Foto: Pixabay
Løsningen på sensorproblemet
Debatt: – Gi oss en rimelig lønnsutvikling og behandle oss med respekt, så er jeg rimelig trygg på at det aldri blir utfordringer med verken sensorer eller noe annet.
Jan Tore Sanner utfordrer kunnskapsminister Tonje Brenna og vil
ha høyere honorar for sensoroppdrag. Det er en dårlig idé.
Det fins store problemer og det fins mindre problemer. Å
løse mindre problemer får sjelden de store problemene til å gå bort, mens det å
løse de store problemene på den andre siden kan få mange mindre problemer til å
forsvinne. Dette kan vi finne mange eksempler på, men jeg vil gå rett på sak, til Det Store Problemet som angår lærerstanden.
Vi er for få lærere, selv om ikke alle er enige om hvor
mange vi mangler. Hvorfor er vi for få? Yrket er ikke så attraktivt som
tidligere. Da jeg selv ble lærer for 28 år siden, var det ikke for å bli rik.
Lønnen var likevel sammenliknbar med andre med tilsvarende lang utdannelse fra
universitetet. Tilliten til at jeg kunne den jobben jeg var ansatt i, var høy.
Statusen til læreryrket var på hell, men likevel opplevde jeg ubetinget respekt
når jeg i nye settinger presenterte meg med yrke og bakgrunn.
Pensjonsbetingelsene var bedre enn i dag. Vi som ble lærere på den tiden visste
at vi kom greit ut i livsløpsperspektiv, med en trygg og interessant jobb, og
en pensjon til å leve av.
Så skjedde mye. I 2003 overtok kommunene
forhandlingsansvaret for oss. Vi kom inn i kommunene med våre lange
utdannelser, og kommunene så med en gang at vi var kostbare i drift, uten å ta
i betraktning våre mange år på skolebenken i forhold til mange andre kommunalt
ansatte. Vi ble dermed den glupske gjøkungen, og bremsene for lønnsutviklingen
vår ble fort satt på.
Les også: Lærere kan bli beordret til å være sensorer
Med Kunnskapsløftet (LK06) fikk vi så en forsterket måle- og
testekultur, som utfordret vår faglige autonomi, og gjorde en god del av yrket
vår om til ren funksjonær- og bokholderaktivitet. Det var nok ikke læreplanen i
seg selv sin skyld, den ga i utgangspunktet mer pensum- og metodefrihet enn
tidligere læreplaner. Hovedskylden lå nok hos Kvalitetsutvalget, ofte kalt
«Søgnen-utvalget (2003) etter den godt kjente lederen. Her ble Nasjonalt
Kvalitetsvurderingssystem skissert, en mare som nå har løpt etter
lærerprofesjonen med krav om kvantitative målinger og tester i 20 år.
Mer måling gir mindre tillit
Jo mer måling, jo mindre tillit – og jo mindre tillit, jo mindre attraktivt har yrket blitt for kreative og fagsterke lærere. Vi har
en fabelaktig lærerstokk nasjonalt, men vi hadde vært enda flere om ikke
måledjevlene hadde fått formere seg sånn som de har gjort i disse tjue årene.
En del av det mye omtalte praksissjokket skyldes nok også at lærerutdannerne
ikke kjenner godt nok den virkeligheten de utdanner lærere til.
Pensjonen jeg ble forespeilet, raknet da det viste seg at
vi er så sunne og spreke at vi i snitt blir langlivede, og dermed dyre
pensjonister. Pensjonen vår ble dermed levealdersjustert slik at jo yngre vi
er, jo lenger sier statistikken at vi lever, og jo lenger må vi følgelig
arbeide for å få samme pensjon som de som er eldre enn oss.
KS som arbeidsgiver har oppgjør etter oppgjør hamret oss et
hakk lengre ned i bakken med sine skammelige tilbud, og vi har streiket og
streiket. Oppgjøret i fjor var det verste hittil, da jeg opplevde at min
kategori fikk 2,3 prosent i lønnsøkning, lavest av alle. Landets lengste utdanninger
og ansienniteter fikk minst uttelling i krone og øre.
Det er altså et kjempestort problem vi har, som har blåst
seg opp over tid, og ingen, ingen har klart å slippe lufta ut av denne ballongen
som nå heter stor krise. Gi ballongen den fargen du vil.
Etter at streiken i fjor ble avblåst med tvungen lønnsnemd
på svakt grunnlag (igjen), skjedde det noe vakkert. Lærere på tvers av
organisasjoner startet et grasrotopprør, med å nekte å ta sensoroppdrag. Dette
er det lille problemet. Om alle eksamener ble avblåst, ville ikke det
sannsynligvis være noe større problem enn under Covid.
Ridder i blå rustning
Da er det en ridder i blå rustning skrider frem på scenen.
Jan Tore Sanner, han som heller ikke gjorde noe da han var kunnskapsminister og
hadde Det Store Problemet å stri med, har nå en super løsning for å løse det
lille problemet: Hva med å betale sensorene mer for sensoroppdraget? Det er en
i overkant frekk tilnærming til noe som er et symptom på et problem som et samlet
politikerkorps på Stortinget ikke har klart å gjøre noe med på tjue år.
Tvert
imot har problemet vokst i tjue år, og kommer til å vokse videre med mindre noe
skjer. Nå trenger vi handlekraftige politikere som har muskler, integritet og
innsikt til å ta tak i Det Store Problemet, og ikke lar seg lokke til å sette donald-plaster på knekte bein. Om sensorsatsene blir skrudd opp, kan det
faktisk bli et arbeidsmiljøproblem når lærerpersonalet blir splittet i de som
tar oppdrag og de som ikke gjør det.
Les også: Takk for meg, KS!
KS har spilt fallitt som ansvarlig for lærerne. Profesjonen
lekker gode folk til andre yrker. Vitale lærere på et par og seksti gir seg før
jo heller. Det er massevis av tomme plasser på lærerutdanningene. Yrket er
verdens viktigste og mest meningsfulle, men vi er ikke usårbare. Gi oss en
rimelig lønnsutvikling og behandle oss med respekt, så er jeg rimelig trygg på
at det aldri blir utfordringer med verken sensorer eller noe annet. En løfter ikke
alle med å kaste skillemynt etter noen få.