Generalsekretær David Edwards i Education International.
Foto: World Economic Forum/Pascal Bit
Verdens lærerdag:
Global lærermangel og mer vold mot lærere
Verdens lærerdag 5. oktober preges i år av økt lærermangel og at flere lærere utsettes for vold. Ifølge UNESCO vil verden trenge 69 millioner lærere innen 2030.
To temaer preger Verdens lærerdag 5. oktober. Ifølge UNESCO trenger verden 69 millioner
flere lærere innen 2030 for å gi grunnskoleutdanning til alle barn. Samtidig er tallet på nyutdannede lærere synkende og mange forlater yrket.
Dessuten viser Lærerbarometeret for 2023 at flere lærere
utsettes for vold. Ny forskning fra Education International (EI) og organisasjonens
samarbeidspartnere globalt peker på flere faktorer som årsak til utviklingen.
Education
International (EI) setter nå, sammen med UNESCO, International Labour
Organization (ILO) og UNICEF, søkelys på lærermangelen verden rundt i en
rapport utarbeidet i 2023 kalt: «Lærerne vi trenger for utdanningen vi ønsker: Det
globale imperativet for å reversere lærermangelen».
Overarbeidet, undervurdert og underbetalt
Generalsekretær David
Edwards i Education International (EI) forklarer situasjonen slik:
«I dag er lærere
overarbeidet, undervurdert og underbetalt, og flere og flere blir tvunget til å
forlate yrket de elsker og som verden trenger. Samtidig er det færre unge som
ønsker å bli lærere. Det er lett å se hvorfor. Arbeidsforholdene har blitt
dårligere, lønnen har ikke holdt tritt med inflasjonen, arbeidsmengden har
skutt i været, og faglig autonomi har stadig blitt erstattet med uendelig
kontroll og byråkrati. Umiddelbar handling er avgjørende fordi retten til
kvalitetsutdanning står på spill.”
Flere lærere utsatt for vold på arbeidsplassen
Internasjonalt
barometer for ansatte i utdanningssektoren i 2023 kaster ytterligere lys over
forholdene som driver lærere ut av yrket. Basert på en undersøkelse av over 26
000 lærere, skoleledere og støttepersonell fra 11 land på fire kontinenter,
avslører en bekymringsfull økning i vold på arbeidsplassen, kombinert med
utilstrekkelig psykologisk og medisinsk støtte til lærere, og betydelige problemer
knyttet til balanse mellom arbeid og privatliv.
Et stort flertall
av de spurte lærerne rapporterte at de ikke følte at yrket deres ble verdsatt
av samfunnet for øvrig. Men til tross for disse utfordringene, svarer flertallet
av lærerne at de ville valgt samme yrke igjen. Alle resultater fra undersøkelsen
skal presenteres på et webinar 10. oktober.
Ber regjeringer bidra til å snu trenden
Gjennom en kampanje lansert av Education International (EI) oppfordres lærere
verden rundt til å legge press på sine regjeringer for økt offentlig
finansiering av utdanningssektoren. Målet er at regjeringene i større grad skal investere i
læreryrket for å få slutt på lærermangelen og garantere enhver elevs rett til
kvalifisert lærer og et godt læringsmiljø.
Oppfordringen er også blitt lyttet til i FN. På en
internasjonal konferanse i FN-regi i 2022, ba FNs generalsekretær António Guterres om at det rettes oppmerksomhet mot den globale lærermangelen og den kritiske faren det utgjør.
Susan Hopgood, president i Education International og medlem
av FNs høynivåpanel for lærerprofesjonen uttaler følgende:
«For å snu den globale lærermangelen, trengs det politisk
handling. Offentlig utdanning må finansieres, det må investeres i lærere, lærernes
arbeidstakerrettigheter må garanteres og lærere må sikres gode arbeidsforhold. Å
investere i utdanning handler ikke bare om finansiering; det handler om å
respektere lærerne, verdsette deres pedagogiske kompetanse og involvere lærere i
beslutningsprosesser.»
Til sammen har FNs høynivåpanel utarbeidet over 50
anbefalinger knyttet til lærerprofesjonen som de ber regjeringer verden rundt om å implementere for å reversere lærermangelen og sikre retten til
kvalitetsutdanning for alle.