Ill.foto: Helgeland folkehøgskole
En folkehøgskole for alle
Debatt: Vi bevarer vår faglige frihet – folkehøgskolen er ønsket og villet!
Mandag 31. oktober overleverte et regjeringsoppnevnt utvalg NOU 2022:16 «En
folkehøgskole for alle – vilkår for økt kvalitet og mangfold i folkehøgskolene»,
til kunnskapsminister Tonje Brenna.
Det knyttet seg stor
spenning til hvilken retning NOU-utvalget ville skissere for
folkehøgskolesektoren. Utvalget har utredet folkehøgskolens rolle i
utdanningssystemet, og vurdert hvilke rammebetingelser som kan bidra til at
folkehøgskolene fyller denne rollen. Det blir understreket at folkehøgskoler er
en viktig del av mangfoldet i utdanningssystemet. Begrepene allmenndanning
og folkeopplysning kom inn i Lov om folkehøgskole for ca. 20 år siden og
det er svært positivt at utvalget anerkjenner folkehøgskolens mandat til
fremdeles å ha dette som hovedformål i lovteksten. Ønske om å støtte og
videreutvikle folkehøgskolen er gjennomgående i rapporten.
Utvalget peker bl.a.
på at folkehøgskolen i dag gir deltakelse i demokratiske fellesskap, fremmer
toleranse, øker tilliten mellom mennesker og utfordrer elevene til å bli godt
kjent med seg selv. Livet på
internatet gir elevene vennskap og nettverk som kan være viktige for
resten av livet. Det er også positivt at utvalget slår fast at folkehøgskolen
skal være åpen for alle, ha bærekraft på agendaen og motvirke prestasjonsjag og
press. Utvalgets innstilling åpner på mange måter et mulighetsrom for
folkehøgskolene i Norge.
Utvidet formålsparagraf
Dagens paragraf 1 i
Folkehøyskoleloven sier at folkehøgskolens formål er å fremme allmenndanning
og folkeopplysning. Den enkelte skole har ansvar for å fastsette verdigrunnlag
innenfor denne rammen. Dagens brede formål gir et unikt og åpent utgangspunkt
for skoledriften, og en mulighet for skolene til å finne sin form under
skiftende samfunnsbetingelser. Lovens utgangspunkt er at folkehøgskolene skal
ha stor frihet til å velge hvordan de vil drive sin virksomhet, og til å
utforme profilen på den enkelte skole. NOU-utvalget foreslår å utvide dagens
formålsparagraf med begrepene aktivt medborgerskap, menneskeverd,
livsmestring og mangfold.
Ifølge gjeldende lov
om folkehøyskoler, fra 2002,
skal folkehøgskolen drive med folkeopplysning og allmenndanning. I loven fra
1985 var folkeopplysning ikke nevnt.
Det store spørsmålet er om utvalgets forslag til utvidet formålsparagraf
vil kunne være med på å begrense eller true folkehøgskolens pedagogiske frihet
eller vil det være til hjelp når vi skal konkretisere og legge innhold i
begrepene allmenndanning og folkeopplysning? Vi må være våkne for at en
utvidet formålsparagraf kan medføre utvanning av begrepene allmenndanning og
folkeopplysning. Folkehøgskolen kan stå i fare for å bli omformet til en
tilpasningsarena. Vi kan da
miste selve dannelsen av syne ved at fokuset settes på begreper man skal
rapportere på i skolenes kursplaner?
Tidligere rektor på
Nansenskolen, Inge Eidsvåg mener at et program for dannelse i folkehøgskolen må
hvile på følgende fem pilarer: 1. Kjenn deg selv. 2. Lær å leve sammen med
andre. 3. Lær verden å kjenne – og tro at du kan forandre den. 4. Ta ansvar for
fellesskap og framtida. 5. Reflekter over vår egen og samfunnets utvikling.
Dette er i stor grad i samsvar med
Folkehøgskoleforbundet (FHF) og Norges Kristelige folkehøskolelags (NKF)
idé- og prinsipprogram.
Mangfold og bærekraft
Utvalget har
registeret at elevsammensetningen i folkehøgskolen ikke er representativ for
det norske samfunnet. I et demokratisk perspektiv er mangfold i bakgrunn og
funksjonsnivå en viktig ressurs, - både i elev- og ansattegruppen. Dette er et
gjennomgående perspektiv i rapporten og preger flere av de 73 forslagene til
endringer som blir presentert. For å sikre at tilbudet på den enkelte skole
skal være tilgjengelig for alle blir det foreslått en rekke endringer, spesielt
knyttet til tilrettelegging og økonomi. Forslaget om endrede økonomiske
rammebetingelser, om redusert reisevirksomhet og forslaget om å sette en
makspris på et år på folkehøgskole vil trolig føre til en stor debatt i høringsperioden.
Les også: Utvalg vil ha billigere folkehøyskoler
Fokus på klima- og
miljøarbeid har vært et felles satsingsområde for folkehøgskoleorganisasjonene og skolene de
siste årene. En folkehøgskole er godt egnet til å lære om bærekraftig utvikling.
Kvalitet og kontroll
NOU 2001 overlot
kvalitetsutvikling og rapportering til skolene. En mer operasjonaliserbar
formålsparagraf kan åpne for tydeligere
rapportering og kan tjene som parameter for å måle kvalitet. Når utvalget også
foreslår at alle kurstilbud i folkehøgskolen skal ha en kursplan som viser
hvordan målene i folkehøyskolelovens formålsparagraf utgjør en vesentlig del
av kurset, og når kursplanene
må være publisert på nettider kan man stille seg spørsmålet om utvidelsen
medfører økt politisk kontroll kontra det å være et fritt og uavhengig
skoleslag?
Dannelse til økt menneskelighet
Vi er glade for å ha
fått en NOU som setter søkelys på folkehøgskolen og som anerkjenner og understreker
viktigheten av folkehøgskolen som skoleslag. Vi ønsker å være åpne for
endringer som tydeliggjør folkehøgskolens samfunnsmandat, og som setter
skoleslagets kvalitet og kvalitetsutvikling under lupen. Vi skal samtidig være
på vakt mot det som kan bidra til å svekke skoleslaget frihet og kanskje
viktigste oppgave; dannelse
til økt menneskelighet. Det kan hverken telles eller dokumenteres.