Ill.foto: Wikimedia commons
Mange danske lærere ønsker å avskaffe en eller flere årsprøver
Bare hver fjerde lærer som har hatt elever til årets avsluttende prøver, er fornøyd med prøvene.
I en undersøkelse som Folkeskolen.dk har gjennomført, svarer
lærerne at prøvene stjeler tid fra fordypelse og kreativitet, og at de hemmer
trivselen. Både Danmarks Lærerforening (DLF) og Skolelederne ønsker å erstatte
prøvene med en annen form for vurdering.
De siste ukene har elevene hatt avsluttende prøver i 8. og 9.
klasse. I rundspørringen svarer 53 prosent av de 566 lærerne som har deltatt i
undersøkelsen, at de ikke er fornøyd med prøvene, og flertallet mener at de bør
avskaffes i alle eller noen fag. Bare en firedel er fornøyd med at elevene må
ta prøvene.
– Hadde man fjernet prøvene og gitt lærerne frihet til å
undervise på en måte som passet elevene, ville vi opplevd større skoleglede og
motivasjon blant elevene, sier en lærer i undersøkelsen.
Formann i DLF, Gordon Ørskov Madsen, sier til Folkeskolen:
– Man burde avskaffe prøvene helt og erstatte dem med en prosjektbasert
avslutning, der man kan jobbe tverrfaglig. Og hvis det er politisk nødvendig
med en karakter, så har vi standpunktkarakteren.
Både DLF og Skolelederforeningen vil gjerne endre prøvene i
form og omgang, blant annet med henvisning til at Danmark er det landet i
Norden som har flest prøver.
Prøvene stjeler tid
Over halvparten av lærerne svarer at prøven gir faget høyere
status, men samtidig sier langt de fleste at viktige ting i fagene må
nedprioriteres fordi elevene må forberedes til prøvene.
Det er variasjon innenfor fagene, i praktisk-estetiske og kulturfag
sier mellom 57 og 87 prosent av lærerne at prøven bidrar til en «negativ
akademisering av faget».
– Kravene til tekstoppgaver er så høye at det er vanskelig å
få tak i virkeligheten. I løpet av skoleåret kan man ikke ta seg tid til å la
seg inspirere av noe som engasjerer elevene eller som motiverer dem, fordi
lærerne har så travelt med å oppfylle kravene, forteller en dansk lærer.
Prøvene favoriserer de teoretiske elevene
42 prosent av lærerne sier at de er bekymret for hvordan
prøvene påvirker elevenes trivsel.
DLFs forbundsleder Gordon Ørskov Madsen mener heller ikke at det
gir mening å snakke om at prøvene er til for elevenes skyld.
– Måten prøvene er satt sammen på nå, favoriserer noen
elever. Er det rettssikkerhet? Jeg synes ikke det. Når elevene kun blir vurdert
på de mer akademiske disiplinene i prøven, bidrar det til å innsnevre
fagligheten i en teoretisk retning, sier han og fortsetter:
– Det er nettopp dette som i stor grad har medvirket til at
fagligheten er blitt innsnevret til det teoretiske, og elevenes oppfatning av
hva som er viktig, påvirkes av prøvene.