen, og senere (fra 1969) for grunnskolen, fra Normalplanen av 1939
(N39) til Læreplan for kunnskapsløftet fra 2020 (LK20). I hele denne lange
perioden har læreplanene lagt vekt på elevaktivitet, men, som vi skal se, har kravet om aktive
elever vært uttrykt på ulike måter. LK20s kompetansemål krever for en stor del
en refleksiv aktivitet av elevene. Denne aktivitetsformen forutsetter at
lærerne tilrettelegger en undervisning som setter elevene i stand til å tenke −
ikke bare huske.
Annonse
To viktige endringer har
preget læreplanene i denne perioden, og endringene har virket inn på hvordan
man har sett på elevens læringsaktiviteter:
På
1990-tallet fikk vi en endring fra progressive til restaurative læreplaner.
Mot slutten av perioden (på 2000-tallet) fikk vi en
endring fra innholdsstyrte læreplaner til målstyrte læreplaner.
Normalplanen av 1939 (N39)
N39 var vår første
«ordentlige» læreplan. Tidligere var det lokalt blitt utarbeidet noen
«læreplaner» som mest av alt minnet om pensumlister. N39 var et resultat av
reformbevegelser i skolen i mellomkrigstiden. Stikkord var reformpedagogikken
på kontinentet og progressivismen (Dewey) i USA. I Norge kan vi nevne navn som
Anna Sethne
og Birger Ribsskog. Selv om N39 ble utgitt i to varianter (i samsvar med at man
den gangen hadde to folkeskolelover − en for byfolkeskolen og en for
landsfolkeskolen), gjaldt planen for hele landet. De mer prinsipielle delene
var like i begge læreplanvariantene. Undersøkelser på 1930-tallet hadde vist at
elevene husket svært lite av de kunnskapene de hadde tilegnet seg i skolen. Man
mente derfor at læringsarbeidet i skolen måtte innrettes på nye måter.
N39 var en læreplan som
innebar at skolen måtte bli en arbeidsskole eller aktivitetsskole. Elevene
skulle selv jobbe for å innhente sine kunnskaper – for eksempel ved hjelp av
gruppearbeid. I alle fag ble det angitt minstekrav (dvs. hva elevene i det minste skulle lære i
fagene). Det å sette minstekrav skulle medvirke til at elevene fikk tid til
aktiv kunnskapsinnhenting. De skulle ikke bare fylles med kunnskap, slik man
tradisjonelt hadde oppfattet oppgaven til skole og undervisning. Arbeidsmåten
var en del av pensum; følgelig måtte stofftrengselen ikke bli for stor. Men
lærerne fikk ikke gjennom N39 tilstrekkelig veiledning i kriterier for
arbeidsskolen. Arbeidsskolepedagogikken var for så vidt til stede i læreplanen,
men den ble ikke løftet fram for lærerne (jf. Engelsen, 2020). Derfor ble det
hevdet at lærerne oppfattet minstekravene som tradisjonelle krav til læring av
kunnskap i skolen (jf. Bakken, 1971, 1973). Dessuten har ettertiden vist at
minstekravene var blitt satt altfor høyt. Det tok altfor lang tid å lære inn
det som minstekravene krevde, og det som ble skadelidende, var realiseringen av
aktivitetsskolen.
N39 var læreplan for
folkeskolen i hele 35 år – fra 1939 til 1974. Men folkeskolen omfattet bare 7
år. I etterkrigstiden – særlig fra 1950-tallet og framover – brukte
myndighetene mye tid på å utvikle et ungdomstrinn som skulle vare i ytterligere
2 år (Forsøksrådet for skoleverket, 1966). På 1950- og 1960-tallet satte man i
gang en rekke forsøk for å finne ut hvordan man skulle tilrettelegge for
elevdifferensiering (som det het i tidens terminologi) på det nye
ungdomstrinnet, og man endte etter hvert opp med en form for organisert differensiering i form av såkalte kursplaner.
Forsøksplanen fra 1960 (L60)
Man beholdt altså N39 helt til 1974, men læreplanen dekket ikke de to siste årene
i den ungdomsskolen som holdt på å vokse fram. Man måtte ha et supplement, og
dette supplementet ble Læreplan for forsøk med 9-årig skole (L60). Mest kjent ble den for sin
organisering i såkalte kursplaner: Kursplanene
ble anvendt som en måte å differensiere undervisningen på: I de sentrale
skolefagene norsk,
engelsk og matematikk opererte planen på 8. og 9. trinn med tre
kursplaner: De beste elevene valgte kursplan 3; de svakeste elevene valgte
kursplan 1. I tysk var det bare to
kursplaner, men systemet var det samme. L60 inneholdt imidlertid ingen
egentlige nye retningslinjer for elevaktivitet. Det var fremdeles arbeidsskolen
som gjaldt.
Mot slutten av
1960-tallet gjennomførte Forsøksrådet for skoleverket prosjektet NISK (Norsk i
sammenholdte klasser) – et meget stort prosjekt (Forsøksrådet for skoleverket,
1976). Blant annet ble NISK en del av grunnlaget for neste læreplan.
Mønsterplan for grunnskolen av 1974 (M74)
Med M74 ble det slutt på kursplanene og på
minstekravene. Man gikk fra organisert differensiering ved hjelp av kursplaner
til hva man betegnet som pedagogisk differensiering: Nå skulle all undervisning foregå i sammenholdte klasser. All differensiering (som
det stadig het) skulle foregå innenfor klassens ramme (Dokka, 1975).
Læreplanen ble utformet
som en såkalt rammeplan:
I
avsnittet om lærestoff (M74, s. 25 ff.) ble det vektlagt at det var den enkelte
lærers ansvar å velge stoff, arbeidsmåter og hjelpemidler. M74 foreslo et
utvalg av stoff, men det var anledning for lærerne til å velge noe annet.
Prosjekter med alternativt undervisningsinnhold og alternative aktiviteter ble
satt i gang – blant annet i det såkalte Lofotprosjektet (Høgmo, Tiller &
Solstad, 1981; Solstad, 1978). Elevene i Lofotprosjektet hadde for eksempel
ulike aktiviteter knyttet til Lofotfisket. Det ble imidlertid også fremmet
kritiske synspunkter på at ansvar for valg av undervisningens innhold og
aktiviteter for en stor del ble overlatt til enkeltlærere (Dale, 1973;
Strømnes, 1971).
Denne læreplanen, som på
flere måter brøt med N39, fikk en levetid på ca. 13 år. I 1987 ble den avløst
av en læreplan med for en stor del tilsvarende undervisningsideologi. Også
dette var en rammeplan som overlot mye av innholds- og aktivitetsvalget til lærerne.
Mønsterplanen av 1987 (M87)
Denne læreplanen var resultat av en ganske
omfattende revidering av M74 – i regi av det såkalte Grunnskolerådet
(Grunnskolerådet ble opprettet i 1969 og avløste det såkalte Folkeskolerådet).
Opprinnelig ble læreplanen publisert i 1985 under betegnelsen M85. M85 var
blitt til under en borgerlig samlingsregjering (Høyre, Krf og SP) med Kjell
Magne Bondevik som kirke- og undervisningsminister (1983–1986). Men i 1986 fikk
Ap regjeringsmakten, og Kirsti Kolle Grøndahl ble utdanningsminister
(1986–1988). AP trakk M85, og i 1987 utkom M87 − en lett bearbeidet M85. M85
ble derfor lite mer enn en parentes i vår læreplanhistorie. Det er M87
ettertiden husker som læreplanen ved overgangen fra 1980- til 1990-årene.
Læreplanen
var gjennomsyret av en omsorg for det sårbare barnet (jf. Telhaug, 1997, 2006). Høringsutkastet
til generell del av læreplanen (Grunnskolerådet, 1984) hadde inneholdt et
vedlegg – et notat om skolen og samfunnsutviklingen. Vedlegget hevdet at det i
samtiden var blitt påvist en utstrakt framtidspessimisme blant barn og unge
(jf. Mathisen, 1990). Grunnskolerådet ønsket derfor å skape framtidshåp og framtidstro hos elevene.
Grunnideologien – særlig i den generelle delen av M87– var progressiv. I 1982
feiret Grunnskolerådet sitt 20-årsjubileum. I et jubileumsskrift la rådet fram
sine synspunkter på viktig utviklingsarbeid i skolen, blant annet de følgende:
å
se trygghet og gode mellommenneskelige forhold som en viktig pedagogisk
forutsetning
å
legge opplæringen best mulig til rette for elever med ulike behov og
forutsetninger
å
gi den enkelte elev oppgaver og utfordringer som utløser engasjement og innsats
å
skape tilhørighet gjennom deltaking og medansvar (Grunnskolerådet,1982, s. 51)
To trekk var for øvrig et særkjenne ved denne
læreplanen:
For det første: På
begynnelsen av 1970-tallet hadde myndighetene fjernet den såkalte
spesialskoleloven fra 1951. I stedet hadde man innført en ny paragraf (§ 7.1) i
grunnskoleloven fra 1969. Ut fra denne paragrafen skulle alle elever få et
tilpasset opplegg i vanlig skole. «Likeverdig og tilpasset undervisning» ble
derfor viktig i M87s generelle del (M87, s. 26ff). Det ble understreket at tilpasset opplæring måtte være et
grunnleggende prinsipp for all undervisning i skolen (Nordahl & Dobson,
2009; Nordahl & Overland, 1999). Tilpasset opplæring er i dag et viktig
læreplankrav til undervisning for alle elever – både de svake og de
skoleflinke.
For det andre: M87 påla
lærerne på den enkelte skole å utforme lokale læreplaner for undervisningen på sin skole
(Grunnskolerådet, 1986) og også – ut fra retningslinjer i M87 – velge det
konkrete innholdet og de konkrete aktivitetene i undervisningen (jf. Engelsen,
2016, 2017; Gundem, 1993). Læreplanen anbefalte bruk av prosjektarbeid som
arbeidsform i grunnskolen, og læreplanen ga detaljerte retningslinjer for
hvordan lærerne kunne tilrettelegge for slikt arbeid (M87, s. 53f).
Den
progressive perioden i utdanningsideologien nærmet seg imidlertid sin
avslutning. På 1990-tallet ble den avløst av en tenkning som noen betegnet som
mer restaurativ (jf. Engelsen, 2003;
Telhaug, 1992, 1997, 2006; Telhaug, Kjøl, Tønnesen, Volckmar & Wallum,
1999). Falcetta (2023) mener imidlertid at man allerede i M87 kunne ane
endringer i retning av en mer restaurativ pedagogikk med vekt på at skole og
undervisning skal tilpasse seg samfunn og næringsliv (se også Telhaug, 1992).
Vekten lå på basiskunnskaper og læringstrykk. Den neste læreplanen, som utkom
etter bare 10 år – i 1997 – bar preg av en slik tenkning.
Læreplan for grunnskolen av 1997 (L97)
Tidlig på 1990-tallet ble Gudmund Hernes
statsråd for utdanning (1990–1995, i Kirke-, utdannings- og
forskningsdepartementet). Han var mer aktiv enn mange utdanningsministre hadde
pleid å være, og han kom til å prege de mange utdanningsreformene som ble satt
i gang på 1990-tallet – blant annet grunnskolereformen som i 1997 resulterte i Læreplanverket for en 10-årig grunnskole (L97). Det ble nedsatt
såkalte referansegrupper som skulle bidra med grunnlag til den nye læreplanen,
men for en stor del jobbet Hernes selv fram utkast. Ryktet ville ha det til at
han ønsket å gjenskape den skolen han selv hadde gått i på 1950-tallet – den
gangen N39 var gjeldende læreplan (se ovenfor). Hans ideal var ikke
rammeplanen, men en læreplantype som kunne minne om N39: L97 inneholdt lange
lister over kunnskapsinnholdet som elevene var forventet å tilegne seg.
Riktignok fant man ikke lenger minstekrav og heller ikke obligatorisk innhold i
læreplanen. I stedet ga den eksempler på forventet kunnskapsinnhold, men for
sikkerhets skyld hadde forlagenes lærebøker med alt det eksemplifiserte
innholdet.
I læreplanutkastene ble
eleven framstilt som en som tålte utfordringer. Vekten på basiskunnskaper og læringstrykk kom klart fram:
Opplæringen
må derfor fremme evnen til flid og til å gjøre seg umak. Den må nøre
utholdenhet ved å la de unge oppleve at erfaringer, kunnskaper og anlegg gir
bedre mestring og blir verdsatt. (H92, s.1 6)
Telhaug hevdet at den sårbare eleven fra M87
nå var blitt til den robuste eleven i det nye planverket (jf. Telhaug, 1997, s.
148). Det restaurative inntrykket var imidlertid sterkest i høringsutkastene
til ny læreplan. Høringsrunden medførte en del endringer i den foreslåtte
læreplanen – i retning av et mer progressivt idégrunnlag. Eleven framsto
likevel i denne læreplanen som robust og innsatsvillig.
Tema- og prosjektarbeid (Koritzinsky, 1997) ble
en obligatorisk del av undervisningen, den første tiden med prosentangivelser
for hvor mye av undervisningstiden som skulle brukes til slike aktiviteter.
Læreplanen ga imidlertid lite veiledning i hvordan slikt arbeid skulle legges
til rette for. M87 hadde hatt klarere retningslinjer for hvordan man kunne
legge til rette for slikt arbeid selv om det ikke ble fremstilt som en
obligatorisk arbeidsmåte i denne læreplanen, men bare var en anbefalt
arbeidsform.
Skolegangen ble utvidet
til 10 år ved at barna skulle begynne på skolen det året de fylte 6 år, og 1.
klasse skulle, ifølge Hernes, være preget av det «beste fra to verdener» – fra
barnehagen og fra skolen. Dessverre har forskning vist at skolepedagogikken har
vunnet over barnehagepedagogikken! Begrepet læring har vunnet over begrepet lek (Sølleland mfl., 2021).
L97 var gjeldende
læreplan i snaue 9 år. I 2006 overtok en ny læreplan. Den var stadig preget av
en restaurativ pedagogikk, og begrepene læring og læringstrykk sto fremdeles sentralt.
Læreplan(er) for kunnskapsløftet (LK06, LK13,
LK20)
Internasjonale kunnskapsundersøkelser – blant
annet PISA (Programme for International Student Assessment)– viste at norske
elever hadde mindre kunnskap enn forventet. Elevenes resultater var ikke
direkte dårlige; de befant seg omtrent midt på treet. Men de var ikke blant de
beste, som man hadde trodd. Kristin Clemet (Høyre) var nå blitt statsråd for
utdanning (2001−2005) i en samlingsregjering mellom Høyre, Venstre og KrF
(Bondevik II-regjeringen, 2001−2005). Hun ville forbedre elevenes
kunnskapsresultater, og hun satte derfor i gang et nytt læreplanarbeid.
Grunnskolerådet var tidlig på 2000-tallet blitt erstattet av det såkalte
Utdanningsdirektoratet (opprettet i 2004), og arbeidet med å utvikle en ny
læreplan ble lagt til det nye direktoratet.
Det nye læreplanarbeidet
fikk betegnelsen kunnskapsløftet
–
en betegnelse som kunne tolkes som et kunnskapsløft eller som et
kunnskapsløfte. Målet var uansett at elevene skulle kunne dokumentere et høyere
kunnskapsnivå. Departementet for utdanning ble i samsvar med dette etter hvert
omdøpt til Kunnskapsdepartementet (1. jan., 2006; før dette: Utdannings- og
forskningsdepartementet 1990–1991 og 2002–2005). Da den nye læreplanen var
ferdig (2006), var Øystein Djupedal blitt kunnskapsminister (fra SV, 2005–2007,
i en rød-grønn samlingsregjering, mellom Ap, SV og Sp – Stoltenberg II
regjeringen, 2005–2013), men han satte i liten grad sitt preg på den nye
læreplanen. Den forble i hovedsak en læreplan fra en borgerlig regjering.
Den nye læreplanen,
LK06, inneholdt mange nye elementer. For oss er det viktigste at læreplantypen
ble endret: Alle tidligere læreplaner hadde vært innholdsorienterte. De hadde
informert om hvilket kunnskapsinnhold elevene var forventet å tilegne seg. Den
nye læreplanen var målstyrt – elevene skulle kunne dokumentere at de hadde nådd
de kompetansemålene som var listet i læreplanen. All undervisning skulle være
rettet mot disse målene. Å utvikle en type læreplan som fokuserte på mål, var i
samsvar med internasjonale tendenser, men for våre lærere var dette en ny og
uvant måte å planlegge undervisning på.
Læreplan for
kunnskapsløftet har hittil kommet i tre varianter: Den første kom i 2006
(LK06). Den ble blant annet kritisert fordi de oppsatte målene var for mange og
for generelle. Å rekke gjennom alle de listede målene ble oppfattet som
vanskelig, samtidig som budskapet fra myndighetene til skoleeiere, skoler,
lærere og elever var at alle målene var like viktige. De måtte alle bli jobbet
med i undervisningen og læringen. I 2013 kom en ny revidert utgave av
læreplanen, men betegnelsen LK06 ble beholdt. Da ble mållistene i noen grad
revidert. En ny og mye mer fundamental revidering ble publisert i 2020 (LK20),
men betegnelsen «Læreplan for kunnskapsløftet» ble beholdt. Den reviderte
læreplanen fra 2020 som fremdeles gjelder, bygger på to offentlige utredninger
– de såkalte Ludvigsen-utredningene, etter lederen i utvalget: Sten Ludvigsen
(NOU 2014: 7; NOU 2015: 8) og en stortingsmelding (Meld. St. 28 (2015–16).
Skolemyndighetene sa i stortingsmeldingen klart fra at de ønsket å beholde den
målorienterte læreplantypen som ble innført med LK06: «Læreplanene skal
fortsatt inneholde kompetansemål som uttrykker hva elevene er forventet å
mestre etter endt opplæring på ulike trinn» (Meld. St. 28 (2015–16), s. 46).
Mållistene ble likevel forsøkt forenklet, men blir stadig utsatt for kritikk
fordi kritikerne mener målene er for mange og for generelle.
Læreplanrevisjonen fra
2020 omtales også som
fagfornyelsen. Dette
fordi LK20 retter oppmerksomheten mot hva den anser for å være vesentlig faglig
innhold. I Meld. St. 28 (2015–16) påpekte Kunnskapsdepartementet i tråd med
Ludvigsen-utvalgets to innstillinger (se ovenfor) at man ønsket en reform i
skolen med vekt på faglige kjerneelementer. Det måtte være et tydelig fokus på
«hva som er det mest sentrale elevene skal lære i faget» (s. 33), eller
«hva som er fagenes
byggesteiner» (s.
34). «Fagets kjerneelementer består av sentrale begreper, metoder og tenkemåter, kunnskapsområder og uttrykksformer i faget (s. 34; min
kursivering). I alle fag opererer man med såkalte kjernebegreper – lister over hva
såkalte kjerneplangrupper
som
ble nedsatt i alle fag, mente var den viktigste kunnskapen i de respektive
fagene (jf. Engelsen, 2020).
Allerede i den
opprinnelige LK06 og i de dokumentene som utgjorde et grunnlag for læreplanen
(NOU 2002: 10; NOU 2003: 16; St. meld. 30 (2003–04)), fant vi vekt på
elevaktivitet. NOU 2003: 16 framhevet betydningen av konstruktivistisk læring, der elevene
bygger opp sin kunnskap ved bruk av adekvate læringsstrategier. Helt fra LK06
var ny (2006), la naturfagplanen vekt på forskerspiren, og i den justerte læreplanen som ble tatt i
bruk skoleåret 2013/14: LK13), framhevet planen i samfunnsfag utforskeren. Den reviderte læreplanen
fra 2020 retter i tillegg oppmerksomheten mot såkalt dybdelæring. Opp mot dybdelæringen
satte stortingsmeldingen overflatelæring (breddelæring er også brukt), som
«kjennetegnes av innlæring av faktakunnskap uten at elevene setter kunnskapen
inn i en sammenheng» (Meld. St. 28 (2015–16), s. 33). Man mente overflatelæring
hadde preget mye tradisjonell skolelæring. Grunnlagsdokumenter for LK20 (se
ovenfor) hevdet at dybdelæring forutsatte at elevene måtte være aktive og
reflekterte under læringsarbeidet. Mange av kjerneelementene i LK20 er i tråd
med dette synspunktet: De framhever at elevene skal reflektere, og de skal
undre seg. De skal utforske, og de skal skape kunnskapen selv.
100 år med ønske om «aktive» elever
Vi har vi foretatt en lang reise gjennom
læreplanhistorien fra N39 til LK20 – en reise på nesten 100 år. Til tross for
endringer i terminologi gjenkjenner vi i LK20 vesentlige vektlegginger fra N39:
Minstekrav og arbeidsskole var viktige begreper i
N39, mens viktige begreper i LK20 er faglige kjerneelementer og dybdelæring. Begrepene er ulike, men betegnelser fra
begge læreplaner dreier seg om å finne fram til det mest sentrale faglige
innholdet for undervisningen og læringsarbeidet i skolen, samtidig som det blir
lagt vekt på elevenes aktive arbeid med stoffet. Likevel finner vi også viktige
ulikheter mellom de to læreplanene:
Listene over faglige
kompetansemål i LK20 inneholder ikke eksakte kunnskapsangivelser av den typen
vi kunne finne i N39s minstekrav (og for så vidt også i L97; se ovenfor).
Læreplanen krever ikke lenger at elevene skal kjenne Ibsens forfatterskap. I
stedet skal man reflektere over og sammenligne ulike teksttyper. Heller ikke
kunnskap om den 2. verdenskrig er et nødvendig krav. I stedet skal man
reflektere over historiske og nåtidige samfunnskonflikter, men læreplanen sier
ikke hvilke – det skal velges lokalt. På den måten framtrer LK20 som en
blanding av to tidligere læreplantyper: Ved sin bruk av begrepet kjerneelementer minner den om
minstekravene i N39. Men fordi planen ikke angir eksakte kunnskapskrav, men lar
disse bli valgte lokalt, har den trekk som minner om rammeplanene M74 og M87
(se ovenfor).
I LK20s ord om
dybdelæring finner vi igjen den aktive eleven som selv bygger opp sin kunnskap
– den eleven som ble vektlagt også i N39 (se ovenfor). Ludvigsen-utvalget
framstiller dybdelæring som et nytt begrep
innenfor pedagogikken. Raaen & Østerud (2017) mener imidlertid at forholdet
mellom dybdelæring og overflatelæring/breddelæring nærmest alltid har vært et
viktig diskusjonstema innenfor pedagogikken. Engelsen (2019) ser likheter mellom
Ludvigsen-utvalgets læreplansyn og den såkalte vitenskapssentrerte
læreplantenkning som sto sterkt innenfor pedagogikken på 1950- og 1960-tallet.
Med uttrykket
dybdelæring har det imidlertid skjedd en endring i undervisningssyn, mener
Thuen (2017):
«… breddekunnskapens idé
har røtter i en encyklopeditradisjon, tanken om at jo mer kunnskap elevene var
i besittelse av, jo mer rustet var de for voksenlivet som samfunnsborger og som
yrkesmenneske. »(Thuen, 2017, s. 212)
Når
dybdelæring blir vektlagt, skal elevene derimot lære å bruke kunnskapen
refleksivt, aktivt og kritisk (jf. Thuen, 2017, s. 212). Notater fra
Utdanningsdirektoratet legger vekt på at elevene skal finne fram til adekvate
læringsstrategier som kan fremme dybdelæring, men er relativt diffuse på hva
slags læringsstrategier det kan dreie seg om.
Til tross for alt som
har hendt i verden i løpet av disse nesten 100 årene, er det egentlig få
endringer i synet på den aktive eleven: Selv om man har skiftet ut begrepet arbeidsskole (N39) med begrepet dybdelæring (LK20), ser man stadig for seg den aktive
eleven som selv bygger opp sin kunnskap. Vekt på elevaktivitet har vært en «rød
tråd» gjennom vår læreplanhistorie. N39 framhevet at folkeskolen måtte være en
arbeidsskole, og læreplanen la vekt på en aktivitetsskole med mye bruk av
gruppearbeid. Senere har man gitt anbefalinger om (M87) og stilt krav om (L97)
bruk av prosjektarbeid som arbeidsmåte i skolen. I LK20 snakker man om læring, læringstrykk og – ikke minst – dybdelæring, men disse begrepene gir, ifølge Hall
Christensen (2022), uttrykk for en viss ensidighet der et tradisjonelt
kognitivt læringssyn blir overfokusert på. Det er liten plass for alternative
læringsformer. Det er, for henne, for mye vekt på kontroll av lærte mål og
tilsvarende liten åpning for vurdering av andre sider ved eleven. Man legger
vekt på å nå de kompetansemålene som er ogistet i læreplanen, men man er lite åpen for utilsiktede resultater –
enten de er negative eller positive. Hun ønsker seg læreplanbegreper som i
større grad åpner også for mer utradisjonelle syn på eleven og på
læringsarbeidet i skolen.
LK20
krever altså lærere som kan stille tankestimulerende spørsmål til sine elever.
Ut fra planens kompetansemål er det ikke nok å spørre hvem, hva, når, hvor
mange osv. Hvorvidt lærerne vil mestre å stille spørsmål som kan utfordre
elevenes tenkeevne, deres evne til refleksjon, vil vi først kunne vite når vi
får forskning på hvordan lærerne tilrettelegger undervisning ut fra LK20.
Litteratur
Bakken, J. (1971). Synet på verdien av lærestoffet contra
arbeidsmåtene i norsk folkeskole i vårt århundre. Hovedoppgave. Pedagogisk
forskningsinstitutt. Universitetet i Oslo.
Bakken, J. (1973). Pedagogisk materialisme og
pedagogisk formalisme i norsk folkeskole i vårt århundre. I Befring, E. mfl.
(red.): Pedagogisk
periferi – noen sentrale problemer. Gyldendal. Oslo. 145 – 180.
Dale, Aa. (1974). Læreplanarbeid - en pedagogisk,
politisk eller byråkratisk prosess? Hvem er med? Hvem mangler? I Befring, E.
mfl. (red.): Pedagogisk
periferi – noen sentrale problemer. Gyldendal. Oslo. 182 – 204.
Dokka, H. (1975). Vår nye skole. NKS-Forlaget. Oslo
Engelsen, B.U. (2003). Ideer som formet vår skole? Læreplanen som
idébærer – et historisk perspektiv. Gyldendal Akademisk. Oslo.
Engelsen, B.U. (2016). Skoleeierne og
den lokale læreplanvirksomheten. Bedre skole, s. 54−57.
Engelsen, B.U. (2017). Samme sak?
Lokalt læreplanarbeid etter M87 og lokalt arbeid med læreplaner etter LK06. Norsk Pedagogisk Tidsskrift. 101, 1, s. 56–67.
Engelsen, B.U. (2019). Fremtidens
skole: Gjensyn med vitenskapssentret læreplantenkning? Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 103, 1, s. 53–64.
Engelsen, B.U. (2020). Læreplanens
generelle del - et historisk perspektiv. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 104, 2, 206 -17.
Falcetta, A. (2023). I næringslivets
tjeneste. Norsk
Pedagogisk Tidsskrift, 107, 2, 3 – 14.
Forsøksrådet for skoleverket. (1966). Forsøk med
9-årig skole. Erfaringer og perspektiver. Forsøk og reform i skolen, nr. 12.
Forsøksrådet for skoleverket. (1976). Rapport om forsøket Norsk i sammenholdte
klasser.
Grunnskolerådet. (1982). Nytt fra Grunnskolerådet. Nr. 1.
Grunnskolerådet. (1984). Høringsutkast til Mønsterplan for
grunnskolen. Revidert utgave. Generell del. Med foreløpig innstilling om arbeidet og notat om skolen og
samfunnsutviklingen. Universitetsforlaget.
Oslo.
Grunnskolerådet. (1986). Lokalt læreplanarbeid. Veiledningshefte til
revidert Mønsterplan for grunnskolen, midlertidig utgave 1985. Universitetsforlaget.
Oslo.
Gundem, B.B. (1993). Mot en ny skolevirkelighet? Læreplanen i et
sentraliserings- og desentraliseringsperspektiv. Ad Notam Gyldendal.
Oslo.
H92: Høringsutkast. Læreplan for grunnskole og videregående
opplæring. Generell del. 1992. Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet.
Oslo.
Hall Christensen, M. (2022). Logikken i pedagogikken. Et kritisk blikk på
skolepolitikk. Hvordan legge til rette for barns utvikling, læring og
bærekraft. Perle
forlag. Oslo
Høgmo, Solstad, K.J. og Tiller, T. (1981). Skolen og den lokale utfordring. En
sluttrapport fra Lofotprosjektet. Institutt for
samfunnsvitenskap. Universitetet i Tromsø.
L60: Læreplan for forsøk med 9-årig skole 1960. Aschehoug. Oslo.
L97: Læreplanverket for den 10-årige grunnskolen, 1997. Det kongelige Kirke-,
utdannings- og forskningsdepartement.
LK06: Kunnskapsløftet. Læreplaner for gjennomgående fag i
grunnskolen og videregående opplæring. Utdanningsdirektoratets nettside (udir.no).
LK13: Kunnskapsløftet. Læreplaner for gjennomgående fag i
grunnskolen og videregående opplæring. Justert utgave. Utdanningsdirektoratets
nettside (udir.no)
LK20: Læreplanverket for Kunnskapsløftet av 2020. Grunnskolen. PEDLEX. Oslo (også
Utdanningsdirektoratets nettside: udir.no)
Koritzinsky, T. (1997). Tema- og prosjektarbeid i grunnskolen. Teori
og praksis. Ad
Notam Gyldendal. Oslo.
M74: Mønsterplan for grunnskolen. Aschehoug. Oslo.
M85: Mønsterplan for grunnskolen. Aschehoug. Oslo.
M87: Mønsterplan for grunnskolen. Aschehoug. Oslo.
Mathisen, P.
(1990). Barns og unges framtidsforestillinger. Et pedagogisk
anliggende. En analyse av forhold som medvirker til å gi
framtidsforestillingene form og innhold, og en drøfting av de konsekvenser de
har for pedagogisk tenkning og praksis. Hovedoppgave. Pedagogisk
forskningsinstitutt. Universitetet i Oslo.
Meld. St. 28 (2015−16). Fag – Fordypning –Forståelse: En fornyelse av
Kunnskapsløftet. Kunnskapsdepartementet.
Oslo.
N39: Normalplan for byfolkeskolen (Egen utgave for
landsfolkeskolen) 1939. Utarbeidet ved
Normalplankomiteen oppnevnt av Kirke- og undervisningsdepartementet. Aschehoug.
Oslo.
Nordahl, T. & S. Dobson, S. (2009). Skolen og elevenes forutsetninger. Om
tilpasset opplæring i pedagogisk praksis og forskning. Oplandske Bokforlag.
Lillehammer.
Nordahl, T. & Overland, T. (1999). Individuelle opplæringsplaner. Om tilpasset opplæring i
en inkluderende skole i samsvar med L97 og opplæringsloven. Ad Notam Gyldendal.
Oslo. (1. utg. 1992)
NOU 2014: 7: Elevenes læring i fremtidens skole. Et
kunnskapsgrunnlag.
Kunnskapsdepartementet. Oslo.
NOU 2015: 8: Fremtidens skole: fornyelse av fag og
kompetanse. Kunnskapsdepartementet.
Oslo-
Raaen, F.D. & Østerud, P. (2017). Verden av i går
– har den relevans for pedagogikken i verden av i dag? En refleksjon over vår
tid som redaktører i Norsk Pedagogisk Tidsskrift fra 1993 – 2001. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 101, (2II), 180 - 186
Solstad, K.J. (1978). Riksskole i Utkantstrøk. Universitetsforlaget.
Oslo.
Strømnes, M. (1971). Ein kritisk læreplananalyse. Vurdering av
framlegget til Normalplan for grunnskolen. Lærerstudentenes forlag. Oslo.
Sølleland, S. mfl. (red.) (2021). Overgangspraksiser, læring og
undervisningspraksiser – barnehage og første klasse. En arbeidsrapport over en
litteraturgjennomgang. OsloMet. Oslo
Telhaug, A.O. (1992). Norsk og internasjonal skoleutvikling:
Studier i 1980-årenes restaurative bevegelse. Ad Notam Gyldendal.
Oslo.
Telhaug, A.O. (1997). Utdanningsreformene. Oversikt og analyse. Didacta. Norsk Forlag.
Oslo.
Telhaug, A.O. (2006). Skolen mellom stat og marked. Norsk
skoletenkning fra år til år 1990 – 2005. (2. utg.) Didacta. Norsk Forlag. Oslo.
Telhaug, A.O. mfl. (1999). Norsk utdanningspolitisk retorikk 1945- 2000.
En studie av utdanningstenkningen i norske partiprogrammer. Cappelen Akademisk.
Oslo.
Thuen,
H.
(2017). Den
norske skolen. Utdanningssystemets historie. Abstrakt forlag AS. Oslo.
Annonse
Om forfatteren
Britt Ulstrup Engelsen er dr.philos. og
professor em. i pedagogikk ved Institutt for pedagogikk (IPED) ved
Universitetet i Oslo. Ulstrup Engelsen har skrevet flere bøker, blant annet Kan
læring planlegges? (1990; 7. utgave 2015), Når fagplan møter lærer
(1993), Ideer som formet vår skole? (2003), og Skolefag i
læreplanreformer 1939–2013 (2015). For øvrig har hun bidratt med diverse
artikler og forskningsrapporter innenfor generell didaktikk / fagdidaktikk og
lære-/fagplanteori.