Nyhetsoppslag og
debatter om digitalisering i skolen bærer ofte preg av krigstyper om hvor
hodeløs innføringen av ny teknologi har vært, og bekymringer rundt hva
skjermbruken gjør med barna våre. Malvik kommune innførte læringsbrett til alle
elevene for tre år siden, og har nå gjort en evaluering av praksis. Erfaringene
er ikke særlig kontroversielle, men likeså viktige å formidle i en ofte tilspisset
debatt.
Det er få studier av 1:1
klasserom i en norsk kontekst. Skoleeiere har manglet forskning å støtte seg på
når de skulle ta valg rundt digitalisering i skolen. Rett før jul kom en rapport
fra GrunnDig-prosjektet (UiS, UiO og
HVO) som på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet har etablert et kunnskapsgrunnlag
for digitalisering i grunnopplæringen. GrunnDig avdekker kunnskapshull om
teknologi i skolen, og peker på at den nasjonale forskningen har vært for
fragmentert. De foreslår en koordinering av forskningsinnsats i form av et
nasjonalt forskningssenter.
Vi mener det er en god idé. Samtidig bør kommunene
selv ta ansvar for å evaluere planlagte eller igangsatte
digitaliseringsprosjekter. En kombinasjon av nasjonale og lokale tiltak er ofte
det beste. Som et ledd i å kunne ta bedre beslutninger om digitalisering i
skolen, valgte Malvik kommune å bestille en evaluering av nåsituasjonen.
Bestillingen ble muliggjort med midler fra den desentraliserte ordningen for
kompetanseutvikling, hvor Malvik inngår i nettverk sammen med
Trondheim kommune. SINTEF Digital ble engasjert til å utføre de
forskningsmessige aktivitetene.
Behov for å evaluere praksis i
Malvik kommune
Malvik kommune er å regne som en
mellomstor kommune med sine drøye 14000 innbyggere. I kommunen fordeler de
cirka 2000 elevene seg på 7 skoler, fire barneskoler og to ungdomsskoler.
For noen år tilbake var tiden
overmoden for å gjøre endringer innen tilgangen til digitalt utstyr. Erfaringen
var at datarom og mobile PC-traller var utfordrende både når det gjaldt
logistikk og pedagogikk. Etter en prosess i kommunen landet man på en løsning med
1:1 læringsbrett (iPad) for alle elever og lærere.
Innføringen fordelte seg
over to puljer - som tilfeldigvis (og heldigvis!) timet at samtlige elever
hadde fått sitt læringsbrett like før pandemien. Læringskurven skjøt fart, og
gjennom perioden har ansatte, elever og foresatte tilegnet seg mange og ulike
erfaringer og kunnskaper om det digitale. Underveis fanget skoleeier opp
stemmer som beskriver det positive med 1:1, men også de som peker på det som
ikke fungerer så godt.
Da den første leasingperioden nærmet seg slutten, ble
behovet for en systematisk og bred evaluering påtrengende. Skoleeier og skolene
så at en slik evaluering ville kunne bidra til læring og utvikling, og som
støtte til å foreta kvalifiserte vurdereringer av hva slags teknologi som egner
seg best til det pedagogiske arbeidet i de nærmeste årene.
Basert på kommunens
behov utarbeidet skoleeier og forskerne tre overordnede mål for
forskningsprosjektet: 1) evaluere bruk av digitale læringsteknologier i
Malvik-skolene, 2) anbefale hvilke digitale læringsteknologier som møter
lærernes og elevenes behov og 3) vise retning for hvilke nødvendige
etterutdanningstiltak som bør planlegges og igangsettes – blant annet av
kompetansenettverket for skolene i Malvik og Trondheim.
Muligheter og utfordringer med
læringsbrett
SINTEF-rapporten viser at det
varierer hvor ofte og hvordan læringsbrettet brukes. Elevene på småtrinnet
bruker læringsbrettet mye mindre enn elevene på ungdomstrinnet. For eksempel
anslår flertallet av lærerne på småtrinnet at elevene deres bruker
læringsbrettet et sted mellom fire til åtte undervisningstimer i uka, mens de
fleste lærere på ungdomsskolen anslår at elevene bruker læringsbrettet i ni
undervisningstimer eller mer.
De tre
aktivitetene som elevene gjør mest på læringsbrettene, er å skrive tekster, søke
etter informasjon og lage presentasjoner. Det er også ganske utbredt å lage video og musikk, spille spill og quiz,
løse matematikkoppgaver og bruke applikasjoner som gir lese- og skrivestøtte.
Det lærerne ser på som fordeler
med at elevene har hvert sitt læringsbrett er at det er enklere å dele
informasjon med elevene, raskere tilgang til læringsinnhold, og at det gir
variasjon i undervisningen. Dessuten gjør læringsbrettet det mulig å gi
fagstoff og oppgaver tilpasset den enkelte elevens nivå - uten at det synes så
godt for andre elever.
Elevene som ble
intervjuet var også jevnt over fornøyd med å ha fått sitt eget læringsbrett, og
trakk fram fordeler som at det var enkelt og raskt å bruke, lett å ha med hjem
i sekken og et egnet format til å jobbe på i og utenfor klasserommet, blant
annet til å ta bilder og videoopptak med.
Utfordringer med læringsbrett er
knyttet til kjøreregler for bruk hjemme og på skolen, manglende tastatur til
skriving og behov for tilleggsutstyr. I tillegg viser erfaringer at noen
programmer ikke fungerer like godt på et læringsbrett som på en PC, for
eksempel enkelte funksjoner i Word og Excel. To til tre års bruk tærer også på
batterikapasitet og lagring, noe som kan skape en viss frustrasjon for
brukerne. En del mente også at det hadde vært bedre med pc, slik at elevene fikk
skrive tekster på tastatur og større skjerm.
SINTEF har skissert hvilke
avveininger beslutningstakere i Malvik kommune bør gjøre før de bestemmer om de
skal fortsette med læringsbrett (iPad) eller bytte til en annen type digital
enhet. Funksjonalitet, tilgang, drift og administrering, opplæring i bruk, og
behov for tilleggsutstyr, er noen elementer som må tas i betraktning.
SINTEF fant også at det er behov
for kompetansehevende tiltak innenfor personvern og informasjonssikkerhet, slik
at lærere blir tryggere på å navigere riktig i et hav av digitale apper. Juridisk
rådgiver har allerede startet en turné på skolene, hvor blant annet personvern
er på agendaen. Det er også et behov for bedre samordning av innkjøp,
tilgangsstyring og distribusjon av apper, og oversikt over gjeldende
databehandleravtaler.
Lærere i Malvik er positive til bruk
av digitale teknologier for å støtte elevenes læring. De mener at egen digitale
kompetanse er viktig for å legge til rette for dette. Lærerne ønsker påfyll av
kompetanse innen bruk av spesifikke apper, bruk i spesifikke fag, og arenaer
for erfaringsdeling mellom skolene i kommunen. I sum er dette et godt
utgangpunkt for det videre arbeidet kommunen skal i gang med.
Medbestemmelse og veien videre
SINTEF-rapporten blir utgangspunktet for kommunens videre arbeid med digitalisering i
skolen. Arbeidet vil kreve medvirkende prosesser om ulike vurderinger og
beslutninger, og politisk forankring. Digitalisering er ferskvare – det krever
oppmerksomhet på kontinuerlig utvikling og justering av praksis, i takt med
utviklingen i samfunnet. En digital skolehverdag krever også velfungerende
støttefunksjoner som er knyttet til drift og vedlikehold av teknologien.
Rapporten
er delt med skolene, og med den følger en lesebestilling. De ansatte i skolene
må derfor drøfte funn og anbefalinger, og komme frem til skolens samlede,
foretrukne løsning. Gjennom spørreundersøkelsen og intervjuer, og etter hvert
drøfting av rapporten, er alle ansatte i skolene og et utvalg elever gitt
mulighet til å legge grunnlaget for gode og overveide beslutninger på valg av
teknologi og digital praksis i Malvik-skolene de kommende årene.
Rapporten gir insentiver til
Malvik sitt arbeid med å videreutvikle profesjonsfellesskapene i og på tvers av
skolene. Vi tenker at en del av kompetansehevingstiltakene kan utvikles internt
av fagpersoner i kommunen, men det er også naturlig å koble den desentraliserte
ordningen for kompetanseutvikling og eksterne fagmiljø til arbeidet. Denne
formen for samarbeid styrker den kollektive kompetansen i kommunene og skolene,
samtidig som lærerutdanningen utvikler seg.
Den endelige beslutningen er det skoleeier som tar, men med bakgrunn i
rapporten og innstillingen fra praksisfeltet. Vi tror ikke at det nødvendigvis
er enstemmighet om det foretrukne alternativet i alle skolene, for ingen
teknologi er optimal til et hvert formål. En må derfor være forberedt på å
inngå kompromisser, og ut fra nåsituasjonen vurdere hva som er mest
formålstjenlig når skolens oppdrag skal løses. Skoleeier skal legge til rette
for at skolene får tilgang til det samme utstyret og læremidlene - men det er
lærerne som avgjør når det er hensiktsmessig å bruke digitale
læringsteknologier eller ikke i undervisningen.