Stiller spørsmål ved ny vurderingsforskrift: – For meg er det uklart hvordan vurdering kan bidra til lærelyst
I ny vurderingsforskrift står det at vurdering i fag skal fremme læring og bidra til lærelyst underveis. Bjørn Bolstad ved UiO mener koblingen er uklar.
Det er 12 år siden norske lærere begynte å jobbe annerledes med vurdering. Endringene kom med det fireårige prosjektet «Vurdering for læring», som kom i 2010 og som ble forlenget til 2018.
Annonse
I 2020 kom ny vurderingsforskrift og nye læreplaner som alle inneholder et eget avsnitt om vurdering.
Den nye forskriften slår fast at vurdering skal føre til lærelyst. Samtidig har lærerne stor frihet til å velge vurderingsmetode i underveisvurderingen, og elevene skal få mulighet til å vise kompetansen sin på flere og varierte måter.
Bjørn Bolstad, seniorrådgiver ved
FIKS – Forskning, innovasjon og kompetanseutvikling i skolen ved UiO, stiller seg imidlertid undrende til koblingen mellom vurdering og lærelyst i den nye forskriften. På sin blogg skriver han om nettopp dette.
– Jeg stiller spørsmål om hvorfor de har koblet
lærelyst og vurdering. For meg er det uklart hvordan vurdering kan bidra til
lærelyst, sier han.
– Det å
få en god karakter, eller en god tilbakemelding underveis, kan selvsagt gi
lærelyst. Men hva med en elev som får en negativ tilbakemelding eller en dårlig
karakter?
– Det
er nettopp det som fikk meg til å tenke at koblingen mellom vurdering og
lærelyst er forvirrende. Også forskere jeg har snakket med er usikre på denne
koblingen, sier han.
Ny vurderingforskrift
§ 3-3.Vurdering i fag
Formålet med vurdering i fag er å fremje læring og bidra til lærelyst undervegs, og å gi informasjon om kompetanse undervegs og ved avslutninga av opplæringa i faget.
Grunnlaget for vurdering i fag er kompetansemåla i læreplanen i faget. Kompetansemåla skal forståast i lys av teksten om faget i læreplanen. Elevar, lærlingar, lærekandidatar og praksisbrevkandidatar skal vere kjende med læreplanen i faget.
Føresetnader, fråvær, orden eller åtferd skal ikkje inn i vurderinga i fag. Innsats er berre ein del av grunnlaget for vurdering dersom det følgjer av læreplanen i faget.
Elevar, lærlingar, lærekandidatar og praksisbrevkandidatar skal møte fram og delta aktivt i opplæringa. Stort fråvær eller andre særlege grunnar kan føre til at lærar og instruktør ikkje har tilstrekkeleg vurderingsgrunnlag til å gi halvårsvurdering med karakter eller standpunktkarakter i fag.
Etterlyser en dypere forståelse
Ordet lærelyst er ikke nytt i opplæringssammenheng. Det kom inn
i Opplæringsloven i 2008. I formålsparagrafen står det at:
«Skolen og
lærebedrifta skal møte elevane og lærlingane med tillit, respekt og krav og gi
dei utfordringar som fremjar danning og lærelyst». Også i Stortingsmelding 21
fra 2016 brukes begrepet.
Bolstad, som selv er tidligere lærer og rektor, etterlyser en dypere forståelse av hva lærelyst og
vurdering betyr.
– Ordet lærelyst er ikke nytt. Men det mangler en
forklaring. I forskriften dukker ordet lærelyst opp sammen med ord som trivsel
og motivasjon. Det jeg tror vi trenger, er en dypere forståelse av hva lærelyst og vurdering betyr. Både
undervisning, instruksjon og veiledning kan gi lærelyst, men etter min
oppfatning er det noe annet enn vurdering, sier han.
Bolstad mener dessuten at lærelyst er overlappende med andre
ord.
– Når jeg snakker med lærere om hva som skaper lærelyst, ender
vi gjerne opp med å snakke om undervisningsopplegg som gir elevene engasjement,
motivasjon og nysgjerrighet, ikke vurdering.
– Negative tilbakemeldinger kan virke demotiverende
Helt siden «Vurdering for læring» ble innført i 2010, har
lærerne jobbet med å endre praksis med mer vekt på formativ og mindre vekt på summativ
vurdering. Lærerne har stor frihet. Det har ført til at mange skoler har gått
over til såkalt karakterdempet hverdag.
– Kan karakterdempet hverdag skape lærelyst?
– Det er mulig. Men forskriften er ikke instruerende. Den
sier ikke noe om forholdet mellom karakterdemping, vurdering og lærelyst. En
viktig begrunnelse for karakterdempet hverdag, er erkjennelsen av at negative
tilbakemeldinger, i form av dårlige karakterer, kan virke demotiverende på
elevene, sier Bolstad.
– Elevorganisasjonen og AUF tar nå til orde for å slutte
med skriftlig eksamen som sluttvurdering og erstatte den med mappevurdering.
Kan bruk av digitale mapper gi lærelyst?
– Mappevurdering kan nok bidra til lærelyst og det er ikke
avgjørende om mappene er digitale eller fysiske. Som lærer holdt jeg på med mappevurdering lenge før «Vurdering for
læring» ble introdusert. Mappevurderingen kan foregå både med og uten karakterer, sier Bolstad.
– De nye læreplanene har egne avsnitt om vurdering, men ingen pensumlister, slik mediedebatten ofte handler om. Kan frihet føre til mistillit til lærerne og frykt for at elever ikke lærer det de skal?
– Det er lenge siden man gikk over fra pensumlister til
kompetansemål og nå også kjerneelementer i fag. Likevel får vi stadig debatten
om hvorvidt alle elever lærer noe om Ibsen hvis Ibsen ikke er nevnt i læreplanen.
Men mange lærere ønsker å beholde friheten, sier Bolstad og legger til:
– Det er nytt at læreplanene har egne avsnitt om vurdering. Men
formuleringene gir lærere og elever stor frihet i valg av oppgaver og metode.
Likevel er læreplanene en forskrift som skal følges. Sluttvurderingen er
tydeligere rammet inn enn underveisvurderingen. Det handler om elevenes
rettssikkerhet og at de har mulighet til å klage på sluttvurderingen, understreker
han.
Bolstad mener det er den summative vurderingen, altså
standpunktkarakterer og eksamen, det først og fremst er debatt om i forbindelse
med kvalitetsutviklingsutvalgets arbeid.
– Den formative vurderingen handler om å hjelpe elevene underveis
i arbeidet med fagene. Den summative er en bedømmelse. Innstillingen fra opptaksutvalget, som har sett på sluttvurderingen i videregående skole, vil også medføre en ny debatt om vurdering, mener Bolstad.