FAGARTIKKEL: EDUCATE-prosjektet har utviklet en protokoll for utforsking i klasserommet. Den beskriver hva utforsking kan være, og hvordan utforskende praksiser kan gjennomføres. Her er noen forslag til hvordan lærere kan bruke protokollen i egen undervisning.
Utforskingsprotokollen er utviklet på
bakgrunn av det nye læreplanverket LK20 og forskningslitteratur. Målet har vært
å kunne gjenkjenne utforsking i undervisningen. Den kan brukes av forskere som
ønsker å observere utforskende undervisning.
Annonse
Den kan også brukes av lærere som
ønsker å utvikle utforskende praksiser i egen undervisning. Den er utviklet
spesielt for sju fag i grunnskolen og videregående skole: engelsk,
fremmedspråk, norsk, KRLE / religion og etikk, matematikk, naturfag og
samfunnsfagene, men bør kunne brukes også i andre fag.
Hva er «utforsking»?
Protokollen tar utgangspunkt i beskrivelsen
av utforsking i overordnet del av LK20:
«I
opplæringen skal elevene få rike muligheter til å utvikle engasjement og
utforskertrang. Evnen til å stille spørsmål, utforske og eksperimentere er
viktig for dybdelæring. Skolen skal respektere og dyrke fram forskjellige måter
å utforske og skape på. Elevene skal lære og utvikle seg gjennom sansning og
tenkning, estetiske uttrykksformer og praktiske aktiviteter.»
(Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 13)
I LK20 kommer utforsking for eksempel til
uttrykk i de kompetansemålene som begynner med verbet «å utforske». Det
forklares på følgende måte i Utdanningsdirektoratets støtte til læreplanene i
fag:
«Å utforske handler om å
oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske
kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr
det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske
kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter
eller utstyr. […] I naturfag er [det også] å bruke data for å lage forklaringer
grunnleggende for å utforske.» (Utdanningsdirektoratet, 2022)
Beskrivelsene over
knytter utforsking til elevenes «engasjement», «utforskertrang»,
«nysgjerrighet» og «undring», og åpner for en viss frihet eller selvstendighet
for elevene med hensyn til hvordan de jobber utforskende med faget (Granlund,
2021). Protokollen legger vekt på utforskende aktiviteter i undervisningen,
fordi slik undervisning kan ses på som en del av en ønsket praksisendring etter
LK20.
Hva utforsking handler om
I noen fag, som naturfag og samfunnsfagene,
er utforsking ikke noe nytt, mens i andre fag er utforsking noe som har kommet
mer eksplisitt inn med LK20. Målet med å presentere vår utforskingsprotokoll er
å illustrere et sett muligheter for å inkludere utforsking i undervisningen som
passer i skolefagene.
Protokollen kan derfor
brukes til å se etter om undervisningen knyttes til utforskende aktiviteter, og
i så tilfelle hvordan dette gjøres: Hva er den eller de utforskende
aktivitetene her, som gir elevene rom til å undre seg, finne ut av noe eller
undersøke nærmere?
Der lærere gjerne er
vant med å bruke rubrikker for vurderingskriterier i vurdering av elevarbeider,
kan rubrikkene i utforskingsprotokollen brukes av lærere for å utvikle eget
arbeid med utforsking i fagene. Protokollen kan også brukes i student- og kollegaveiledning
for å observere og snakke om utforskende undervisning og hvordan kollegiet kan
styrke arbeidet med utforsking i undervisning i et eller flere fag.
To hovedområder
Protokollen deler utforsking inn i to
hovedområder: 1) lærerens undervisning og 2) elevenes aktive deltakelse i
utforskende arbeid.
Lærerens undervisning handler om hvordan læreren underviser om utforsking, og
hvordan læreren tilrettelegger for elevenes deltakelse i utforskende arbeid.
På det andre området ser vi nærmere på
elevenes aktive deltakelse i utforskende arbeid. Den kan deles inn i tre faser
som forskningslitteraturen viser at er sentrale i utforskende arbeid:
forberedelse, undersøkelse og konsolidering (Grant mfl., 2017; Halvorsen, 2017;
Rönnebeck mfl., 2016; Selwyn, 2014; Swan mfl., 2018; Ødegaard mfl., 2021).
Vi inkluderer alle de
tre fasene i vår beskrivelse av elevenes arbeid, men det er viktig å
understreke at utforsking også kan foregå ved at elevene deltar kun i én eller
to av fasene. De tre fasene kan derfor ses på som ulike deler av et utforskende
arbeid, eller som enkeltstående utforskende aktiviteter i klasserommet:
Elevers forberedelse handler om hvordan elevene forbereder undersøkelser.
Elevers undersøkelse handler om hvordan elevene undersøker noe i faget, på en
måte som gir rom for selvstendige valg eller selvstendig tenking og legger til
rette for elevenes engasjement, utforskertrang, nysgjerrighet eller undring.
Elevers konsolidering handler om hvordan elever forklarer og reflekterer over
det de har kommet frem til, og bygger kunnskap på bakgrunn av undersøkelsen
sin.
Hvordan kan lærere bruke
utforskingsprotokollen?
En vanlig kritikk mot utforskende
arbeidsmåter i skolen er at det ses på som tidkrevende arbeid. Her håper vi
protokollen kan bidra til at lærerne tvert imot bruker mindre tid til å finne
informasjon om hva utforsking kan bringe inn i undervisningen, og at de kan
bruke protokollen som et utgangspunkt som de kan bygge videre på i egen
undervisningsplanlegging.
Utforsking kan omfatte
lærerens undervisning og elevenes arbeid i flere faser, men vi ønsker samtidig
å fremheve at det er mulig å jobbe med utforsking også på mindre omfattende
måter.
Rubrikken under viser
hva utforsking kan være i de ulike fasene. På nivå 1 er det ikke snakk om
utforsking i undervisningen. På nivå 2 til 4 er det snakk om ulike former for
utforsking, fra lærerstyrt utforsking til utforsking som legger til rette for
elevenes analyse, resonnering eller tolkning og økende grad av
selvstendighet.
Hvis du som lærer ønsker
å inkludere utforskende aktiviteter som en del av mer lærerstyrt undervisning,
kan du for eksempel se på beskrivelsene av nivå 2 i protokollen. Dersom du
ønsker å la elevene jobbe mer eksplisitt med utforsking som involverer tolking
og resonnerende arbeid, kan du se på beskrivelsene av nivå 3. Skulle du ønske å
legge til rette for utforsking som involverer tolking og analyser og samtidig
gir elevene større valgfrihet, kan du se på nivå 4. Utforskingsprotokollen
følger i sin helhet på neste side.
Lærerens undervisning
Dette handler om hvordan lærere underviser om
utforsking, for eksempel ved å vise elevene hvordan de kan gå frem for å
gjennomføre et eksperiment eller annen undersøkelse, eller legger til rette for
elevenes egen utforsking.
Nivå 2 kjennetegnes av tilstedeværelse av utforsking,
det vil si at læreren underviser om eller legger til rette for utforsking, men
uten at aktivitetene krever at elevene analyser, resonnerer eller tolker noe.
På nivå 3 legger læreren opp til analyse, resonnering eller tolkning og på nivå
4 er det i tillegg rom for at elevene har frihet til å velge ulike former for
utforsking.
Elevenes forberedelse
Å forberede den utforskende aktiviteten kan
handle om å vekke nysgjerrighet eller undring, aktivisere elevenes
forkunnskaper om det som skal utforskes, introdusere en utfordring eller
planlegge en undersøkelse.
På nivå 2 deltar elevene i forberedelse til en
undersøkelse gjennom å følge instrukser, for eksempel ved å delta i idémyldring
eller aktivering av forkunnskaper. På nivå 3 planlegger elevene undersøkelser
som krever analyse, resonnering eller tolkning. Her kan problemstillingen være
gitt av lærer. På nivå 4 inkluderer planleggingen at elevene forbereder
undersøkelser basert på problemstillinger de har valgt selv.
Elevenes undersøkelser
Det at elevene deltar i undersøkelser,
kjennetegnes av at de skal finne ut av noe og det er et element av åpenhet.
Ofte er det flere mulige fremgangsmåter og mulige svar, og undersøkelser kan
gjennomføres på flere måter, også gjennom å samtale og skrive tekster. Selv når
elevene får informasjon om et faktum eller et korrekt svar, kan aktiviteten
være utforskende, hvis de oppfordres til å finne ut hvordan eller hvorfor det
er sånn.
For eksempel kan det være utforsking å finne ut om årsakene til en
krig, identifisere grammatikkregler, begrunne hvorfor en navngitt karakter er
hovedperson i en litterær tekst, eller hvorfor to byer har ulike
juletradisjoner, så lenge elevene får mulighet til å finne ut av noe som ikke
er gitt for dem fra før.
På nivå 2 undersøker elevene noe etter instruks fra
lærer, men undersøkelsen krever ikke analyse, resonnering eller tolkning. På
nivå 3 krever undersøkelsene nettopp denne type aktiviteter, mens på nivå 4 er
det i tillegg snakk om at elevene undersøker noe de har valgt selv (i tråd med
nivå 4 på forberedelse).
Elevenes konsolidering
Konsolidering av en undersøkelser handler om
at elevene oppsummerer eller reflekterer over det de har funnet ut av. En slik
konsolidering kan for eksempel være å diskutere ulike tolkninger eller
implikasjoner av en undersøkelse, formidle resultater eller reflektere over det
utforskende arbeidet de har deltatt i. Konsolidering går fra at elevene
beskriver det de har kommet frem til på nivå 2, til at de trekker slutninger og
begrunner disse på nivå 3 og reflekterer over slutningene eller fremgangsmåtene
sine på nivå 4.
Det er altså en økende kompleksitet i elevenes konsolidering av
undersøkelsene de har gjort. Det er viktig å understreke at utforsking ikke
trenger å inkludere alle de tre fasene. Hver av fasene kan i seg selv utgjøre
en utforskende aktivitet for elevene. Det sentrale er at elevene jobber med å
finne ut av noe som ikke er gitt for dem fra før, enten ved å forberede,
gjennomføre eller konsolidere en undersøkelse.
Hvordan legge til rette for utforsking i
undervisningen?
Målet med denne artikkelen er å vise hvordan
utforsking kan tas inn i fagene på ulike måter og med ulik lærerstyring og
elevfrihet. Beskrivelsen av utforsking over er i tråd med LK20 og legger til
rette for at utforsking kan jobbes med på forskjellige måter og både i korte og
lengre undervisningsopplegg og aktiviteter, tilpasset de ulike fagene og
formålet med undervisningen.
Det betyr at utforsking kan ta form av et arbeid
der elevene deltar i forberedelser, undersøkelser og konsolidering eller som en
mindre omfattende aktivitet der elevene for eksempel bare deltar i en
undersøkelse av et spørsmål eller fenomen. Det kan blant annet være å samle
informasjon via kilder på Internett, utføre et eksperiment, samle data i ute i
samfunnet og delta i en utforskende samtale der elevene sammen bygger
forståelse og kunnskap.
Educate
EDUCATE er et forsknings- og evalueringsprosjekt som ser på innføringen av ny læreplan i sju fag i grunnskolen og videregående skole: engelsk, fremmedspråk, KRLE/ religion og etikk, matematikk, naturfag, norsk og samfunnsfagene. EDUCATE har utviklet observasjonsprotokoller for livsmestring, utforsking og digital kompetanse i disse fagene (Brevik mfl., 2023). Prosjektet er finansiert av Utdanningsdirektoratet og ledes av Lisbeth M. Brevik og Greta B. Gudmundsdottir.
Litteratur
Brevik, L.M., Gudmundsdottir, G.B., Doetjes,
G. & Barreng, R.L.S. (2023). Å observere fagfornyelsen i klasserommet.
Observasjonsprotokoller for utforsking, utforsking og digital kompetanse. Rapport 1 fra
forsknings- og evalueringsprosjektet EDUCATE ved Institutt for lærerutdanning
og skoleforskning. Universitetet i Oslo.
Brevik, L.M., Gudmundsdottir, G.B., Aashamar,
P.N., Barreng, R.L.S., Dodou, K., Doetjes, G., Hatlevik, O.E., Hart-vigsen,
K.M., Mathé, N.E.H., Roe, A., Siljan, H., Stovner, R.B. & Suhr, M.L. (2023). Å jobbe utforskende på Vg1 og Vg2. Den
enkelte lærers undervisning har mer å si enn fagenes egenart. Rapport 3 fra
forsknings- og evalueringsprosjektet EDUCATE ved Institutt for lærerutdanning
og skoleforskning, Universitetet i Oslo.
Granlund, L. (2021). Utforsking i
samfunnsfagene: bakgrunn, kritikk. I: S.F. Erdal, L. Granlund & E. Ryen
(red.), Samfunnsfagsdidaktikk (s. 678−7). Universitetsforlaget.
Grant,
S., Swan, K., & Lee, J. (2017). Inquiry-Based
Practice in Social Studies Education: Understanding the Inquiry Design Model.
Routledge.
Halvorsen,
A.L. (2017). Children’s learning and understanding in
their social world. I: M.M. McGlinn & C.M. Bolick (red.), The
Wiley Handbook of social studies research
(s. 385–413). John
Wiley & Sons.
Kunnskapsdepartementet. (2017). Overordnet del −
verdier og prinsipper for grunnopplæringen. Læreplanverket for
Kunnskapsløftet 2020.
Rönnebeck,
S., Bernholt, S. & Ropohl, M. (2016). Searching
for a common ground – a literature review of empirical research on scientific
inquiry activities. Studies in Science Education, 52(2),
161–197.
Selwyn,
D. (2014). Why inquiry? I: W. Ross (red.), The Social
studies curriculum purposes, problems, and possibilities
(s. 267–287). State University of New York Press.
Swan,
K., Lee, J. & Grant, S. (2015). The New York
State Toolkit and the Inquiry Design Model: Anatomy of an inquiry. Social Education, 79(5), 316–322.
Ødegaard,
M., Kjærnsli, M., & Kersting, M. (red.). (2021). Tettere på naturfag i klasserommet:
Resultater fra videostudien LISSI. Fagbokforlaget.
Annonse
Om forfatterne
Lisbeth M. Brevik er professor i engelskdidaktikk ved Institutt
for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo. Hun leder
forskningsprosjektet EDUCATE – Evaluering av Fagfornyelsen i fag på oppdrag fra
Utdanningsdirektoratet og et team på 20 forskere. Hun forsker også på engelsk-
og franskundervisning i ulike land og er opptatt av å inkludere studenter som
medforskere i prosjekter.
Nora Elise Hesby Mathé er førsteamanuensis i samfunnsfagdidaktikk
ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo.
Hun er ansvarlig for samfunnsfagene i EDUCATE. Hun forsker hovedsakelig på
klasseromspraksiser i samfunnsfag og er opptatt av utforsking og elevenes rolle
i undervisning og samfunnet.