Fagartikkel:Uforutsette hendelser er en naturlig del av all undervisning og annen virksomhet innenfor skolen. Ofte blir slike hendelser oversett og oppfattet som forstyrrelser. Slik sett går man ofte glipp av muligheten til å utvikle bedre undervisning og mer selvstendige elever.
I vår bok Undervisning for det uføreseielege (2024) snakker vi om
ulike måter å forholde seg til det uforutsette på i undervisning, og hvilken
betydning det uforutsette kan ha for lærerrollen.
Annonse
På den ene siden kan man
forholde seg til det uforutsette som noe negativt og destruktivt som elever må
øve seg opp på, for eksempel terrorhandlinger som er planlagt av mennesker,
eller hendelser i naturen (Torgersen, 2015; Sæverot & Torgersen, 2024).
På
den andre siden kan man forholde seg til det uforutsette som danningsøyeblikk
som vi som lærere kan utnytte i vår pedagogiske praksis. I denne artikkelen
skal vi se nærmere på denne sistnevnte varianten.
Som tidligere lærere i
grunnskolen og mangeårige lærerutdannere har vi sett at uforutsette hendelser
er en nødvendig del av arbeidsdagen, både for lærere og skoleledere. Nærmest
hvert sekund foregår det noe i klasserommet, i leken, i lederutøvelser og i samhandlingen
med barn, elever, kolleger, foresatte og andre; noe som ikke er planlagt, men
som likevel krever en beslutning og handling (Torgersen, Sæverot &
Jermstad, 2024).
Vi betegner dette som didaktiske valg, og det er nettopp i evnen til å ta slike valg
at den pedagogiske kjernekompetansen til lærere og pedagoger ligger.
Det vil derfor være
hensiktsmessig å se litt nærmere på det uforutsettes natur og plass i skolen i
denne artikkelen. Vi trekker frem noe fra vår nyeste bok, men går også videre,
med nye tanker og tilnærminger. Enhver pedagogikk og enhver handling i praksis
krever en grunnlagstenkning som kan bidra til gode valg, selv når situasjonen
kommer uforutsett og konsekvensene er usikre.
Det uforutsette er noe
som gjerne kommer brått og overraskende, av og til med, og av og til uten, noe
som varsler at dette kan komme til å skje. Men det som skjer, trenger likevel
ikke å være helt ukjent. Mange tenker kanskje at det uforutsette er det samme
som det ukjente. Det er det ikke. Ja, det trenger for den saks skyld heller
ikke å være helt uforutsett. Derfor bruker vi gjerne begrepet kontinuum for å illustrere hvordan det uforutsette kan
ha ulike grader. Hvor uforutsigbar en situasjon, opplevelse eller tanke er,
avhenger for eksempel av personen som opplever det, hvor kjent personen er med
situasjonen fra før, og hvor plutselig situasjonen oppstår. Slik sett vil også
personer oppfatte situasjonen forskjellig. For noen kan det som skjer, komme
«som lyn fra klar himmel», mens for andre kan den samme hendelsen oppleves
annerledes, kanskje fordi man har lagt merke til noe i forkant som indikerer at
noe vil kunne skje. Det kan for eksempel være stemninger, bråk, krangel eller
også misforståelser som må oppklares.
En uforutsett hendelse
kan være alvorlig og farlig, for eksempel klimaendringer og terror. Men de kan
også dreie seg om alle de ufarlige overraskelsene man opplever i den normale
lærerhverdagen i klasserommet. Slike hendelser blir imidlertid ofte ignorert
eller nedprioritert, fordi de oppfattes som uviktige eller lite verdifulle,
ettersom de ikke er en del av den planlagte strukturen. Men slike uforutsette
hendelser kan heller være muligheter som bør gripes og utnyttes for å gi en
enda bedre undervisning.
Pedagogikk og
undervisning for det uforutsette handler altså om at lærere må forholde seg til
uventede hendelser både i danningsoppdraget av elevene (overordnet del av
læreplanen) og i den faglige undervisningen (læreplanens fagplandel). Dette
omfatter både metodiske tilnærminger og generelle oppdragelsesmetoder i
samfunnet. Viktige temaer og begreper i denne sammenhengen er improvisasjon, nysgjerrighet, forestillingsevne, samhandling og indirekthet.
Dette har vært sentrale
temaer i norsk lærerutdanning siden læreplanen fra 1974. Likevel har disse
pedagogiske begrepene ofte blitt stående alene, både i fagene og i skolens
læreplaner. De har ikke blitt integrert som en naturlig og helhetlig del av
verken lærerrollen, undervisningen eller elevenes læring.
Det kan være mange
grunner til dette, men én viktig faktor er at man ikke har koblet det
uforutsette til disse viktige pedagogiske begrepene. Dermed blir man ikke
bevisst på hvilket potensial som ligger her.
Figur: Pedagogisk analysemetode for praktisk bruk av improvisasjon i undervisning og pedagogisk ledelse (etter Sæverot & Torgersen, 2024; Torgersen & Sæverot, 2024).
Improvisasjon
La oss her se nærmere på improvisasjon som virkemiddel i
undervisning og veiledning. Å utnytte improvisasjon kan ofte være en god måte å
tilpasse faglige eksempler og forklaringer på, til den enkelte elev og i alle
fag. Det gjør også alle lærere både i skolen og i barnehagen. Men vår forskning
går dypere inn i selve improvisasjonsprosessen i lys av det uforutsette. Vi
bruker for eksempel bestemte forskningsmetoder som er utviklet med bakgrunn i
det uforutsette, for å finne nye og praktiske arbeidsmåter i undervisningen.
Ordet improvisasjon, er
sammensatt av im (= ikke), pro (= før) og viso (= sett). Kort sagt kan improvisasjon
uttrykkes som «ikke før sett» eller «ikke før hørt». I dette ligger også det
som ennå ikke er kjent, og som fremtrer som uforutsett eller ikke planlagt for
dem som er involvert i handlinger knyttet til improvisasjonen. Slik bidrar
improvisasjon til å gjøre undervisningen mer responsiv overfor det uforutsette,
og øker sjansen for at både lærere og elever kan håndtere og lære av
situasjoner de ikke forventet.
Imidlertid
er det lett å tenke at improvisasjon er irrelevant og bortkastet tid i en
undervisningskontekst som ofte er nøye planlagt, og hvor struktur og
tidsstyring er avgjørende. Dessuten er det fag som musikk og drama som
tradisjonelt har tatt improvisasjon til sitt bryst. Men via pedagogikken for
det uforutsette, og metodene som ligger her, kan improvisasjon også brukes
minst like bra i hvilket som helst fag eller tema. Sentralt er å sette i gang
prosesser for elevenes nysgjerrighet og undring rettet inn mot det faglige
innholdet. For å komme dit må man skape en bevissthet om improvisasjonens
natur. Det kan gjøres ved at man, når improvisasjonen skjer, spør hva som
kjennetegner improvisasjon sammenlignet med planlagt aktivitet, og hvor grensen
går mellom disse to aktivitetsformene. Dette er viktig å vite hvis vi skal få
tak i improvisasjonens faktiske bidrag i undervisningen. En løsning er å
benytte såkalte kontinuumskalaer for å analysere improvisasjonens natur og den
pedagogiske praksis og koble det til undervisningstemaet.
Dette kan for eksempel
være algebra i matematikk, eksperimenter i naturfag, skriveøvelser i norsk,
eller kunstprosjekter i kunst og håndverk, og så videre.
Figuren viser at det
ofte er snakk om ulike grader av improvisasjon, og at denne aktiviteten kan
være mer eller mindre blandet sammen med den planlagte faglige aktiviteten.
Modellen kan være en hjelp til å finne, gripe og bevisstgjøre rundt elementer i
den pågående undervisningen, og omsette dette til konkrete pedagogiske
handlinger og improviserte løsninger som ellers kanskje ville blitt oversett av
både lærer og elev. Med en slik kjennskap til improvisasjonens natur kan
læreren utnytte improvisasjon mer bevisst og presist, tilpasset situasjonen og
elevenes behov og motivasjon. På denne måten kan improvisasjon, litt
selvmotsigende, bli en mer «planlagt» pedagogisk metode, og ikke noe som
tilfeldig og ukontrollert oppstår i mangel på andre tilnærminger.
Med hjelp av
improvisasjon kan lærere omstille seg umiddelbart når ting ikke går etter
planen. Det handler om å åpne rom for det uforutsette, i stedet for å blokkere
for slike rom. Det er grunnen til at estetikk har en særdeles viktig rolle når
det kommer til undervisning for det uforutsette.
En forankring i estetikken
Faktisk har tidligere
pedagoger tenkt i disse banene. I 1804 skrev den tyske filosofen og pedagogen
Johann Friedrich
Herbart (1776–1841) et essay hvor han åpnet for at en estetisk representasjon
av verden er hovedoppgaven til pedagogikk (Über die ästhetische Darstellung der Welt als
das Hauptgeschäft der Erziehung). Poenget er at estetiske fremstillinger har
evnen til å vekke spørsmål om frihet og «snakke» til elevenes selv, som et
subjekt, i motsetning til ikke-estetiske eller anestetiske fremstillinger som alltid posisjonerer
elevene som objekter (Sæverot, Sæverot, Ulvik & Schmidt Antun, 2024). Dette
har igjen med det uforutsette og forutsette å gjøre.
En
anestetisk fremstilling, som for eksempel går ut på at elevene skal løse en
bestemt oppgave i et bestemt fag, havner lett innenfor det forutsette, ettersom
oppgaven gjerne har en bestemt løsning. Fremstillingen lager rammer som
blokkerer for det uforutsette. Den første rammen avgrenser selve oppgaven som
har en på forhånd definert løsning. Den andre rammen legges rundt og stenger
inne eleven, i den forstand at det ikke blir rom for elevens selvstendige
tenkning og refleksjon. En estetisk fremstilling, derimot, skaper rom hvor det
uforutsette kan tre frem, som igjen skaper rom for elevenes tenkning og
refleksjon.
En
lærer som vil utnytte dette, oppmuntrer elevene til selvstendig aktivitet, til
selv å finne løsninger på problemene, uansett hvilket som helst fag det dreier
seg om. Løsningen her er ikke å overlate til eleven å finne ut alt på egen
hånd. Elever kan finne ut av mye, men selve poenget med undervisning er å bidra
der hvor elevene ikke kan finne ut av ting selv. Derfor kan man i stedet
forestille seg at undervisningen foregår ved at man konfronterer elevene med et
problem som de ennå ikke vet hvordan de skal løse.
I
stedet for å gi dem løsningen og holde seg innenfor den forutsigbare rammen så
vil læreren, ved hjelp av indirekte grep, for eksempel forsiktige hint og vink,
holde det uforutsigbare åpent og således skape et rom som elevene kan virke i.
Når elevene så har kjempet seg fram til en løsning, så vil de oppleve den som
sin egen, og ikke lærerens, ettersom løsningen fremstår som et resultat av
elevens selvstendige aktivitet.
Litteratur
Sæverot, H. & Torgersen, G.-E. (2024). Educational
Theory of the Unforeseen. Educating for an Unpredictable Future.
Bloomsbury. Open Access: https://www.bloomsburycollections.com/monograph?docid=b-9781350356092
Sæverot, A.M., Sæverot, H., Ulvik, M. &
Schmidt Antun, A.G. (red.) (2024). Uttrykk som gjør inntrykk. Læring for estetisk danning. Universitetsforlaget. Open Access: https://www.idunn.no/doi/book/10.18261/9788215069463-24
Sæverot, H. & Torgersen, G.-E. (2024). Undervisning for det uføreseielege. Samlaget.
Torgersen, G.-E. (red.) (2015). Pedagogikk for det uforutsette. Fagbokforlaget.
Torgersen, G.-E. & Sæverot, H. (2024). «Jazz it up» I.
Press på improvisasjonsbegrepet – forpliktelse. I: G.-E. Torgersen, H.
Sæverot & L.K. Jermstad (red.), Samfunn og samhandling under press: Betydning for
pedagogisk praksis og teori (Kap. 22, s. 363–390). Cappelen Damm Akademisk.
Torgersen, G.-E, Sæverot, H. & Jermstad,
L. (red.)
(2024). Samfunn
og samhandling under press. Betydning for pedagogisk praksis og teori. Cappelen Damm
Forskning. Open
Access: https://cdforskning.no/cdf/catalog/book/227
Annonse
Om forfatterne
Herner Sæverot er professor i pedagogikk ved Høgskulen på
Vestlandet og har doktorgrad i pedagogikk. Han er allmennlærerutdannet og har
undervisningserfaring blant annet fra alle trinn i grunnskolen og i
lærerutdanningen, og han veileder både master- og doktorgradskandidater.
Forskningsfeltet har i mange år vært indirekte pedagogikk, det uforutsette og
samhandling.
Glenn-Egil Torgersen er professor i pedagogikk ved Universitetet
i Sørøst-Norge og har doktorgrad i psykologi. Han er allmennlærerutdannet
og har undervisningserfaring blant annet fra alle trinn i grunnskolen og i
lærerutdanningen, og han veileder både master- og doktorgradskandidater.
Forskningsfeltet har i mange år vært det uforutsette, samhandling og indirekte
pedagogikk.